[기업분석]오리엔탈 판타지 감성 디자이너 브랜드 '두칸' / [Company Analysis] Oriental Fantasy Emotional Designer Brand 'DOUCAN'
[기업분석]오리엔탈 판타지 감성 디자이너 브랜드 '두칸' / [Company Analysis] Oriental Fantasy Emotional Designer Brand 'DOUCAN'
  • 박가희 기자
  • 승인 2019.02.25 08:56
  • 댓글 0
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디자이너가 직접 그리는 오리지널 그래픽 패턴 감성 패션

[편집자주]참신한 아이디어로 탄생한 중소기업 우수상품에 주어지는 SBA 서울유통센터의 '서울어워드 우수상품'이 주목받고 있다. '서울어워드' 선정상품은 대한민국의 수도 '서울'이 인정한 우수상품이라는 인식이 확산되면서 국내외 유통 바이어는 물론 소비자들에게 높은 신뢰를 얻게 하고 있기 때문이다.
특히 '중소기업 제품'이라는 꼬리표 때문에 겪게 되는 상품의 공신력 문제를 '서울어워드 우수상품'이 해결해 주면서 성장 가능성이 높은 중소기업들이 도중에 실패하지 않고 창업성공의 결실을 맺게 하고 있다는 평가를 받고 있다.

이에 디지털 경제신문 '비즈니스리포트'는 서울산업진흥원(SBA) 서울유통센터의 '서울어워드' 우수상품을 탄생시킨 우수기업을 선정, 이 기업들의 창업성공스토리를 기획특집기사로 연재한다.

사진제공=두칸.
사진제공=두칸.

지난 10월 개최된 2019SS 헤라 서울패션위크에서 ‘37.2 Breathtaking!’란 테마의 강렬한 테마쇼로 국내외 패션업계로부터 뜨거운 갈채를 받은 디자이너브랜드가 있다. 매 시즌 화려한 오리지널 프린트를 접목해 신성한 감성을 그려내는 최충훈 디자이너의 두칸(DOUCAN)이 그 주인공이다.

최충훈 디자이너가 지난 2013년 설립한 두칸은 아름다운 자연, 빛, 시대의 사물 등을 디자이너의 오리엔탈 판타지 감성으로 직접 그려서 재해석한 그래픽룩 감성브랜드다. 해외에서 활동한 시간이 맞은 최충훈 디자이너는 제일 친한 유대인 친구의 성에서 브랜드 이름을 가져왔다. 일상에서 매일 입는 데일리룩보다는 옷을 선택하는 자신을 주목 받게 하는, 하나쯤은 꼭 갖고 싶은 옷을 표방하고 있다.

#뷰티, 메이크업 개념까지 포함하는 '패션'
최 디자이너는 지난 1994년도 파리에서 유학을 시작한데 이어 글로벌 명품 화장품 브랜드로 잘 알려진 C사에서도 근무했었다. 최 디자이너는 뷰티코스메틱 분야에서도 성장할 수 있는 기회가 있었지만, 자신이 표현하고 디자인하는 영역이 화장품이라는 영역에 갇히기 보다는 메이크업까지 모두 아우를 수 있는 패션을 선택했다. 2013년도에 두칸을 설립하고 국내 패션분야에서 맨땅에 헤딩하는 심정으로 사업을 시작해 시행착오도 많이 겪었지만 설립 5년만에 국내외 패션업계가 주목하는 디자이너 브랜드로 성장했다.

#오리엔탈 판타지 감성의 원피스
두칸이 선보이고 있는 핵심 상품은 원피스다. 계절에 관계없이 4계절 내내 입을 수 있는 아이템이라는 대중성과 디자이너가 직접 그려내는 그래픽 패턴이 만나 특별한 날의 나를 주인공으로 만들어준다. 지난 10월19일에 동대문 DDP S2관에서 열린 2019SS 헤라 서울패션위크 서울컬렉션 최충훈디자이너의 두칸(DOUCAN) 패션쇼에서도 이같은 특색이 유감없이 발휘됐다.

‘37.2 Breathtaking!’이란 테마로 진행된 패션쇼는 최충훈 디자이너의 DNA가 오롯이 담겨있는 오리지널 그래픽 패턴이 컬렉션 라인 전체를 진하게 물들였다. 골드, 레드, 옐로우, 블루 등 강렬한 컬러로 표현된 자연 모티브와 자유로우면서도 정교한 구성의 기하학적 패턴이 여성의 몸을 감싸면서 원초적인 아름다움으로 태어나 우리의 감각세포를 자극했다. 여성의 실루엣을 아름답게 드러낸 드레스들이 본능적이면서도 기품 있는 우아함, 동양적이면서도 모던함, 화려하면서도 절제된 세련미로 전개됐다.

