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[Hidden Champion] 왁싱 제품 국산화 선두주자 '스킨머시' / Leading Waxing Products Localization, SKINMERCY
[Hidden Champion] 왁싱 제품 국산화 선두주자 '스킨머시' / Leading Waxing Products Localization, SKINMERCY
  • 박가희 기자
  • 승인 2019.02.01 09:03
  • 댓글 0
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한국인 피부 적합한 왁싱제품 개발, 여성전문 프랜차이즈 왁싱포유 가맹 사업 확대

[편집자주]참신한 아이디어로 탄생한 중소기업 우수상품에 주어지는 SBA 서울유통센터의 '서울어워드 우수상품'이 주목받고 있다. '서울어워드' 선정상품은 대한민국의 수도 '서울'이 인정한 우수상품이라는 인식이 확산되면서 국내외 유통 바이어는 물론 소비자들에게 높은 신뢰를 얻게 하고 있기 때문이다.

특히 '중소기업 제품'이라는 꼬리표 때문에 겪게 되는 상품의 공신력 문제를 '서울어워드 우수상품'이 해결해 주면서 성장 가능성이 높은 중소기업들이 도중에 실패하지 않고 창업성공의 결실을 맺게 하고 있다는 평가를 받고 있다.

이에 디지털 경제신문 '비즈니스리포트'는 서울산업진흥원(SBA) 서울유통센터의 '서울어워드' 우수상품을 탄생시킨 우수기업을 선정, 이 기업들의 창업성공스토리를 기획특집기사로 연재한다.

스킨머시 박미승 대표.
스킨머시 박미승 대표.

최근 제모를 뜻하는 '왁싱'문화가 한국에도 빠르게 확산되는 가운데, 해외 수입품 일색인 국내 왁싱 시장에 토종 한국산 제품으로 도전장을 던진 기업이 있다. 박미승 대표가 '왁싱제품의 국산화'를 목표로 야심차게 창업한 스킨머시가 그 중인공이다. 창업 4년차를 맞고 있는 스킨머시는 서양인 피부 타입에 맞춘 다수의 글로벌 제품과 달리 한국인을 비롯한 동양인 피부에 적합한 왁싱 제품을 개발해 한국은 물론 최근에는 중국과 동남아시아 진출을 위한 공격적인 행보에 나서고 있어 주목된다.

스킨머시는 지난 2014년 피부 미용인으로 오랜 시간 경험을 쌓아온 박미승 대표가 창업한 제모용 왁스개발 및 교육 전문기업이다. 박 대표는 창업 당시 시중에 유통되는 왁스가 전량 수입품인 현실 마주하면서 '왜 한국에서는 왁싱제품을 만들지 않을까?'라는 의구심을 갖게 됐다. 특히 국내에서 왁싱 제품을 구매하기 위해서는 왁스 수입사에 120만원~250만원의 교육비를 지불하고 교육을 받아야만 제품을 구매할 수 있었고, 갑작스러운 왁싱샵 급증으로 제품공급이 원활하지 않는 상황을 보면서 직접 한국산 왁싱제품을 만들어 '왁싱 제품의 국산화'를 이루겠다는 결심 아래 스킨머시를 창업했다.

#한국인 맞춤형 왁싱 제품 개발
스킨머시의 핵심 경쟁력은 서양인 피부의 맞춘 다수의 왁싱제품과 달리 한국인 피부에 딱 맞는 제품을 개발해 선보이고 있다는 점이다. 일반적으로 제모를 많이 하는 서양인의 피부 각질층은 한국인의 각질층보다 더 많은 층을 형성하고 있다. 따라서 강한 피부에 맞게 개발된 외국산 왁스제품을 사용하면 피부 발진, 피부 조직 탈락 등을 경험할 수 있다. 스킨머시의 이지왁스는 천연 밀랍 코팅기술개발로 이뤄져 제모제품이 피부에는 자극을 주지 않으면서 모(毛)만 제거되기 때문에 기존 수입제품 보다 통증이 감소되며, 온도 또한 기존왁스보다 5도 이상 낮은 저온왁스로 피부 발진도 거의 없는 것이 특징이다.

스킨머시의 왁스 개발에는 남모를 노력이 숨어 있다. 제모용 왁스는 일반 화장품 등과 달리 주원료가 송진과 비즈왁스이기 때문에 온도가 60도 이하로 떨어지면 생산 과정 중 기계내부에서 굳어버린다. 일반 화장품 제조기계를 사용할 경우 기계고장이 생길 수 있기 때문에 국내 어떤 화장품 제조사도 시제품을 생산을 해주는 곳이 없었다. 하지만 박 대표는 이같은 현실에 굴하지 않고 지난해 10월 안산에 소규모의 공장을 직접 설립하고 제품 개발과 생산에 성공했다.

