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[M&A]CJ제일제당, 美 대형식품업체 쉬완스 전격 인수 '2조원 빅딜' / [M&A]CJ CheilJedang's surprise acquisition of U.S. food giant Schwance's Big Deal with 2 trillion won
[M&A]CJ제일제당, 美 대형식품업체 쉬완스 전격 인수 '2조원 빅딜' / [M&A]CJ CheilJedang's surprise acquisition of U.S. food giant Schwance's Big Deal with 2 trillion won
  • 문정원 기자
  • 승인 2018.11.15 23:22
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‘글로벌 Top 식품기업’ 도약 위한 미래성장동력 확보
전역 식품 생산·유통·R&D 인프라 보유한 업체 인수로 만두, 김 등 ‘K-Food 확산 플랫폼’ 구축
이재현 회장의 식품사업 철학인 ‘한국 식문화 세계화’ 실현 기반 확보
(좌)CJ제일제당,(우)이재현 CJ그룹 회장.
CJ제일제당,이재현 CJ그룹 회장.

CJ제일제당이 미국 냉동식품 전문기업 ‘쉬완스 컴퍼니(Schwan’s Company)’를 전격 인수한다. 쉬완스 컴퍼니 인수로 CJ제일제당은 미국 전역에 걸친 식품 생산·유통 인프라 및 R&D 역량을 갖춘 ‘K-Food 확산 플랫폼’을 확보하게 되어 이재현 회장의 식품사업 철학인 ‘한국 식문화 세계화’를 실현할 기반을 갖추게 됐다.

CJ제일제당은 15일 이사회를 열고 쉬완스 컴퍼니를 총액 18.4억 달러(약 2조원)에 인수키로 의결했다. 인수 이후 사업의 안정적 운영 및 확장을 위해 기존 대주주로부터 지분 20% 재투자를 유치했으며, 적자사업부인 ‘홈 서비스(Schwan’s Home Service)’를 인수대상에서 제외함으로써 재무 부담을 낮췄다. 이중 13.4억 달러(약 1.5조원)는 CJ헬스케어 매각대금 등 자체 보유자금을 활용하고, 나머지 5억 달러(약 5,500억원)는 쉬완스 컴퍼니의 자체 차입을 통해 조달한다. 양사는 기업결합 신고 등 관련 절차를 거쳐 내년 초 인수를 마무리 하게 된다.

쉬완스 컴퍼니는 1952년 미국 미네소타주에 설립된 냉동식품 전문업체로 전국 단위 냉동식품 제조 인프라와 영업 네트워크 역량을 갖추고 있다. 특히 미국 내 17개 생산공장과 10개의 물류센터를 보유하고 있으며 피자, 파이, 아시안 애피타이저 등 시장에서 네슬레 등 글로벌 식품기업과 시장점유율 1, 2위를 다툰다. 올해 매출은 2조3,000억원(홈 서비스 사업 제외), 상각전이익(EBITDA)은 2,460억원의 성과가 예상된다.

미국시장 전역을 아우르는 쉬완스 컴퍼니 인수로 CJ제일제당은 세계 최대 가공식품 시장인 북미를 본격 공략할 수 있는 추진력을 확보하게 됐다.

우선 CJ제일제당이 기존 캘리포니아와 뉴욕, 뉴저지, 오하이오 등 5곳에 보유한 생산기지가 4배 이상인 22개로 대폭 확대된다. 미국 전역을 아우르는 물류·유통·영업망도 동시에 확보된다. 이에 따라 코스트코 등 일부 대형 유통채널에 집중되어 온 ‘비비고’ 등 기존 CJ제일제당 브랜드 제품들이 북미 시장에 빠르게 확산될 수 있는 기반이 마련됐다. 실제로 CJ제일제당은 ‘비비고 만두’ 등으로 올해 미국 시장에서만 4,000억원에 가까운 매출이 예상된다.

기존 만두, 면 중심의 간편식 품목도 피자, 파이, 애피타이저 등 현지에서 대량 소비되는 카테고리로 확대되면서 향후 한식을 접목한 다양한 신제품 개발도 가능해질 전망이다. 한식의 맛으로 차별화한 다양한 아시안 푸드(Asian Food)로 식품사업 포트폴리오가 확장될 것으로 보인다. 장기적으로 캐나다, 멕시코 등 인근 국가로의 시장 확대도 기대할 수 있다.