최 디자이너는 "열정적으로 사랑을 할 때의 체온 37.2℃ 사랑의 온도, 본능의 온도다. 누구나 본능적으로 사랑을 갈구하고, 아름다움에 이끌린다. "라며 "숨이 막힐 듯한 원초적인 아름다움을 두칸만의 프린트패턴으로 그려냈다."고 설명했다.

#해외 시장 진출 확대
두칸은 최근 해외 시장 진출을 위한 준비에 박차를 가하고 있다. 기존에 진출해 있는 중국 이외의 국가인 싱가폴, 베트남 등 동남아시아와 중동국가 진출한다는 계획이다. 특히 유럽쪽 판로 개척을 위한 다양한 수주회 참여를 통해 적극적으로 두칸을 알릴 예정이다. 

최충훈 디자이너(대표)
최충훈 디자이너(대표)

최 디자이너는 "현재보다는 두칸이란 브랜드가 많은 사람에게 어필을 했으면 좋겠다. 두칸은 한국시장뿐 아니라 해외 바이어들이 많은 관심을 보이고 있다. 해외시장에서 인정받는 한국 브랜드가 되기 위해 노력하겠다"라고 말했다. 이어 "특별한 포부를 말하기 보다는 제가 즐기면서 좋아하는 것을 하고 싶다."고 덧붙였다.

 

[Company Analysis] Oriental Fantasy Emotional Designer Brand 'DOUCAN'

The SBA Seoul Distribution Center's "Seoul Award Excellence" is drawing attention. The reason is that the "Seoul Awards" selection product is gaining high trust from consumers as well as distribution buyers at home and abroad due to the widespread perception that it is an excellent product recognized by the South Korean capital, "Seoul."

In particular, "Seoul Awards" solves the credibility problem of products that are subject to the label "Small and Medium Business Products," which is said to be causing small and medium-sized companies with high potential to grow to bear the fruits of their start-up success without failing along the way.

In response, the digital economic paper "Business Report" selected excellent companies that gave birth to the "Seoul Awards" of the Seoul Business Agency's Seoul Distribution Center and published their success stories as special articles for planning purposes.

 

At the 2019 S.S. Hera Seoul Fashion Week, held in October, there is a designer brand that received enthusiastic acclaim from the fashion industry at home and abroad for its intense theme show titled "37.2 Breaching!." The main character is designer Choi Choong-hoon's "DOUCAN," which combines colorful original prints every season to create a sacred sensibility.


Established in 2013 by designer Choi Choong-hoon, Duchan is a graphic look sensibility brand that is reinterpreted by drawing beautiful nature, light and objects of the times with the oriental fantasy sensibility of the designer. Choi Choong-hoon brought his brand name from the castle of his best Jewish friend. They claim to have something they want to have, something that draws attention to themselves who choose to wear rather than the daily look they wear every day.

#Fashion, which includes beauty and makeup concepts
Choi started studying abroad in Paris in 1994 and worked for C, which is well known as a global luxury cosmetics brand. Although Choi also had a chance to grow in the field of beauty-cosmetics, he chose fashion that could encompass all of his makeup rather than being trapped in the realm of cosmetics. Although it started its business in 2013 with the intention of establishing Duchan and heading to the ground in the Korean fashion sector, it has become a designer brand that Korean and foreign fashion industries are paying attention to in just five years since its establishment.

# One piece of Orion fantasy sensibility
The core product being introduced by Duchan is a one-piece. Popularity as an item that can be worn throughout the four seasons regardless of the season and graphic patterns that a designer paints directly make me the main character on a special day. This characteristic was also displayed at the Seoul Collection's DOUCAN fashion show at the Seoul Fashion Week 2019SS Hera Seoul Fashion Week at Dongdaemun DDP S2 Hall on October 19.

Under the theme of "37.2 Breastaking!," the original graphic pattern with an orot of Choi Chung-hoon's DNA was heavily colored throughout the collection line. Natural motifs, expressed in intense colors such as gold, red, yellow and blue, and geometric patterns of free yet elaborate composition surrounded a woman's body, which was born with primitive beauty and stimulated our sensory cells. Dresses that beautifully revealed the silhouettes of women have developed into instinctive yet elegant elegance, Oriental yet modernity, and flamboyant and restrained.


"It's body temperature when you love passionately, 37.2°C love temperature, instinct temperature," said Choi. Everyone instinctively craves love, and is attracted to beauty. "It's a breathtaking, primal beauty, and it's a print pattern in the Gulf of Duchan," he said.

#Expand overseas markets
Duchan has recently stepped up its preparations to expand into overseas markets. It is planning to enter Southeast Asian and Middle Eastern countries such as Singapore and Vietnam, which are countries other than China that are currently operating there. In particular, the company will actively promote Duchan by participating in various order meetings to explore the European market.

"I hope to appeal to people who have more brands like Duchan than the current one," said Choi. Not only the Korean market, but also foreign buyers are showing a lot of interest. I will try to become a Korean brand that is recognized in overseas markets," he said. He added, "I would rather do what I enjoy and like than say special aspirations.He added.


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