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[Hidden Champion] '韓 역사, 문화 유산을 관광기념품에 담다 '수브랜드' / 'SOUVELAND', "put Korean history and cultural heritage in tourist souvenirs"
[Hidden Champion] '韓 역사, 문화 유산을 관광기념품에 담다 '수브랜드' / 'SOUVELAND', "put Korean history and cultural heritage in tourist souvenirs"
  • 박가희 기자
  • 승인 2019.03.11 08:18
  • 댓글 1
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한국 역사, 문화 기반 관광기념품 제작...각종 공모전 입상으로 제품력 입증

[편집자주]참신한 아이디어로 탄생한 중소기업 우수상품에 주어지는 서울특별시 산하단체인 SBA 서울유통센터의 '서울어워드 우수상품'이 주목받고 있다. '서울어워드' 선정상품은 대한민국의 수도 '서울'이 인정한 우수상품이라는 인식이 확산하면서 국내외 유통 바이어는 물론 소비자들에게 높은 신뢰를 얻게 하고 있기 때문이다.

특히 '중소기업 제품'이라는 꼬리표 때문에 겪게 되는 상품의 공신력 문제를 '서울어워드 우수상품'이 해결해 주면서 성장 가능성이 높은 중소기업들이 도중에 실패하지 않고 창업성공의 결실을 맺게 하고 있다는 평가를 받고 있다.

이에 디지털 경제신문 '비즈니스리포트'는 서울산업진흥원(SBA) 서울유통센터의 '서울어워드' 우수상품을 탄생시킨 우수기업을 선정, 이 기업들의 창업성공스토리를 기획특집기사로 연재한다.

(주)수브랜드 김경혜 대표.
(주)수브랜드 김경혜 대표.

(주)수브랜드(SOUVELAND)는 한국을 찾은 관광객들에게 수도 서울과 한국의 명소를 한번에 보여줄 수 있는 기념품을 제작하고 있는 스타트업이다. 전 세계인들에게 5,000년 역사를 갖고 있는 한국의 역사, 전통, 문화, K-Culture, K-Pop, K-Beauty 등을 널리 알려 대한민국이 보여줄 것이 많은 관광대국으로 인식시키는 것이 목표다.

#수천년 韓 역사, 문화유산을 기념품에 담다
(주)수브랜드는 오랜 시간 국내외에서 영어교육 분야에서 종사했던 김경혜 대표가 지난 2017년 설립한 한국 기념품 제작 전문 회사다. 창업 전에도 매년 해외에 방문하는 일이 많았던 김 대표는 사업적 파트너, 지인들에게 선물할 때마다 특별한 한국의 기념품을 찾았지만 처음 몇 년이 지난 후에는 더 이상 발전된 아이템을 찾을 수가 없었다. 특히 한국적인 형태라도 Made in Korea 제품을 찾는 것은 고가제품이 아니면 중저가로 여러 이민세대에게 선물하기는 어려운 상황이었다. 이에 김 대표는 수천년에 역사를 자랑하는 한국의 이야기를 담은 관광기념품을 전문적으로 생산하는 수브랜드 창업을 결심했다.

#대표 상품 '팝업 서울' '5궁1묘 스토리 큐브'
수브랜드는 한국의 역사와 문화유산을 소개하는 내용을 기초로 하고 있다. 여기에 기발한 상품 아이디어와 디자인 요소를 접목시킨 관광기념품 제작해 한국어, 영어, 중국어본으로 선보이고 있다.

우선 '팝업 서울'은 서울에서 볼 수 있는 한국 문화의 고전적인 면과 현대적인 면을 소개하는 자료를 5면에 나눠 제작된 팝업북이다. 각 면의 중심 주체가 올라오면 주변의 명소들도 함께 나타나며 각 면의 특징들을 요약해 설명해준다. 외국인 관광객이 서울에서 가보고 싶은 곳을 구체적으로 안내해줘 친구들에게 서울을 소개할 수 있고, 본인 또한 서울을 다시 방문하고 싶은 곳으로 기억하게 하는 서울 관광안내서다.

