UPDATE. 2024-04-26 (금)
[Focus] 현대차, BC카드 계약해지...카드업계에 '초강수' / Hyundai Motor Company and BC Card Contracts...Credit Card Industry's 'Extreme Strength'
[Focus] 현대차, BC카드 계약해지...카드업계에 '초강수' / Hyundai Motor Company and BC Card Contracts...Credit Card Industry's 'Extreme Strength'
  • 김성수 기자
  • 승인 2019.03.08 15:01
  • 댓글 0
이 기사를 공유합니다

현대자동차가 수수료율 인상에 반발하며 오는 10일부로 5개 카드사에 가맹 계약을 해지하겠다고 밝힌데 이어 BC카드에도 계약해지를 통보했다.

8일 현대차와 카드업계에 따르면 현대차는 오는 14일부로 가맹계약을 해지하겠다고 통보했다. BC카드와의 계약해지는 BC카드가 연매출 500억원을 초과하는 대형가맹점에 카드수수료를 인상하는 것을 예정대로 8일부터 시작하겠다고 밝힌데 따른 것이다. 당초 BC카드는 지난 1일부터 연매출 500억원 이상 가맹점에 대해 수수료 인상을 실시할 계획이었진만 적용 시점을 일주일간 연기했다.

현대차측은 "수수료 협상에 이견이 좁협지지 않아 고객 불편 등을 감안해 유예기간을 두고 계약을 해지하기로 한 것이다"라고 밝혔다.

BC카드 관계자는 "다른 회사보다 좀 더 협상에 노력하고자 유예기간을 뒀지만, 우리 역시 협상에 이르지 못했다"며 "소비자 불편을 초래하지 않도록 마지막까지 협상에 임할 계획"이라고 말했다.

현대차는 소비자 피해 최소화를 위해 오는 14일부터 BC카드를 받지 않는다는 방침이다. BC카드 결제망을 이용하는 우리카드는 물론 IBK기업은행, 지방은행에서 발급한 카드로도 결제할 수 없다. NH농협카드 역시 BC카드 결제망 이용비중이 높아 사실상 이용이 어렵다.

앞서 현대차는 지난 1일 수수료 인상을 단행한 신한카드, KB국민카드, 삼성카드, 롯데카드, 하나카드 등 5개 카드사와 10일부터 계약을 해지키로 했다. 기아차도 11일부터 계약해지를 통보했다. 현대차는 각 카드사를 찾아 수수료율 인상 유예, 인상 수용 불가를 요구한 것으로 알려졌다.

현대자동차와 카드사의 수수료 갈등으로 오는 11일 계약해지가 결정되면 소비자들의 피해와 불편은 불가피해 보인다.

우선 현대차와 기아차를 구매할 때 해당 카드 결제는 물론 이와 연계된 자동차 할부금융도 중단이 불가피해진다.

아울러 또한 카드사들의 자동차 할부금융도 중단될 가능성이 높다. 자동차 할부금융 상품은 신용카드로 차량 대금을 일시불로 결제하면 그 금액만큼 카드사 대출로 전환하고, 이를 분할해 상환하는 방식이다. 카드업계의 신차금융 자산은 2013년 1조8000억원에서 지난해 8조5000억원 규모로 급성장했다.

 

[Focus] Hyundai Motor Company and BC Card Contracts...Credit Card Industry's 'Extreme Strength'

 

사진출처=픽사베이
사진출처=픽사베이

 

Hyundai Motor said it will cancel contracts with five credit card companies as of July 10, protesting the fee increase, and also notified BC Card of the cancellation.


According to Hyundai Motor and the credit card industry on the 8th, Hyundai Motor has notified them that it will terminate the partnership as of the 14th. The move came after BC Card, which is contracted with BC Card, said it would begin raising its fees to large merchants in excess of 50 billion won in annual sales on Tuesday as scheduled. BC Card had originally planned to conduct a fee increase for merchants with annual sales of 50 billion won or more from the 1st, but delayed the application for a week.

The Hyundai Motor Company decided to terminate the contract after a grace period, considering inconvenience to customers due to the lack of a narrow compromise in the commission negotiations, the carmaker said.

"We had a grace period to try to negotiate more than other companies, but we also failed to reach a deal," a BC Card official said. "We plan to enter into negotiations until the last minute to avoid inconvenience to consumers."

Hyundai Motor is planning to not accept BC Card from the 14th of this month in order to minimize damage. The payment cannot be made by Woori Card, which uses BC Card payment network, as well as by credit cards issued by IBK Industrial Bank and local banks. NH Nonghyup Card is also difficult to use due to high use of BC Card payment network.

Previously, Hyundai Motor decided to cancel contracts with five credit card companies -- Shinhan Card Co., KB Kookmin Card Co., Samsung Card Co., Lotte Card Co. and Hana Card Co. -- that carried out the fee increase on July 1. Kia Motors also notified the company of the cancellation of the contract from Wednesday. Hyundai reportedly visited each credit card company to ask for a delay in raising the commission rate and not accept the increase.


If Hyundai Motor and credit card companies decide to terminate their contracts on July 11, damage and inconvenience to consumers will be inevitable.

First of all, when purchasing Hyundai Motor Co. and Kia Motors Corp., it will be inevitable for them to stop paying for the card in question, as well as installment financing for cars linked to it.

It is also likely that credit card companies will stop financing their cars. When a car is paid by a credit card in a lump sum, the amount will be converted to a credit card company's loan, and the payment will be made in installments. The card industry's new car financing assets grew rapidly from 1.8 trillion won in 2013 to 8.5 trillion won last year.


댓글삭제
삭제한 댓글은 다시 복구할 수 없습니다.
그래도 삭제하시겠습니까?
댓글 0
댓글쓰기
계정을 선택하시면 로그인·계정인증을 통해
댓글을 남기실 수 있습니다.