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[INVEST]SK㈜, 中 1위 동박제조 기업인 왓슨(Wason)社 지분 인수 / [INVEST]SK acquires shares in Watson, China's No. 1 co-production company.
[INVEST]SK㈜, 中 1위 동박제조 기업인 왓슨(Wason)社 지분 인수 / [INVEST]SK acquires shares in Watson, China's No. 1 co-production company.
  • 문정원 기자
  • 승인 2018.11.28 09:25
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전기차 배터리 필수부품 동박 사업 진출…IPO 계획 등 성장성 高
사진제공=SK
사진제공=SK

글로벌 투자형 지주회사 SK㈜(대표이사 사장 장동현)가 세계적으로 급성장 중인 전기차 배터리 핵심부품 업체에 투자한다. SK㈜는 지난 27일 정기 이사회를 열고, 전기차에 쓰이는 2차전지 필수부품인 동박(Copper Foil)을 제조하는 中 왓슨(Wason)社 지분(약 2700억 원 규모)을 인수하기로 했다. 이번 인수로 SK㈜는 중국 1위 동박 제조업체의 2대 주주가 된다.

동박은 배터리 음극재의 지지체로 전류를 흐르게 하는 역할을 하는 전기차 배터리의 핵심 부품이다. 머리카락 두께의 약 1/15 수준의 얇은 구리 호일로 고도의 공정 제어 기술과 설비 경쟁력이 필요해, 글로벌 완성차 업체에 공급할만한 고품질 동박을 만드는 기업은 전세계 6곳에 불과하다. 이 중 유일한 중국 업체가 2001년 설립된 왓슨(華鑫)社로, 우수한 제품경쟁력과 판매 채널을 보유하고 있으며 IPO 추진도 계획하고 있어 성장 잠재력이 매우 큰 것으로 알려졌다.

전기차가 미래 모빌리티의 핵심 디바이스로 자리매김하면서 2015년 이후 글로벌 전기차 시장이 폭발적으로 성장함에 따라 동박 시장 역시 2025년까지 연평균 30% 이상의 성장이 예상된다. 전기차 1대당 동박 사용량은 40kg 수준으로 핸드폰의 동박 사용량(4g)의 만 배 가량이 많아 전기차 시장 성장에 따른 동박 수요도 급증할 것으로 보인다. 현재 글로벌 동박 업체의 생산 능력을 고려할 때 공급이 수요 증가 속도를 따라 갈 수가 없어 당분간 동박 공급 부족에 따른 가격 상승도 예상된다.

글로벌 대형 배터리 업체들이 앞다퉈 고품질 동박 확보에 나서면서 왓슨(Wason) 등 글로벌 선도 제조사에게 미리 발주하거나 고가의 장기계약을 적극 추진하고 있어 안정적 수익 창출도 가능하다. 왓슨(Wason)社 역시 세계 최대 전기차 배터리 업체인 CATL (Contemporary Amperex Technology)을 포함한 글로벌 메이저 배터리 업체로부터 지속적인 장기 계약 체결을 요청 받고 있다.

왓슨(Wason)社는 2017년 매출 3400억원, 영업이익은 620억원이며 에비타 (EBITDA : 상각전 영업이익) 마진율이 20%가 넘는 고수익 기업이다. 생산 규모를 올해 3만톤에서 2022년 7만 5천톤까지 확대하고 있어 지속적인 이익 증대가 예상된다. 특히, 세계 최고 수준의 원가 경쟁력과 품질 수준을 무기로 글로벌 메이저 전기차 업체와 중국 전기차 업체에게 모두 공급하고 있는 유일한 동박 제조사라는 점은 향후 높은 성장성과 수익성이 기대되는 대목이다.

SK㈜는 이번 투자를 시작으로 전기차 관련 부품/소재 사업을 확대하는 등 관련 분야를 미래 성장 동력으로 육성할 계획이다. 업계 관계자는 “중국의 전기차 시장은 글로벌 전기차 시장 성장의 2배 속도로 성장 중이라 SK㈜는 이번 투자를 통해 전기차 시장 성장에 따른 수혜를 직접 누리게 될 것”이라고 설명했다.

[INVEST]SK acquires shares in Watson, China's No. 1 co-production company.

SK Corp., a global investment holding company, (CEO Jang Dong-hyun) is planning to invest in major parts of electric vehicle batteries that are rapidly growing globally. SK Corp. held a regular board meeting on the 27th and decided to acquire shares of Wason, which manufactures copper foil, a necessary component of secondary batteries used in electric vehicles. With the acquisition, SK Corp. will become the second-largest shareholder of China's No. 1 dong Park manufacturer.


Coating is a key component of an electric vehicle battery that acts as a support material for battery negative material to flow current. Only six companies in the world make high-quality hives to supply to global carmakers, as they require high-level process control technology and facility competitiveness with thin copper foil measuring about 1/15th the thickness of their hair. The only Chinese company to be founded in 2001 is Watson, which has excellent product competitiveness and sales channels, and is known to have great potential for growth as it also plans to push for an IPO.

As the global electric vehicle market has grown exponentially since 2015, as electric cars have become a key device for future mobility, the Dongbak market is also expected to grow at an annual rate of more than 30 percent by 2025. As per electric car uses about 40 kilograms of copper foil, it is likely that demand for winter solstice will increase rapidly due to growth of electric vehicle markets as mobile phones use about 10,000 times as much as 4 grams. Considering the current production capability of global partners, it is expected that prices will rise due to lack of copperplate supply for the time being as supply cannot keep up with speed of increase in demand.

As large global battery makers are scrambling to secure high-quality hibernation, they are either preordered by leading global manufacturers such as Watson or actively pursuing expensive long-term contracts, which can generate stable profits. Watson is also being asked by major global battery makers, including CATL (Contemporary Ampex Technology), the world's largest electric vehicle battery maker, to sign long-term contracts.

Watson is a high-return company with sales of 340 billion won and operating profit of 62 billion won in 2017 and a margin of more than 20 percent. It is expected that it will continue to increase profits as it is expanding production from 30,000 tons this year to 75,000 tons in 2022. In particular, the fact that it is the only manufacturer that supplies both major global electric and Chinese electric vehicle manufacturers with the world's highest competitive edge in production cost and quality is expected to have high growth and profitability in the future.

Starting with this investment, SK Corp. is planning to nurture related fields such as expanding parts and materials businesses related to electric vehicles as future growth engines. "As China's electric vehicle market is growing at twice the rate of growth in global electric vehicle markets, SK (shareholder) will directly benefit from growth of electric vehicle markets through this investment." said a representative for an industry.


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