CJ제일제당은 “단순한 물리적 통합을 넘어서 각 사의 차별화된 R&D, 생산, 마케팅, 영업 등 모든 역량을 집결해 최적의 시너지를 창출할 것”이라며 “쉬완스 컴퍼니의 브랜드 경쟁력과 인프라에 자사 식품사업 R&D 역량과 한국 식문화 우수성을 앞세워 2025년까지 ‘아시안 HMR 대표 기업’으로 도약하는 것이 목표”라고 밝혔다.
 
강신호 CJ제일제당 식품사업부문 대표는 “글로벌 식품산업의 최대 마켓인 북미 공략을 통해 이재현 회장의 식품사업 철학인 ‘한국 식문화 세계화’를 가속화하는 한편 그룹의 비전인 ‘월드 베스트(World Best) CJ’에 한층 다가서기 위한 전략적 결정”이라고 강조했다.

[M&A]CJ CheilJedang's surprise acquisition of U.S. food giant Schwance's Big Deal with 2 trillion won

CJ CheilJedang is going to take over U.S. frozen food company Schwan's Company. With the acquisition of the Schwance Company, CJ CheilJedang will secure a "K-Food diffusion platform" with food production, distribution infrastructure and R&D capabilities across the U.S., paving the way for Lee Jae-hyun's food business philosophy, "Globalization.


CJ CheilJedang held a board meeting on the 15th and decided to buy Schwance Company for a total of 18.4 billion U. (about 2 trillion won). After the acquisition, the company attracted a 20 percent stake in the company from existing major shareholders for stable operation and expansion of the business, and lowered its financial burden by excluding its deficit business unit, "Schwan's Home Service," from the takeover list. Of the total, 13.4 billion U.S. dollars will be used for the sale of CJ Healthcare, while the remaining 500 million dollars will be raised through the Xewans Company's own borrowing. The two companies will complete the acquisition early next year after going through related procedures such as reporting the business combination.

Xuwan's Company is a company that specializes in frozen foods established in 1952 in Minnesota, the U.S. and has the national unit's frozen food manufacturing infrastructure and sales network capabilities. In particular, it has 17 production plants and 10 logistics centers in the U.S. and will compete with global food companies such as Nestle for the first and second largest market share in markets such as pizza, pie and Asian appetizers. This year's sales are expected to reach 2.3 trillion won (excluding home service businesses) and 246 billion won (EBITDA) in 246 billion won).

With the acquisition of the Schwance Company, which covers the entire U.S. market, CJ Cheiljedang will secure momentum to fully target North America, the world's largest processed food market.

First of all, CJ CheilJedang's production bases in five existing locations -- California, New York, New Jersey and Ohio -- will be expanded to 22 units, more than four times. It will also secure logistics, distribution, and business networks that cover all parts of the U.S. As a result, existing CJ Cheiljedang brand products such as "Bibigo," which has been focused on some large distribution channels such as Costco, have laid the foundation for rapid spread in the North American market. In fact, CJ CheilJedang is expected to make nearly 400 billion won in sales in the U.S. market alone this year due to its "Bibigo dumpling."

As current dumpling and noodle-focused convenience items are also expanded to mass-consumption categories such as pizza, pie, and appetizers, it is expected that new products that incorporate Korean food will be developed in the future. The food business portfolio is expected to be expanded to various Asian foods differentiated by the taste of Korean food. In the long run, it can also expect to expand its market to neighboring countries such as Canada and Mexico.

CJ CheilJedang said that it will create optimal synergy by combining all of its differentiated R&D, production, marketing and sales beyond simple physical integration, adding that its goal is to become an "Asian HMR representative" by 2025, based on the brand competitiveness and excellence of its food business in the company and its infrastructure.

"This is a strategic decision to accelerate Chairman Lee Jae-hyun's "globalization of Korean food and culture" through targeting North America, the biggest market for the global food industry, while also moving closer to the group's vision of "World Best CJ."

 


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