[Focus] SK건설, 4억2천만달러 규모 UAE 에티하드 철도공사 수주 / SK Engineering & Construction Co. won a $420 million order for UAE's Etihad Railway Co
[Focus] SK건설, 4억2천만달러 규모 UAE 에티하드 철도공사 수주 / SK Engineering & Construction Co. won a $420 million order for UAE's Etihad Railway Co
  • 문정원 기자
  • 승인 2019.03.13 08:49
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총 연장 139km의 에티하드 철도 구웨이파트~루와이스 구간 공사계약 체결
국내 건설사 최초로 걸프협력회의 회원국 철도프로젝트 참여
SK건설은 UAE의 에티하드 레일이 발주한 2단계 철도망 건설사업 중 구웨이파트~루와이스구간에 대한 공사계약을 체결했다고 13일 밝혔다.  체결 후 참석자들이 기념촬영을 하고 있다.(앞줄 오른쪽부터 남현태 SK건설 상무, 샤디 말락 에티하드 레일 대표이사, 유 타오 중국건축공정총공사 중동 대표이사, 뒷줄 가운데 테야브 빈 모하메드 빈 자이드 알 나흐얀 에티하드 레일 이사회 의장)
SK건설은 UAE의 에티하드 레일이 발주한 2단계 철도망 건설사업 중 구웨이파트~루와이스구간에 대한 공사계약을 체결했다고 13일 밝혔다. 체결 후 참석자들이 기념촬영을 하고 있다.(앞줄 오른쪽부터 남현태 SK건설 상무, 샤디 말락 에티하드 레일 대표이사, 유 타오 중국건축공정총공사 중동 대표이사, 뒷줄 가운데 테야브 빈 모하메드 빈 자이드 알 나흐얀 에티하드 레일 이사회 의장)

SK건설이 UAE에서 세계 최대 규모의 지하 원유비축기지에 이어 사막을 횡단하는 대형 철도공사를 수주했다.  SK건설은 UAE의 에티하드 레일(Etihad Rail)이 발주한 2단계 철도망 건설사업 중 구웨이파트(Ghweifat)~루와이스(Ruwais) 구간에 대한 공사계약을 체결했다고 13일 밝혔다. 이로써 국내 건설사 최초로 사우디, 쿠웨이트 등 걸프협력회의(GCC) 회원국의 철도 프로젝트에 참여하게 됐다.

SK건설은 중국건축공정총공사(CSCEC)와 컨소시엄을 구성해 공사를 수주했다. 총 공사금액은 4억2천만달러(약 4천8백억원)로 SK건설 지분은 42.5%다. SK건설은 EPC(설계·조달·시공)를 일괄 수행한다. 공사기간은 착공 후 46개월이며, 2023년 준공 예정이다. 

이번 프로젝트는 사우디 국경과 인접한 UAE 서부 구웨이파트(Ghweifat)에서 루와이스(Ruwais)까지 총 연장 139km의 철도노선을 신설하는 공사다. 에티하드 레일 2단계 철도망 중 첫 번째 구간인 만큼 향후 발주되는 세 개의 구간에서도 유리한 위치를 선점했다는 데 의의가 크다고 SK건설 관계자는 설명했다.

에티하드 레일 2단계 철도망은 총 연장이 605km이고 최고설계속도는 200km/h에 달하며, 서쪽 사우디 국경인 구웨이파트로부터 동쪽 후자이라(Fujairah)까지 UAE 전역에 걸쳐 연결된다.
철도가 준공되면 UAE의 주요 도시, 항만, 산업단지간의 화물 운송 및 물류 시스템이 개선될 전망이다. 추후 단계별 개발계획을 통해 여객용 터미널까지 확충되면 지역간 이동시간이 단축되고 산업교류를 촉진해 국가균형발전에 큰 도움이 될 것으로 기대하고 있다.

또한 이 사업은 UAE가 지난 2012년에 발표한 그린이코노미 전략(Green Growth Strategy)에 포함된 대표적인 친환경 프로젝트로, 저탄소 녹색성장에 기여할 뿐 아니라 도심 교통문제 완화, 도로보수 비용절감 등 경제적 실익이 크다. 화물열차 1대는 기존 덤프트럭 300대 규모의 수송량을 확보하며 이산화탄소(CO2) 발생량을 기존 차량대비 70~80% 저감해, 예상교통량 기준 연간 220만톤 이상의 온실가스를 줄이고 37만7천대의 차량을 대체하는 효과를 볼 수 있다.

