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[Hidden Champion] '오클레어', 토종 탈취 방향제 스멜리..."한국판 '페브리즈'로 키운다" / O'Claire, native deodorant Smellie..."I will raise it as a Korean version of 'Febris'"
[Hidden Champion] '오클레어', 토종 탈취 방향제 스멜리..."한국판 '페브리즈'로 키운다" / O'Claire, native deodorant Smellie..."I will raise it as a Korean version of 'Febris'"
  • 박가희 기자
  • 승인 2019.03.21 07:55
  • 댓글 0
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천연 탈취방향제 '스멜리' 해외 진출 확대, 브랜드 후속 제품 개발 박차

[편집자주]참신한 아이디어로 탄생한 중소기업 우수상품에 주어지는 SBA 서울유통센터의 '서울어워드 우수상품'이 주목받고 있다. '서울어워드' 선정상품은 대한민국의 수도 '서울'이 인정한 우수상품이라는 인식이 확산되면서 국내외 유통 바이어는 물론 소비자들에게 높은 신뢰를 얻게 하고 있기 때문이다.

특히 '중소기업 제품'이라는 꼬리표 때문에 겪게 되는 상품의 공신력 문제를 '서울어워드 우수상품'이 해결해 주면서 성장 가능성이 높은 중소기업들이 도중에 실패하지 않고 창업성공의 결실을 맺게 하고 있다는 평가를 받고 있다.

이에 디지털 경제신문 '비즈니스리포트'는 서울산업진흥원(SBA) 서울유통센터의 '서울어워드' 우수상품을 탄생시킨 우수기업을 선정, 이 기업들의 창업성공스토리를 기획특집기사로 연재한다.

현대백화점 부천중동점에 설치된 오클레어 부스.
현대백화점 부천중동점에 설치된 오클레어 부스.

한국 토종 탈취 방향제를 다국적기업인 P&G사의 '페브리즈'만큼 키우겠다고 야심찬 포부를 밝힌 국내 강소기업이 있다. 천연탈취방향제 스멜리(SMELLY)를 전문으로 제조, 판매하고 있는 오클레어다. 지난 2003년 채경심 대표가 화훼 도소매업 기업으로 시작한 오클레어는 최근 천연성분 화장실 탈취방향제 국내 시장 점유율 1위 브랜드를 전격 인수해 공격적인 마케팅을 펼치치고 있다. 특히 올해에는 미국 LA 베버리힐즈 K-SOHO 중소기업명품관 입점, 서울 우수상품 어워드 등에 연이어 선정되는 등 제품력을 인정받으며 빠른 성장을 이어가고 있다.

#화훼 사업 토대로 스멜리 인수 등 연관 분야 컨텐츠 다각화
오클레어의 핵심 주력상품은 단연 천연탈취방향제인 스멜리 토일렛퍼퓸을 첫번째로 꼽을 수 있다. 미국산 수입품인 푸푸리를 제외하면 명실상부 천연성분 화장실 탈취방향제 국내 시장 점유율 1위 제품으로 10만명 이상의 고객에게 검증 받은 탁월한 똥냄새(악취) 제거 효과를 자랑한다. 위해우려물질 안전테스트까지 통과했으며 탈취를 돕는 모든 원료가 천연성분이다. 알코올 또한 곡물성 에탄올(발효주정)을 사용했기 때문에 안심하고 쓸 수 있다.

특히 동종 업계에서는 유일하게 톡톡튀는 POP한 패키지 디자인으로 선보여져 '한국 제품이 맞나?'란 착각을 일으킬정도로 이국적인 느낌의 패키징으로 젊은층에게 폭발적인 인기를 얻고 있다. 아울러 후각이 매우 예민해 방독면을 늘 쓰고 다니는 괴짜 Dr.스멜이 '전인류 악취해방 프로젝트'를 위해 탄생시킨 첫번째 제품이라는 유쾌한 브랜드 스토리도 소비자들에게 어필하는 긍정적 요소로 작용하고 있다.

사진출처=오클레어
사진출처=오클레어

토일렛퍼퓸과 함께 신발용탈취제, 실내/섬유탈취제로 사용이 가능한 스멜리(SMELLY) 삭스앤슈즈, 룸앤패브릭도 최근 인기를 더해가고 있다.