'5궁1묘 스토리 큐브'는 겉표지를 포함해 총 60개의 화면 및 설명으로 구성된 기념품이다. 7개의 큐브가 끊어지지 않고 연속해서 입체적으로 나타나는 것이 특징이다. 각 큐브를 계속 열어가면 5궁1묘에 대한 설명이 차례차례 나타나며 서울 도심에 있는 5궁1묘의 위치를 지도로도 표시했다. 특히 6개의 역사 유적을 각각 8면씩 할당해 궁궐의 정전, 정문, 주요 전각 및 각 궁궐에서 현재까지 행해지는 각종 문화행사에 대한 정보도 담았다.

김 대표는 "한국을 세계에 알리는 일을 하는 것이니까 품격이 있어야 하면서도 가성비가 좋아야 하고, 관광객이 Made in Korea 제품을 사가지고 갈 수 있도록 애써보자는 것이 시작할 때의 마음이다.”라고 설명했다. 이어 "수브랜드의 관광기념품을 통해 외국인 관광객이든 내국인 관광객이든 대한민국의 역사와 문화, 서울의 역사와 문화의 본질을 알았으면 하는 마음이다"라고 덧붙였다.

#창업 1년 만에 각종 공모전 휩쓸어
수브랜드는 창업 1년차의 신생기업이지만, 다양한 온오프라인 유통채널에 입점하는 한편 업계 주요 공모전에서 수상을 이어가는 등 주목할만한 성과를 이뤄내고 있다. 올해 초 남산케이블카 승강장 갤러리 전시공모전에서 수브랜드가 입상한 3개 회사중 한 회사로 선정됐고, 국립박물관 입점공모도 선정되어 현재 국립민속박물관과 대한민국역사박물관에서도 판매를 시작했다. 또한 서울산업진흥원에서 선정하는 ‘하이서울우수상품어워드’에도 선정됐다.

현재 수브랜드는 교보문고, 영풍문고, 서울문고, 인터파크, 알라딘, 예스이십사 등 대형 서점에서 판매가 되고 있다. 주요 관광시설인 국립민속박물관과 대한민국역사박물관, 서울역사박물관, I Market U 서울시민청점, 전쟁기념관 등지에서 판매되고 있으며 최근에는 우체국쇼핑에도 입점이 확정돼 전국 3,800여 개 우체국에서도 수브랜드 제품을 만나볼 수 있게 됐다. 또한 현재 아마존 US입점을 준비 중으로 연말부터 수출을 진행할 수 있게 한다는 계획이다.

#전세계인들이 ‘한국’을 이해할 수 있는 기념품 만들 것
수브랜드는 기존 2종의 대표 제품 외에도 올해 내에 2개의 신제품을 출시할 계획이다. 또한 관광객이 직접 만들이 체험할 수 있는 다른 유형의 관광기념품도 구상 중이다.

김 대표는 "외국인 관광객이든, 내국인 관광객이든 한국의 중요한 역사와 문화를 알게 하고 싶다는 바램이 있다. 해외에 나간 1.5세나 2세대 자녀들에게 모국에 대해 호기심이 일도록 해 주는 자료로 쓰였으면 한다."라며 "SAT(미국대학입학시험)에 한국어시험을 추가하는 주가 늘어나고 있는데, 한국에 대하여 재미있게 배우는 자료가 되길 바란다."고 밝혔다.

 

[Hidden Champion] 'SOUVELAND' "put Korean history and cultural heritage in tourist souvenirs"

 

The 'Seoul Award Excellence' by SBA Seoul Distribution Center, an organization affiliated with the Seoul Metropolitan Government, is drawing attention. This is because the "Seoul Awards" selection product is gaining high trust from consumers as well as domestic and foreign distribution buyers as well as the widespread perception that it is an excellent product recognized by the South Korean capital, "Seoul."

In particular, the "Seoul Awards' excellent products" address the public trust of products that are subject to the label of "small and medium-sized companies," which is said to be making small and medium-sized companies with high growth potential bear the fruits of their business success without failing along the way.

In response, the digital economic newspaper 'Business Report' will select excellent companies that gave birth to the "Seoul Awards" excellent products at the Seoul Distribution Center of the Seoul Industrial Promotion Agency and publish a series of planning and special articles on the success stories of these companies.

