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[인베스트먼트] KKR 투자 회사 에메랄드 미디어, GSC 지분 매입
[인베스트먼트] KKR 투자 회사 에메랄드 미디어, GSC 지분 매입
  • 김 욱 기자
  • 승인 2018.03.26 12:12
  • 댓글 0
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[사진 = 픽사베이 제공]
[사진 = 픽사베이 제공]

 

[뭄바이, 인도/싱가포르/외신종합] = 에메랄드 미디어(Emerald Media)가 직간접 투자를 통해 글로벌 스포츠 커머스(Global Sports Commerce, 이하 ‘GSC’)지분을 매입했다고 최근 밝혔다.

에메랄드 미디어는 급성장세를 보이는 미디어, 엔터테인먼트, 소비가전, B2B 산업 등 분야 투자를 위해 글로벌 투자회사 KKR에 의해 설립된 범아시아적 기업이며, 글로벌 스포츠 커머스는 세계 최대의 스포츠 기술 및 매니지먼트 전문 회사이다.

총 8000만달러에 달하는 투자액에는 아시아에 중심을 두는 사모펀드 회사 피델리스월드(FidelisWorld)의 테크프런트(Techfront)에 대한 세컨더리 펀드 투자와 일차 성장펀드 투자가 포함된다.

성장펀드 투자를 통해 GSC와 글로벌 계열회사인 테크프런트는 추가적인 인수 기회를 노리고 스포츠 생태계를 위한 차세대 기술을 개발하며 성장을 거듭하는 글로벌 디지털 스포츠 솔루션 시장에서 그 영향력을 높일 계획이다.

2014년 테크프런트에 투자를 한 피델리스월드는 이번 거래 후에 지분을 완전히 청산할 예정이다. 한편 2015~2016년에 GSC에 투자를 했던 아시아 중심 사모펀드 투자회사 ADV 파트너(ADV Partners)는 계속해서 회사에 대한 소수 지분을 보유할 예정이다.

싱가포르에 본사를 둔 GSC는 LED 사이니지, 스폰서십 매니지먼트, 프리미엄 컨설팅, 팬 관리, 증강현실/가상현실, 드론을 통한 데이터 수집, 무선 기술 및 데이터 과학 등 분야에서 첨단의 기술 솔루션을 제공하는 회사이다.

회사는 테크프런트, ITW, 쿠버콤(Qubercomm), 스포츠 게이트웨이(Sportsgateway), 미디어베이(Media Bay), 비욘드 바운드리(Beyond Boundaries), 카툰 망고(Cartoon Mango), 나노요타(Nanoyotta) 등 네트워크 내부의 업체들을 통해서 고객들에게 다양한 유형의 스포츠 기술 및 매니지먼트 솔루션을 제공한다.

회사는 설립 이래로 스포츠 분야 고객들을 위해 높은 가치를 제공하고 새로운 비즈니스 기회를 창출한다는 목표 하에 스포츠 세계 전반에 걸쳐 광범위한 관계를 구축해왔다.

지금까지 GSC가 파트너십을 맺은 조직들로는 FIFA, 잉글리시 프리미어리그(English Premier League), NRL 오스트레일리아(NRL Australia), 오스트레일리아 풋볼리그(Australian Football league), IPL, 포뮬라 1(Formula 1), 빅배쉬 리그(Big Bash League), 뉴질랜드 크리켓(New Zealand Cricket), 크리켓 오스트레일리아(Cricket Australia), IMG, 아시아 스포츠(Asia Sports) 등이다.

회사는 호주, 헝가리, 인도, 뉴질랜드, 남아공, 스위스, UAE, 영국, 미국 등 10개국 16개 도시에 걸쳐 지역 사무소를 두고 있다.

GSC의 CEO인 M. S. 무랄리다란(M. S. Muralidharan)은 “이번에 에메랄드 미디어와 긴밀한 관계를 맺게 되어 매우 기쁘다. 에메랄드 미디어 팀이 갖고 있는 풍부한 투자 경험과 전세계에 걸친 인적 네트워크는 우리 GSC의 스포츠 업계 연계 노력을 크게 도울 수 있을 것으로 기대한다. 이번의 투자는 기술의 활용을 통해 글로벌 스포츠 비즈니스 분야의 대통합에 기여하고 우리 회사의 국제무대 진출을 도울 수 있을 것으로 본다”고 말했다.