스킨머시는 이지왁스 등 주력 제품을 통해 올해에만 SBA' 서울어워드우수상품' 선정, 안산시 혁신성장 시제품개발ㆍ마케팅지원 선정, 창업성공 패키지 후속연계지원에 선정되는 쾌거를 이뤄냈다.

스킨머시 주요 제품.
스킨머시 주요 제품.

#사용자 유형별 제품 라인 출시
스킨머시는 비교적 짧은 제품 개발기간에도 사용자들의 유형에 맞춘 3가지 제품 라인을 선보이고 있다. 우선 왁싱샵ㆍ에스테틱샵 등 전문 뷰티샵에 판매되는 고객맞춤형 솔루션으로 구성된 고가제품, 미용학교 및 미용학원 등 교육기관에 판매되는 베이직 교육용으로 구성된 중가라인, 올리브영 및 왓슨스 등 온ㆍ오프라인 편집샵에서 판매하는 저가 셀프 왁싱용 제품이다. 아울러 스킨머시는 개인 고객용 용기를 별도로 안전하고 위생적으로 고객에게 서비스 할 수 있도록 진행하고 있으며, 매월 제품을 구매하는 모든 원장님께 기술 세미나를 무료로 진행하고 있다.

박미승 대표는 "제모용 제품은 단순하게 털만 제거한다는 생각을 가지고 계신분이 많다. 하지만 제모 후 피부발진이나 표피탈락이 생기는 부작용이 생길 수도 있으니 꼭 전문교육을 이수한 전문가에게 받기를 권한다."라며 "또한 브라질리언 왁싱을 할 때에는 위생에 더욱더 신경 써야 하는데 , 다른 사람이 사용했던 제품을 같이 사용할 경우 각종 질병에 전염될 수 있으니 전문샵에서 받을 때도 꼭 개인용기를 준비해주는 곳을 선택해야 한다."고 설명했다.

#국내외 유통확대 및 해외진출을 위한 착실한 준비
스킨머시는 올해 주력제품 개발 후 2년차로서 어느해보다 바쁜 행보를 이어가고 있다. 특히 본격적인 해외진출을 위한 준비에도 박차를 가하고 있다. 스킨머시는 2018년 안산시 지원 '글로벌 혁신창업 아카데미 IR투자'에 참석해 북경 내 537개 병원기기 및 기자재 교육 및 컨설팅 회사인 '베이징동합지성병원 관리 컨설팅 유한책임회사'와 MOU 체결하는 등 내년도 중국시장 진출에 청신호가 켜졌다. 그 외에도 태국, 미얀마 등 동남아 국가 현지 업체와 수출 협의 중이다.

국내에서는 미용소상공인협동조합과 협업해 여성 프랜차이즈 협동조합 '왁싱포유'란 브랜드 가맹사업을 진행중이다. 왁싱포유는 1인샵 뷰티점주를 위한 프랜차이즈 협동조합 사업모델로 운영되며 100% 예약 관리 시스템으로 자녀가 어리거나 경력 단절된 여성창업으로 높은 관심을 받고 있다.

박미승 대표는 "왁싱포유에 대한 업계의 관심도가 높은데 이미 서울과 경기지역에 10개 업체의 가맹절차가 진행됐다. 내년까지 100호점 개설이 목표다."라며 "오는 11월에는 셀프왁싱패키지 비키니, 바디, 페이스 3종 출시하는 등 신상품 개발과 국내외 유통채널 확대에 전력을 기울일 계획이다."라고 말했다.

 

[Hidden Champion] Leading Waxing Products Localization, SKINMERCY 

 

'베이징동합지성병원 관리 컨설팅 유한책임회사'와 MOU 체결식.
'베이징동합지성병원 관리 컨설팅 유한책임회사'와 MOU 체결식.

The SBA Seoul Distribution Center's "Seoul Award Excellence" is drawing attention. The reason is that the "Seoul Awards" selection product is gaining high trust from consumers as well as distribution buyers at home and abroad due to the widespread perception that it is an excellent product recognized by the South Korean capital, "Seoul."

In particular, "Seoul Awards" solves the credibility problem of products that are subject to the label "Small and Medium Business Products," which is said to be causing small and medium-sized companies with high potential to grow to bear the fruits of their start-up success without failing along the way.

