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[Focus] CJ CGV, 베트남서 월 319만 관객 돌파...진출 이후 역대 최고 / CJ CGV has surpassed 3.19 million monthly viewers in Vietnam...the best ever since entering the game
[Focus] CJ CGV, 베트남서 월 319만 관객 돌파...진출 이후 역대 최고 / CJ CGV has surpassed 3.19 million monthly viewers in Vietnam...the best ever since entering the game
  • 문정원 기자
  • 승인 2019.03.07 09:02
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베트남 호찌민에 위치한 'CGV이온 떤푸 셀라돈' 극장 로비.
베트남 호찌민에 위치한 'CGV이온 떤푸 셀라돈' 극장 로비.

CJ CGV가 베트남 진출 이후 처음으로 월 319만명 관객을 돌파하며 역대 최고 월 박스오피스 기록을 갈아치웠다.
 
CJ CGV(대표이사 최병환)는 지난 2월 한 달간 베트남에서 319만명 관람객을 기록했다고 7일 밝혔다. CJ CGV는 2011년 7월 베트남 현지 1위 멀티플렉스인 ‘메가스타(Megastar Media Company)’를 인수한 이후 꾸준히 시장을 확대해왔다. 지난해 2월에는 201만명 관객을 모았는데, 1년 만에 이 수치를 158% 가까이 끌어올렸다. 박스오피스 기준으로 보더라도 전년 동기간 대비 183%에 달하는 큰 성장세를 이뤄냈다. 심지어 지난해 12월에 기록한 월 최대 관람객 202만명을 불과 두 달 만에 넘어서며, 100만명 이상 관람객을 추가 동원하는 실적을 보였다.
 
CJ CGV가 베트남에서 이렇게 큰 성과를 이뤄낼 수 있었던 것은 로컬 콘텐츠 강화, 지역 확장형 인프라 구축, 그리고 사회공헌 확대가 주효했다.
 
지난 2월 베트남 영화시장은 로컬 영화의 장이었다. 최대 명절 뗏(Tet·설날)이 있는 전통적인 성수기라는 특수성도 있었지만, 로컬 영화 대작이 쏟아지면서 관객들이 극장으로 대거 몰렸다. 2월 5일 개봉한 로맨틱 코미디 ‘뀨어라이보바우(cua lại vợ bầu)’와 사극 코미디 ‘짱뀐(Trạng Quỳnh)’이 쌍끌이 흥행을 이끌었고, 22일 개봉한 액션 블록버스터 '하이픙(Hai Phuong)’과 코미디 영화 ‘부꾸이다이나오(Vu Quy Đại Náo)까지 연이어 터지면서 전체 베트남 영화 시장을 키웠다.
 
베트남 로컬 영화 붐은 CGV베트남의 지속적인 로컬 영화 집중 편성과 공격적 마케팅에 기인했다. CGV는 베트남 진출 이후 현지 영화시장을 활성화하기 위해 로컬 영화를 집중적으로 편성했다. 그 결과 로컬 영화를 관람하는 현지 관객이 대폭 늘었다. 진출 당시인 2011년 로컬 영화 상영작은 11편에서 2018년 40편으로 4 배 가량 증가했다. 100만명 이상 관객을 동원한 로컬 작품이 2018년까지 총 10편이었는데, 올해는 고작 두 달 지났음에도 불구하고 이미 3편을 넘겼다.
 
이 뿐이 아니다. CGV베트남은 올해 초부터 로컬 영화관람 캠페인인 ‘Love phim Viet(베트남 영화), Love CGV’를 개최, 로컬 영화 3편 이상 관람하는 고객에게 깜짝 경품을 제공하면서 관객들을 극장으로 끌어들이는데 견인차 역할을 했다.
 
한편, CJ CGV는 2011년 베트남 진출 초기 하노이, 호찌민 등 1선의 대도시를 중심으로 빠르게 멀티플렉스 문화를 확산하는데 앞장섰다. CGV로 브랜드 전환이 이뤄진 2014년부터 성장 잠재력이 높은 지방 거점 도시에 공격적으로 진출했으며, 작년에는 미토, 꽝응아이 등 6개 신규 도시에 진출해 지방 관객들을 모았다. 2013년까지 2·3선 도시에 4개의 극장만 운영하였는데, 2019년 2월 기준 32개까지 끌어 올렸다. 그 결과, CGV 전체 관객 중 2·3선 도시 관객 비중은 2018년 말 기준 36%로 수준이다.
 
또한, 활발한 사회공헌활동을 펼치며 현지 영화시장과 꾸준히 호흡한 것도 베트남 내에서 긍정적 반응을 가져왔다. 특히 베트남 지역민들의 문화 경험 기회를 확대하고 베트남 청년들을 실질적으로 지원하는 다양한 사회공헌 활동에 주력했다. 극장이 없는 지역을 찾아가 스크린과 음향 설비를 갖춰 영화를 상영해주는 ‘찾아가는 영화관’을 2011년부터 개최했다. 꽝빈, 꽝찌, 꽝응아이 등 19개 지역에서 약 1만여명의 학생들에게 무료로 영화를 상영하는 뜻 깊은 시간을 가졌다. 이 외에 베트남 문화체육관광부와의 협력으로 진행되는 ‘시나리오 공모전’, CJ 문화재단과 함께하는 ‘한베 단편 영화 제작 지원 프로젝트’ 등을 통해 미래 영화인을 꿈꾸는 청년들을 발굴하고 육성해 오고 있다.
 
