[Trend] 1인 방송 열풍, 개인방송 장비 매출↑/ Single-person broadcasting craze, personal broadcasting equipment sales surge
[Trend] 1인 방송 열풍, 개인방송 장비 매출↑/ Single-person broadcasting craze, personal broadcasting equipment sales surge
  • 박가희 기자
  • 승인 2019.03.14 08:54
  • 댓글 0
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온라인쇼핑사이트 G마켓이 최근 한 주(3/5-3/11) 동안 876명의 고객을 대상으로 ‘1인 방송’ 관련 설문조사를 실시한 결과, 10명 중 3명 이상(35%)이 현재 1인 방송을 하고 있는 크리에이터 이거나, 앞으로 크리에이터가 될 계획이라고 답했다.

세대 별로 살펴보면, 1인 방송을 많이 접하는 10대 청소년 중 75%가 현재 크리에이터 이거나 그럴 계획이라고 답하는 등 해당 직업에 대해 가장 긍정적인 시각을 보였다. 그 외 20대는 35%가, 30대는 45%가, 그리고 40대는 30%가, 50대 이상은 31%가 동일한 답변을 보였다. 성인 가운데 직장인 비율이 비교적 높은 30대가 크리에이터에 대해 가장 긍정적인 태도를 보인 것은 개인 취미 활동 및 여가 생활로 1인방송을 고려하기 때문으로 분석된다.

개인 방송 장비 역시 주목 받고 있다. ‘1인 방송을 위해 구매하고 싶거나, 이미 구매한 품목’에 대한 질문에 ‘카메라’가 18%의 응답률을 기록하며 1위를 차지했다. 이 외 ‘마이크’(14%), ‘조명’(14%) 그리고 촬영 시 흔들림을 줄여주는 ‘짐벌기기’(12%)와 ‘방음 관련 용품’(8%), ‘인테리어 소품’(7%) 순으로 답변이 이어졌다.

크리에이터가 되기 위해 투자할 수 있는 예산으로, 전체 응답 중 40%가 ‘50만원 이상’이라고 답했다. 특히 ‘50~100만원 미만’은 18%, ‘100만원 이상’이라는 답변은 22%를 차지해 과반수 가까이가 예산을 비교적 높게 책정한 것으로 나타났다. 이 외 ‘10만원 미만’은 26%, ‘10~50만원 미만’은 34%의 응답률을 보였다.

G마켓 마케팅실 임정환실장은 “영상물을 보는 것에서 그치지 않고 직접 제작하길 원하는 이들이 늘고 있다”며 “상품 구매까지 적극적으로 나서고 있는 만큼, 관련 시장은 앞으로 더욱 커질 전망”이라고 말했다.

실제로 G마켓에서 최근 한달 동안(2/12-3/11) 카메라 판매량이 전년 동년 동기 대비 52% 늘었다. 그 중에서도 DSLR 카메라는 11배 이상(1083%) 판매가 증가했으며, 미러리스(39%)와 액션캠(98%), 캠코더(76%) 등도 모두 높은 판매 신장세를 기록했다. 같은 기간 영상 촬영용 마이크 판매는 5배 이상(454%), 짐벌 판매는 11배 이상(1007%) 늘었다. 이 외에도 크리에이터들이 자주 사용하는 반사판(186%)이나 동그란 링플래시 조명(182%), 배경지(157%), 스튜디오 세트(64%) 등이 모두 높은 증가 추세를 보였다.

 

[Trend]  Single-person broadcasting craze, personal broadcasting equipment sales surge

 

According to a recent survey of 876 customers conducted by online shopping site Gmarket over a recent week (3/5-3/11), more than three out of 10 respondents (35 percent) said they are creators who are currently airing one person or plan to become creators in the future.


By generation, 75 percent of teenagers who often watch one-person broadcasts said they are or plan to be creators, showing the most positive view of the job. Thirty-five percent of those in their 20s, 45 percent of those in their 30s, 30 percent of those in their 40s and 31 percent of those in their 50s and older answered the same. The reason why people in their 30s, who have a relatively high proportion of workers among adults, showed the most positive attitude toward creators is because they consider single-person broadcasting for personal hobbies and leisure activities.

Personal broadcasting equipment is also receiving attention. Asked about items that they want to purchase for a single-person broadcast or have already purchased, "Camera" topped the list with an 18 percent response rate. Other answers were "Mike" (14 percent), "lighting" (14 percent), "Jimbal device" (12 percent), "Noise-related articles" (8 percent), and "Interior props (7 percent) that reduce shaking during filming.

With the budget that can be invested to become a creator, 40 percent of the total respondents said it was "more than 500,000 won." In particular, 18 percent of the respondents said "less than 5 to 1 million won" and 22 percent said "more than 1 million won," with nearly a majority setting the budget relatively high. Besides this, 26 percent of "less than 100,000 won" and 34 percent of "less than 10 to 500,000 won" responded.

"More and more people want to make their own movies," said Lim Jung-hwan, head of Gmarket Marketing. "As we are actively purchasing products, the market is expected to grow even bigger in the future."

In fact, sales of cameras at G-Market (2/12-3/11) have increased 52% compared to same period of last year. Among them, sales of DSLR cameras increased more than 11 times (1083 percent), while mirrorless (39 percent), actioncams (98 percent), and camcorders (76 percent) posted high sales growth. During the same period, sales of microphones for video shooting increased more than five times (454 percent) and GIMBAL sales more than 11 times (007 percent). In addition, reflectors (186 percent), round ring flash lighting (182 percent), background paper (157 percent), and studio set (64 percent) all showed a high increase.


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