In response, the digital economic paper "Business Report" selected excellent companies that gave birth to the "Seoul Awards" of the Seoul Business Agency's Seoul Distribution Center and published their success stories as special articles for planning purposes.

Amid the rapid spread of the "shaking" culture, which means hair removal, to Korea, some companies have challenged the local waxing market, which is one of the most imported products from abroad. SKINMERCY, which was founded by CEO Park Mi-seung with an ambitious goal of "localizing fasting products," is the ball in the CEO is working on. Unlike a number of global products tailored to Western skin types, the company has developed waxing products suitable for Asian skin, including Koreans, and has recently taken aggressive steps to expand into China and Southeast Asia.


The company was founded in 2014 by Park Mi-seung, who has long accumulated experience as a skin hairdresser, and specializes in wax development and education. Faced with the reality that all the wax in the market is imported at the time of its launch, Park became suspicious of "Why don't we make waxing products in Korea?" In particular, in order to purchase waxing products in Korea, the company could only purchase the products after paying 1.2 million won to 2.5 million won in education fees to the importer of wax products, and it established the SKINMERCY with the determination to make Korean waxing products themselves and achieve "localization" while seeing the sudden surge in the supply of the products.

#Develops waxing products tailored to Koreans
The key competitive edge of skin is that unlike many waxing products tailored to Western skin, the company has developed and introduced products that fit perfectly to Korean skin. In general, the skin stratum of Westerners who wear a lot of hair removal forms more layers than that of Koreans. Therefore, foreign wax products developed for strong skin can experience skin rashes and skin tissue loss. SkinMersey's Aegis crux is made by the development of natural wax coating technology, and since hair removal products do not irritate the skin, the pain is reduced compared to conventional imported products, and the temperature is also lower by more than 5 degrees, so there is little skin rash.

Efforts are being made to develop wax in SKINMERCY. Unlike general cosmetics, wax for hair removal is made of resin and wax, so if the temperature drops below 60 degrees, it hardens inside the machine during the production process. No South Korean cosmetics maker was able to produce prototypes because using regular cosmetics manufacturing machines could cause machine failure. Undaunted by this reality, however, Park set up a small factory in Ansan last October and succeeded in developing and producing products.

Through its flagship products such as Egis, SKINMERCY has achieved excellent results in selecting SBA's" Seoul Award Winner," selecting prototype development and marketing support for innovative growth in Ansan, and supporting follow-up to its successful start-up package.

#Release product lines by user type
Despite its relatively short product development period, the company is introducing three product lines tailored to users' types. First of all, it is a low-cost self-waxing product that consists of high-priced products that are made up of customer-specific solutions sold in professional beauty shops such as waxing shops, beauty schools and beauty schools, and low-cost self-waxing products that are sold at online and offline editing shops such as Olive Young and Watson, which are made up for basic education institutions. In addition, SKINMERCY is also providing a separate safe and hygienic service to individual customers and offering free technical seminars to all directors who purchase products every month.


Park Mi-seung, CEO of the company, said, "Many people have the idea that hair-dressing products only get rid of hair simply. However, since there may be side effects of skin irritation or skin bleaching after hair removal, we recommend that you get it from an expert who has completed professional training," he said. "You should also pay more attention to hygiene when waxing Brazilian waxing. You should also choose a place to prepare your personal device when you receive it at a professional shop because it can be contagious with various diseases if you use other people's products."

#Still preparation for expanding domestic and international distribution and advancing overseas
SKMERSHY has been busier than any other year as it is the second year since the development of its flagship products this year. In particular, the company is also stepping up preparations for full-fledged overseas advancement. SKMERSHY participated in 'Global Innovation Startup Academy IR Investment' that supported Ansan City in 2018 and signed MOUs with 537 hospital equipment and equipment education and consulting firm Beijing, and signed MOUs with Beijing Joint Hospital Management Consulting Limited. In addition, it is in talks with local companies in Southeast Asian countries such as Thailand and Myanmar for export.

In Korea, the company is working with the hair salon Merchants' Cooperative and is currently carrying out a brand-name business called "Congsing Po-yu." Waxing Poeu runs as a business model for franchise cooperatives for single-shop beauty shop owners and is receiving high attention for female startups whose children are young or out of careers with a 100 percent reservation management system.


Park Mi-seung, CEO of the company, said, "The industry is very interested in the oil and there are already 10 companies in Seoul and Gyeonggi Province. "Our goal is to open our 100th store by next year," he said. "We are planning to focus our efforts on developing new products and expanding distribution channels at home and abroad by releasing 3 types of self-reporting package bikini, body and face in November."


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