 

'SOUVELAND' is a startup that is producing souvenirs that can show tourists visiting Korea to the capital city of Seoul and Korea's landmarks at the same time. The goal is to make Korea a tourism giant with many things to show by making it widely known to people around the world, including Korea's history, tradition, culture, K-Culture, K-Pop and K-Beauty, which have 5,000 years of history.


#Thousands of thousands of years of history and cultural heritages in souvenirs
'SOUVELAND' is a company that specializes in producing Korean souvenirs, which was established in 2017 by Kim Kyung-hye, who worked in English education at home and abroad for a long time. Kim, who had visited overseas every year even before his start-up, found special Korean souvenirs whenever he presented them to business partners and acquaintances, but after the first few years, he could no longer find advanced items. In particular, it was difficult to find a Made in Korea product in a Korean form as a gift to many immigrants at low and medium prices unless it was a high-priced product. In response, Kim decided to launch a brand that specializes in producing tourism memorabilia that boasts thousands of years of history.

# The flagship product 'Pop-up Seoul' '5 Palace 1 Cemetery Story Cube'
'SOUVELAND' is based on introducing Korean history and cultural heritage. On top of this, it is producing tourist souvenirs that incorporate brilliant product ideas and design elements and presenting them in Korean, English and Chinese versions.

First of all, "Pop-up Seoul" is a pop-up book that was produced on five pages, which is designed to introduce the classic and modern aspects of Korean culture that can be seen in Seoul. When the central body of each side is raised, the surrounding attractions also appear, summarizing the characteristics of each side. This is a tour guide in Seoul that allows foreign tourists to introduce Seoul to their friends by specifically guiding them where they want to visit again.

The "Five Palace 1 Cemetery Story Cube" is a souvenir consisting of a total of 60 screens and descriptions, including the cover. It is characterized by seven cubes appearing in a series of three dimensions without breaking. If you keep opening each cube, you will find explanations of the tomb one after another, marking the location of the tomb in downtown Seoul as a map. In particular, the six historical relics were allocated eight pages each to include information on the palace's blackout, main gates, major pavilions and various cultural events to be held so far at each palace.


"Since we are working to promote Korea to the world, we need to have dignity, but we need to have a good voice and try to get tourists to buy Made in Korea products," Kim said. "I want to know the history and culture of the Republic of Korea, whether it is foreign or Korean tourists, and the nature of the history and culture of Seoul through the tourism memorabilia of 'SOUVELAND'," he added.

# After a year of start-ups, you've swept up all kinds of contests
Although 'SOUVELAND' is a start-up company in its first year of business, it has achieved remarkable results by continuing to win awards in major contests in the industry while being located in various on- and off-line distribution channels. It was selected as one of the three companies that Subland won at the exhibition exhibition exhibition at the Namsan Cable Car Racing Gallery earlier this year, and the National Museum of Korean History has also been selected for sale at the National Folk Museum of Korea and the Museum of Korean History. It was also selected as the "High Seoul Merchants Award" by the Seoul Institute for Industrial Promotion.

Currently, 'SOUVELAND' is sold at Kyobo Bookstore, Youngpoong Bookstore, Seoul Bookstore, Interpark, Aladdin and Yes20. It is sold at major tourist facilities such as the National Folk Museum of Korea, the Korean History Museum, the Seoul Museum of History, I Market U Seoul Citizens Hall, and the War Memorial of Korea. Recently, it has been confirmed that it will be able to visit suBrand products at 3,800 post offices across the country. It also plans to allow exports from the end of the year as it is currently preparing for Amazon's US entry.


# Make souvenirs that people around the world can understand Korea
In addition to the two existing flagship products, 'SOUVELAND' plans to release two new products within this year. Other types of tourist souvenirs are also being planned for tourists to experience themselves.


Whether it is foreign or domestic tourists, Kim said, "I want to let you know about Korea's important history and culture. "I hope it will be used as a material that will make children 1.5 or 2 years old curious about their home country," he said. "A growing number of states are adding Korean language tests to the SAT, and I hope it will be fun to learn about Korea."

 


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양양 2020-08-13 14:58:44
음..김경혜 대표님은 여자분이신데 영어 기사에는 계속 대표가 he로 나와 있어용...