SK건설은 글로벌리제이션(Globalization) 전략의 일환으로, 중국 국영 건설사인 중국건축공정총공사(CSCEC)와 2015년부터 전략적 제휴를 맺고 공사 기술력과 가격 경쟁력 등 양사간의 시너지를 발휘해 이번 수주에 성공했다. 수주를 계기로 UAE 에티하드 철도의 기타 노선과 아부다비 지하철 등에서도 추가 사업기회를 모색할 예정이다. 현재 SK건설은 UAE 알 만도스 원유비축기지, 카타르 도하 지하철 레드라인, 쿠웨이트 알 주르 항만 등 중동지역 내 다수의 인프라 프로젝트를 성공적으로 수행하고 있다
 
안재현 SK건설 사장은 “UAE 에티하드 철도가 국가균형발전과 녹색성장에 기여하는 초석이 되길 기대한다”며, “중동 내 공사 수행경험과 기술경쟁력을 바탕으로 추가 수주를 따낼 수 있도록 최선의 노력을 다할 것”이라고 말했다.

 

 

[Focus] SK Engineering & Construction Co. won a $420 million order for UAE's Etihad Railway Co

 

에티하드 레일 2단계 철도망 사업 위치도.
에티하드 레일 2단계 철도망 사업 위치도.

SK Engineering & Construction Co. has won a large-scale railway construction project to cross the desert following the world's largest underground crude oil reserve in the UAE. SK Engineering & Construction Co. is among the two-stage railway network construction project ordered by EtiHad Rail of the UAEIt said Wednesday that it has signed a construction contract for the Ruwais section. This will mark the first time for a South Korean builder to participate in railway projects by members of the Gulf Cooperation Council, including Saudi Arabia and Kuwait.


SK E&C formed a consortium with the China Building and Process Corporation to win the construction order. The total amount of construction is $420 million, or 42.5 percent of SK Engineering & Construction. SK E&C carries out EPC (design, procurement, construction) as a package. The construction period is 46 months after the construction, and is scheduled to be completed by 2023.

The project is a construction project to establish a railway line with a total extension of 139 kilometers from Gewifat in western UAE to Ruwais, adjacent to the Saudi border. Since it is the first of the second stage of the Etihad Rail railway network, it is significant that the company has also secured an advantageous position in three future orders," said an official at SK Engineering & Construction.

The second-stage railway network of Etihad Rail has a total extension of 605 kilometers and a maximum design speed of 200 km/h, and will be connected across the UAE from Guwaypart, the western Saudi border, to Fujairah on the east.
Once the railway is completed, cargo transportation and logistics systems between major cities, ports and industrial complexes in the UAE are expected to improve. It expects the expansion of the terminal to include passenger terminals through a phased development plan in the future will greatly help the country's balanced development by reducing travel time between regions and promoting industrial exchanges.

The project is also a representative eco-friendly project included in the UAE's 2012 Green Growth Strategy, which not only contributes to low-carbon green growth, but also has significant economic benefits such as easing traffic problems in the city and reducing road repair costs. One freight train can secure 300 dump trucks and reduce CO2 generation by 70 to 80 percent compared to existing vehicles, reducing greenhouse gases by more than 2.2 million tons per year and replacing 377,000 vehicles.

As part of its Globalization strategy, SK E&C has succeeded in winning the order since 2015 by forming a strategic partnership with China's state-run construction firm, the China Building Process Corporation, and exercising synergy between the two companies, including construction technology and price competitiveness. With the order, the company will also seek additional business opportunities in other routes on the UAE's Etihad railway and the Abu Dhabi subway. Currently, SK E&C is successfully carrying out a number of infrastructure projects in the Middle East, including the UAE's Al Mandos crude oil reserve, Qatar's Doha subway red line and Kuwait's Al-Jur port

"We hope that the UAE's Etihad railway will serve as a cornerstone for balanced national development and green growth," said Ahn Jae-hyun, president of SK Engineering & Construction. "We will make our utmost efforts to win additional orders based on our experience in carrying out construction projects in the Middle East and technological competitiveness."


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