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[Focus] 교육업계, Z세대 공략한 유튜브 영상 마케팅전 돌입 / Education industry is launching a YouTube video marketing campaign targeting Z-generation
[Focus] 교육업계, Z세대 공략한 유튜브 영상 마케팅전 돌입 / Education industry is launching a YouTube video marketing campaign targeting Z-generation
  • 김 욱 기자
  • 승인 2019.03.20 10:03
  • 댓글 0
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윤선생 등 다양한 교육업체, 핵심 소비층 공략한 바이럴 영상 선보여
‘초통영’ 퀴즈왕 바이럴 광고 영상 관련 이미지.(사진제공=윤선생)
‘초통영’ 퀴즈왕 바이럴 광고 영상 관련 이미지.(사진제공=윤선생)

최근 Z세대(10대)를 중심으로 유튜브가 인기를 끌면서, 다양한 교육기업들이 이들 세대를 공략하기 위해 참신한 소재와 기발한 아이디어로 무장한 유튜브 바이럴 광고를 선보여 눈길을 끈다.

영어교육 전문기업 윤선생이 최근에 선보인 ‘초통영 퀴즈왕’ 영상은 빠른 템포의 전개와 B급 감성으로 10대들에게 단 시간에 큰 인기를 모으고 있다. 이 영상은 윤선생이 출시한 7~9세 맞춤 영어학습상품 ‘초통영(초등학교에서 통하는 영어)’의 바이럴 광고 영상으로, 퀴즈의 명칭과 참가자 부스를 통해 ‘초통영’이라는 브랜드명을 지속적으로 노출하고 있지만, 마지막 퀴즈를 맞히기 전까지 ‘초통영’이 무엇인지 언급하지 않으며 궁금증을 자아낸다. 3분 이상의 긴 러닝타임에도 불구하고, 짧은 컷 단위로 장면을 박진감 있게 구성했다는 점과 전문 성우의 위트 있는 더빙이 어우러져 영상의 재미와 몰입감을 극대화했다.

윤선생 관계자는 “이번 ‘초통영’ 바이럴 영상은 신규 출시 상품인 만큼 론칭 초기 인지도 확보를 가장 큰 목표로 기획했다”며 “자녀 교육열이 높은 엄마와 아이가 등장하거나 교육 콘텐츠 특장점, 학습 효과 강조하는 등의 기존 방식에서 벗어나, 실제 학습자이자 동영상 콘텐츠의 핵심 소비층인 10대 이용자 공략에 집중했다”고 설명했다. 해당 영상은 20일 오전 기준으로 누적 조회수 442만여 회를 돌파하며 큰 인기를 얻고 있다.

비상교육의 수준별 맞춤형 수학 유형서 ‘만렙’은 레벨을 가득 채운다는 의미의 게임 용어에서 따온 교재명처럼 10대 학생들을 겨냥한 바이럴 영상을 꾸준히 선보이고 있다. 가장 최근 공개한 ‘너도 수학 만렙버스 타볼래’ 영상은 거대한 갑옷과 칼과 방패를 손에 쥔 남학생이 등장하면서 마치 게임광고를 연상케 한다. 같은 반 여학생의 요청에 따라 남학생이 수학 만렙 교재를 전해주면서 두 사람 모두 갑옷을 착용하게 된다. 해당 영상은 학생들에게 친숙한 교실을 배경으로, 게임광고 콘셉트와 10대만의 풋풋한 썸을 소재로 활용해 Z세대의 관심을 유도했다. 

천재교육 밀크티의 ‘갑.분.밀-갑자기 분위기 밀크티’ 바이럴 영상은 학생과 학부모의 고민을 색다른 방식으로 보여준다. 공부에 대한 생각을 말하는 아이들의 인터뷰로 시작하는 이 영상은 보편적인 교육 업체의 광고 영상처럼 보이지만 독특한 전개를 보인다. 일방적인 교육을 강요하는 부모의 모습과 수동적으로 따르는 아이를 광고주와 광고회사 간의 광고 제작 과정에 빗대어 표현하고, 광고주 뜻대로 제작된 결과물을 우스꽝스럽게 그려냈다. 10대들이 환호하는 B급 감성을 입힌 영상으로 자칫 진지할 수 있는 주제를 재미있게 풀어내면서도 능동적으로 하는 공부가 더 좋다는 현실적인 메시지를 담고 있어 깊은 공감을 이끌어냈다.

 

[Focus] Education industry is launching a YouTube video marketing campaign targeting Z-generation

 

As YouTube has recently become popular with the Z-generation (10th generation), various educational companies have launched YouTube Bital ads armed with novel materials and brilliant ideas to target these generations.


The latest video of 'Choi Tong-young Quiz King' by English education company Yoon Sun-saeng is gaining huge popularity among teenagers in a short time due to its rapid tempo development and B-class sensitivity. The video is a video of a Byral ad for Yoon's 7-9 year-old customized English study product called "Choi Tong-young (English in Elementary School)" released by Yoon Sun-saeng, which continuously exposes the brand name "Choi Tong-young" through the name of the quiz and the participant booth, but does not mention what "Choi Tong-young" is until the last quiz is answered and raises questions. Despite the longer running time of more than three minutes, the combination of the fact that the scenes were composed with a sense of urgency in a short cut unit and the witty dubbing of professional Sungwoo maximized the fun and immersion of the video.

"Because this video is a new product that is released in early stage, we planned to secure recognition at first stage." said a representative for Yoon. "We focused on targeting teenage users who are real learners and who are the consumers of video content, breaking away from previous methods such as the appearance of mothers and children with high educational zeal, special features of educational contents, and emphasizing learning effects." The video is gaining huge popularity as it has surpassed 4.42 million views as of Tuesday morning.

The "Maleb," a customized type of mathematics by level of emergency education, has been steadily presenting a "vital" video targeting teenage students, just like the name of a textbook taken from a game term that means filling the level. The most recently released video of "You Are a Mathematics Manrebus Tavale" is reminiscent of a game commercial as a boy with a huge armor, knife and shield in his hand appears. At the request of a female student in the same class, both of them will wear armor as a male student delivers a textbook on math. The video is set in a classroom familiar to students, and has attracted Z-generation attention by using the concept of a game advertisement and a teeny-eyed thumb as its subject matter.

The video of "Ag, Minute, Milky Way" by "Milkti," a genius education program, shows students and their parents' worries in a different way. Starting with interviews with children who talk about their thoughts on studying, the video looks like a commercial video from a universal educational company, but shows unique developments. It compared the appearance of parents forcing one-sided education and the process of producing ads between advertisers and advertisers for children who passively follow them, and painted funny results that were produced according to advertisers' wishes. The video, which has been shown in a level-B sensibility that teenagers cheer for, has a realistic message that says, "It is better to study actively while solving topics that can be serious."


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