오클레어는 스멜리 제조 외에도 화훼, 도소매 사업도 벌이고 있으며 실제 창업한지 얼마 되지 않아 시점에서도 탁월한 영업력을 통해 국내 주요 공기관 및 대기업 납품에 성공하며 이 분야 사업규모도 꾸준히 성장시키고 있다.

오클레어 관계자는 "화훼 도,소매업으로 시작한 사업 초기에 약점으로 지적되었던 것이 시장 파이가 작고 투입되는 인건비 대비 영업 이익의 규모 또한 상대적으로 부족하다는 점이었다"며 "이런 단점을 극복하게 해준 것이 꽃사업의 확장성과 유연성이다. 이를 무기로 삼아 전자상거래, 미디어, 향기 등의 연관 분야로 컨텐츠를 다각화해 시장 변화에 크게 영향 받지 않는 안정적인 매출을 올리고 있다"고 설명했다.

이어 "지난해 국방부 계약을 위시하여 한국마사회, KT&G, 신협 등 공기업 및 신세계조선호텔, 현대차그룹, SK하이닉스 등 대기업들과 거래하며 축적된 풍부한 커리어를 기반으로 특별히 금년에는 당사에서 꾸준히 판매하던 베스트셀러 제품인 국산 토일렛퍼퓸 시장 1위를 자랑하는 스멜리 브랜드를 과감히 인수하는 등 다각적이고 공격적인 마케팅을 통해 꾸준히 향기 시장에서 영역을 확장하고 있다"고 덧붙였다.

#제품력 토대로 스멜리 해외 진출 확대에 총력
지난 2013년 소규모 화훼사업으로 시작했던 오클레어는 올해는 출범 당해 대비 200배 이상의 매출 규모로 성장했고, 매해 200% 이상의 매출 신장을 이어오고 있다. 현재 스멜리는 국내에서는 네이버 스마트스토어, 쿠팡 로켓배송, 중소기업유통센터, 백화점, 면세점 등에 입점해 있다. 또한 미국, 우크라이나, 싱가폴, 필리핀, 일본, UAE 등 해외에도 수출을 진행중이다. 특히 올해는 스멜리가  2018 미국 LA 베버리힐즈 K-SOHO 중소기업명품관 입점했고, 2016/2018 서울 우수상품 어워드에 선정되는 등 제품력을 인정받기도 했다. 오클레어는 올해 스멜리 브랜드로 후속 제품 개발 중이며, 샘플 진행 중인 국가들에 본 물량 수출 협의 및 유통채널 다각화 작업에 총력을 기울인다는 계획이다.

채경아 대표는 "우선은 다국적기업인 P&G사의 페브리즈의 시장 규모에 필적할만한 천연탈취제 브랜드로 만들고자 계란으로 바위치기로 비견되는 노력을 경주하고 있다"라며 "이전의 정형화된 가치로는 재단할 수 없는 독특한 오클레어만의 기업 가치를 만들어 프론티어로서의 역할을 하게 된다면 매우 의미 있는 일이 될 것이다"라고 말했다.

이어 "표면상으로만 본다면 다각화된 사업으로 일견 기업의 정체성에 의문을 가질 수 있는 측면이 있겠지만 누구라도 오클레어가 걸어온 발자취를 꾸준히 지켜봐 왔다면 이 모든 사업들이 아주 자연스럽게 연결된 하나의 비즈니스라는 걸 느낄 수 있으리라 확신한다"고 덧붙였다.

 

[Hidden Champion] O'Claire, native deodorant Smellie..."I will raise it as a Korean version of 'Febris'"

 

인천시에서 열린 우수중소기업제품 전시전에 참가한 오클레어.
Auckler who participated in an exhibition of excellent small and medium-sized enterprise products held in Incheon City.

 

The SBA Seoul Distribution Center's "Seoul Award Excellence" is drawing attention. The reason is that the "Seoul Awards" selection product is gaining high trust from consumers as well as distribution buyers at home and abroad due to the widespread perception that it is an excellent product recognized by the South Korean capital, "Seoul."