CJ CGV 베트남 심준범 법인장은 “CGV베트남은 이번 월 3백만명 관객 동원을 디딤돌로, 연내 2천만명 관객 돌파를 계획하고 있다”며, “베트남 관객들의 뜨거운 관심과 성원에 힘입어 앞으로도 '로컬 영화 지원, 인프라 확산, 사회공헌 등 베트남 영화 시장 성장을 위한 다양한 활동은 물론, 상반기 內 베트남 영화 시장의 성장을 위한 로컬 영화 동반 성장 펀드 조성을 통해 지속적이고 직접적인 지원을 해나갈 예정”이라고 밝혔다.

 

[Focus] CJ CGV has surpassed 3.19 million monthly viewers in Vietnam...the best ever since entering the game

 

CJ CGV has surpassed 3.19 million monthly viewers for the first time since its entry into Vietnam, breaking the all-time monthly box office record.

CJ CGV (CEO Choi Byung-hwan) made an announcement on the 7th that it had 3.19 million visitors in Vietnam for a month in February. CJ CGV has steadily expanded its market since it acquired "Megaastar Media Company," the No. 1 multiplex in Vietnam, in July 2011. In February last year, it drew 201,000 viewers, raising the figure by nearly 158 percent in a year. Based on box office standards, it has achieved huge growth of 183% compared to same period of last year. It even exceeded the 2.02 million monthly visitors recorded in December last year in just two months, showing an additional 1 million visitors.

CJ CGV's success in Vietnam was mainly due to strengthening local contents, establishing regional scalable infrastructure and expanding social contributions.

In February, the Vietnamese film market was the venue for local films. Although there was also a special feature called "The Season of the Lunar New Year" with the biggest holiday "Tet" (New Year's Day), audiences flocked to the theater as local movie blockbusters poured in. The romantic comedy "Cua Loudi vista" and historical comedy "Trumpng Quangnh," which opened on Feb. 5, were both box office hits, and the action blockbuster "Hai Phuong" and the comedy film "Bug"Inao has grown the overall Vietnamese film market.

The Vietnamese local film boom was attributed to CGV Vietnam's continued concentration of local films and aggressive marketing. Since its entry into Vietnam, CGV has intensively organized local films to boost the local film market. As a result, the number of local viewers watching local movies has increased sharply. At the time of its entry, the number of local movie screenings increased four-fold from 11 in 2011 to 40 in 2018. There were a total of 10 local films that attracted more than 1 million viewers until 2018, but it has already surpassed three this year, despite only two months passed.

Not only that, CGV Vietnam has held local movie viewing campaigns "Love pim Viet" and "Love CGV" since early this year, offering surprise prizes to customers who watch more than three local films, and has been a driving force in attracting audiences to theaters.

Meanwhile, CJ CGV took the lead in rapidly spreading multiplex culture, focusing on the first-line metropolitan cities such as Hanoi and Ho Chi Minh in the early stages of its entry into Vietnam in 2011. Since 2014, when the brand was transformed into CGV, it has aggressively advanced into provincial hub cities with high growth potential, and last year, it entered six new cities, including Mito and Quang Ngai, to attract local audiences. It operated only four theaters in the two- and three-term cities until 2013, and as of February 2019, it was raised to 32 theaters. As a result, the proportion of second and third line urban audiences out of CGV's total audience stood at 36 percent as of the end of 2018.

Also, active social contribution activities and steady breathing with the local movie market brought positive responses within Vietnam. In particular, it has focused on various social contribution activities that expand opportunities for cultural experience for Vietnamese residents and substantially support Vietnamese youth. Since 2011, the company has hosted "Finding Movie Theater," which features screens and sound facilities to screen movies in areas that do not have no theaters. It had a meaningful time to screen the movie free of charge to about 10,000 students in 19 different regions, including Quang Bin, Quang Chi and Quang Ngai. In addition, the company has been exploring and nurturing young people who dream of becoming future filmmakers through the "Sinario Contest" conducted in cooperation with Vietnam's Ministry of Culture, Sports and Tourism, and the "Hanbe Short Film Production Support Project" with CJ Cultural Heritage Group.

"CGV Vietnam is planning to surpass 20 million viewers by the end of this year, as a stepping stone to attracting 3 million people a month," said Shim Joon-beom, head of CJ CGV's Vietnam Corporate. "With the keen interest and support of Vietnamese audiences, we will continue to "support the local film market, spread infrastructure and social contribution, as well as support for the growth of the Vietnamese film market in the first half of the year, in Vietnam."


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