에메랄드 미디어의 상무이사 라제시 카마트(Rajesh Kamat)는 “스포츠 업계에 디지털 기술을 도입함으로써 스포츠 팬들에게는 보다 높은 흥미를 유발하게 하고 고객사들에게는 경기 자체에 더해서 또 다른 매출원을 제공할 수 있게 되었다. 360도 전면적인 스포츠 솔루션을 제공하는 GSC는 스포츠 경기 단체들이 팬들과 교류를 하고 팬 저변의 열기를 활용하여 비즈니스로 전환하는 방식을 대폭 개선함으로써 인도에 더해 전세계에 걸쳐 스포츠 기술을 크게 뒤바꿔왔다. GSC를 통해 우리는 자산 생태계에 스포츠 분야까지 포함할 수 있게 되어 흥분된 마음을 감출 수 없다”고 말했다.

에메랄드 미디어의 상무이사 폴 아이엘로(Paul Aiello)는 “지난 몇 년 사이에 GSC는 스포츠 기술 분야에서 글로벌 선두 기업으로 확고하게 자리잡았다. 우리는 이 분야의 선구자 격인 무랄리다란과 파트너 관계를 맺게 되어 매우 기쁘고 글로벌 시장으로 진출함에 따라 이 분야 핵심 사업자로 성장할 수 있기를 기대하고 있다”고 말했다.

이번 인수합병 거래에 대한 주관사는 베다 코퍼레이트 어드바이저(Veda Corporate Advisors)가 맡았다.

에메랄드 미디어(Emerald Media) 개요

에메랄드 미디어는 아시아 전역에 걸쳐 급속한 성장세를 보이는 미디어, 엔터테인먼트, 소비가전, B2B 산업 등 분야 투자를 위해 KKR이 설립한 범아시아적 기업이다. 이 회사 투자를 위해 KKR은 KKR 아시아 펀드 II(KKR Asian Fund II)를 통해 3억달러에 달하는 투자 약속을 한 바 있다. 에메랄드 미디어는 업계 베테랑인 라제시 카마트와 폴 아이엘로가 경영을 주도하고 그 휘하에 투자 및 경영에 풍부한 경험을 갖춘 임원들을 두고 있다. 폴과 라제시는 업계 경험 도합 40년이 넘으며 회사 경영과 투자 분야에서 중요한 공헌을 할 수 있을 것으로 기대되고 있다. 에메랄드 미디어는 설립 초기부터 남아시아 시청자들을 위한 OTT 비디오 컨텐츠 플랫폼인 엽TV(YuppTV), 인도 최대의 TV 광고 솔루션 업체인 아마기 미디어랩(Amagi Media Labs), 남아시아 최대의 이커머스 조력 업체이자 유통업체인 a커머스(aCommerce), 아시아에서 가장 잘 알려진 애니메이션 업체들 중 하나인 코스모스 마야(Cosmos-Maya) 등에 대한 투자를 한 바 있다.

글로벌 스포츠 커머스(Global Sports Commerce, GSC) 개요

GSC는 글로벌 스포츠 경기 단체들(스포츠 단체, 리그, 각종 권한 보유업체, 스타디움, 브랜드 등)을 위해 솔루션 및 스폰서십, 커머셜 매니지먼트, 프리미엄 컨설팅 서비스 등을 제공하는 세계 최대의 스포츠 기술 및 매니지먼트 전문 회사이다. 싱가포르에 본사를 둔 GSC는 10개국 16개 도시에 걸쳐 지역 사무소를 두고 13개 계열 회사로 구성되어 있다. GSC는 자회사 조직을 통해서 스포츠 분야에서 FIFA, UEFA, IAAF, ICC, BCCI, EPL, IPL, 분데스리가, AFL 등 유명 단체들과 긴밀한 협력 관계를 유지하고 있다.

[원본]

 

KKR-backed Emerald Media Acquires Significant Minority Stake in Global Sports Commerce

MUMBAI, India & SINGAPORE--(BUSINESS WIRE)--Emerald Media, the Pan-Asia company backed by leading global investment firm KKR, to invest in the fast-growing media, entertainment, consumer tech and B2B industries, today announced that it has acquired a significant minority stake in Global Sports Commerce (“GSC”), one of the world’s largest sports technology and management companies, through a combination of primary and secondary investments.