In particular, "Seoul Awards" solves the credibility problem of products that are subject to the label "Small and Medium Business Products," which is said to be causing small and medium-sized companies with high potential to grow to bear the fruits of their start-up success without failing along the way.

In response, the digital economic paper "Business Report" selected excellent companies that gave birth to the "Seoul Awards" of the Seoul Business Agency's Seoul Distribution Center and published their success stories as special articles for planning purposes.

Some local small and medium-sized companies have expressed their ambitious ambition to develop the Korean native deodorant as much as the multinational company P&G Corp.'s "Febris." It is Oak Lair that specializes in manufacturing and selling natural deodorant Smelly. Since CEO Chae Kyung-sim started his career as a wholesale and retail company in 2003, Auckre has recently taken over the No. 1 brand in the domestic market for natural ingredients. In particular, the company has continued to grow rapidly this year, receiving recognition for its product prowess, as it has been selected consecutively for entry into the K-SOHO Small Business Luxury Hall in Beverly Hills, Los Angeles, and the Seoul Award for Best Products.


#Diversify contents of related fields such as acquisition of Smellie based on fire business
Auckare's core product is definitely the Smellie Toiletpurple, a natural deodorant. Except for the U.S. imports of the product, the product has the largest share of the domestic market with natural ingredients in the toilet, and boasts the effect of removing the smell of excellent poop, which has been verified by more than 100,000 customers. It has even passed a safety test for hazardous substances and all raw materials that help it escape are natural ingredients. Alcohol is also safe to use because it uses grain ethanol (fermented alcohol).

In particular, the POP package design, which is the only one in the same industry, has been so foreign as to create the illusion of "Is Korean product right?" that it is gaining explosive popularity among young people. Also, the sense of smell is very sensitive, so I wear gas masks all the time.Smell's hilarious brand story of the first product created for the "All mankind Smell-Free Project" also serves as a positive factor to appeal to consumers.

Smelly's Sacks & Shoes and Rooms & Fabrics, which can be used as shoe deodorant and indoor/fabric deodorant along with toilet peppermint, are also becoming more popular these days.


In addition to Smellie Manufacturing, Oakland is also engaged in flower and wholesale businesses, and it has succeeded in delivering major Korean government agencies and large companies through excellent sales even shortly after its establishment, and the size of its business in this field is steadily growing.

"What was pointed out as a weakness in the early years of the business, which started with the floral and retail industries, was that the market pie was small and the size of the operating profit was relatively small compared to the labor costs that were injected," said an Auckler official. "What helped us overcome these shortcomings is the scalability and flexibility of the flower business." Using this as a weapon, we are diversifying our content into related areas such as e-commerce, media and scent, making stable sales that are not much affected by market changes," he said.


"We are steadily expanding our range in the scent market through diverse and aggressive marketing, including the purchase of Smellie brand, which is the best-selling product of our company this year, based on the rich career accumulated by dealing with state-run companies such as Korea Racing Association, KT&G and Shinhyup, Hyundai Motor Group and SK hynix."

#Expanding Smellie's overseas expansion based on its product history
Oakland, which started as a small flower business in 2013, has grown more than 200 times in sales this year compared to its launch, and has continued to grow more than 200% in sales every year. Currently, Smelli is located in Naver Smart Store, Coupang Rocket Shipping, Small and Medium Business Distribution Center, Department Store and Duty Free in Korea. It is also exporting to other countries such as the United States, Ukraine, Singapore, the Philippines, Japan and the UAE. In particular, this year, Smellie entered the "K-SOHO Small Business Luxury Hall" in Beverly Hills, Los Angeles, and was selected for the 2016/2018 Award for Best Products in Seoul. Oakland is currently developing follow-up products under the Smellie brand this year, and plans to focus all of its efforts on discussing export of supplies and diversifying distribution channels seen in countries undergoing samples.

"First of all, we are making efforts to make it a natural deodorant brand comparable to the size of the market for multinational company P&G," CEO Chae Kyung-ah said. "It would be very meaningful if we could create a unique business value that cannot be cut by conventional values."


"If you look only at the surface, you may be able to question the identity of a company as a diversified business, but if you have been watching the footsteps of Oakland, I'm sure you will feel that all of these projects are connected very naturally."


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