The aggregate US$80mn investment will include the secondary purchase of Asia-focused private equity firm FidelisWorld’s stake in Techfront and the primary growth capital. The growth capital will enable GSC and its global affiliate Techfront to explore inorganic acquisition opportunities, develop next generation technologies for the sporting eco-system, and expand its operations in the fast-growing digital sporting solutions markets across the globe.

FidelisWorld, which had invested in Techfront in 2014, will be fully exiting the business as part of the current transaction. Asia-focused private equity firm ADV Partners, which invested in GSC in 2015-16, will continue to hold a significant minority stake in the company.

Headquartered in Singapore, GSC combines cutting-edge technology solutions in the fields of LED signage, sponsorship management, premium consulting, fan engagement, AR/VR, drone-based data acquisition, wireless tech and data-sciences. It offers clients these comprehensive sports technology and management services by leveraging its extensive network of companies that include Techfront, ITW, Qubercomm, Sportsgateway, Media Bay, Beyond Boundaries, Cartoon Mango and Nanoyotta.

Since its launch, the company has cultivated strong relationships with franchises across the sporting world with the aim of enhancing the commercial value of its sporting clients and creating new avenues for commerce. The franchises that GSC has partnered with include FIFA, the English Premier League, NRL Australia, Australian Football league, IPL, Formula 1, Big Bash League, New Zealand Cricket, Cricket Australia, IMG and Asia Sports. The company offices in 16 cities in 10 countries including Australia, Hungary, India, New Zealand, South Africa, Switzerland, the UAE, UK, and the USA.

M S Muralidharan, CEO of GSC, said, "We are very happy to have a strong partner in Emerald Media, whose team’s extensive investment experience and critical connections across the globe will help deepen GSC’s engagement with the world of sports. This investment further contributes to the consolidation of sports commerce worldwide via use of technology, and it helps us expand our international footprint."

Rajesh Kamat, Managing Director of Emerald Media, said, “The introduction of digital technology into the world of sports has helped amplify fans’ appreciation of the games and has helped to create an alternative source of revenue for clients, besides the games themselves. GSC, with its 360-degree sports solutions, has transformed sports tech in India and across the globe by enhancing the way sports franchises interact with fans and capitalizing on the ardor of their fan base. With GSC, we are excited to add sports to our eco-system of assets.”

Paul Aiello, Managing Director of Emerald Media, added, “In a few short years GSC has established itself as a leader in the Sports technology industry. We are pleased to partner with M S Muralidharan who is a pioneer in the field and look forward to accelerating the expansion of the business as a key player in the industry, as it further expands its reach in the global market.”

Veda Corporate Advisors advised the company on the transaction.

About Emerald Media

Emerald Media is a Pan-Asian company backed by KKR to invest in the fast-growing media, entertainment, consumer tech and B2B industries across Asia for which KKR has committed up to $300mm from its KKR Asian Fund II. Emerald Media is led by industry veterans Rajesh Kamat and Paul Aiello, supported by an experienced team of investment and operating executives. Paul and Rajesh have a combined experience of more than 40 years in the industry and bring a unique blend of operational and investment acumen to their business approach. Since inception, Emerald Media has made key investments in YuppTV, one of the world’s leading OTT video platforms for South Asian content, Amagi Media Labs, India’s leading targeted-TV advertisement solutions firm, aCommerce, Southeast Asia’s leading ecommerce enabler and e-distributor and Cosmos-Maya, one of the most successful animation content producers in Asia.

About Global Sports Commerce (GSC)

Global Sports Commerce (GSC) is one of the world’s largest Sports Technology and Management Companies providing dynamic Solutions, Sponsorship & Commercial Management, and Premier Consulting Services to leading global sports stakeholders – including sports bodies, leagues, rights holders, stadiums and brands. GSC, headquartered in Singapore, consists of 13 subsidiary companies with offices in 16 cities, across 10 countries. GSC’s works with preeminent organizations in sports such as FIFA, UEFA, IAAF, ICC, BCCI, EPL, IPL, Bundesliga, IPL, AFL etc., through its various subsidiaries.


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