[Analysis] 10대 기업, 지난해 매출 2/3 해외에서 발생 / Top 10 companies saw sales of two-thirds of last year's sales abroad
[Analysis] 10대 기업, 지난해 매출 2/3 해외에서 발생 / Top 10 companies saw sales of two-thirds of last year's sales abroad
  • 정지수 기자
  • 승인 2019.05.13 11:05
  • 댓글 0
이 기사를 공유합니다

상위 10대 기업, 지난해 매출 2/3 (65.9%) 해외에서 벌어
전체기업 10개 중 6개, 5년 전보다 해외 매출 비중 9.2%p 증가
사진출처=픽사베이
사진출처=픽사베이

우리나라 주요 기업들의 해외 매출액이 국내에 비해 더 큰 것으로 나타났다. 한국경제연구원(이하, 한경연)이 지난해 매출 100대 기업 중 국내외 분류가 가능한 64개사를 분석한 결과, 해외 매출 비중이 절반 이상(55.1%)이었다. 한경연은 “주요 기업의 해외 매출 비중이 5년 전에 비해서도 증가하였고, 특히 상위 10대 기업, 5대 기업으로 갈수록 비중이 높은 편”이라고 설명했다.

◆상위 10대 기업, 지난해 매출 2/3 (65.9%) 해외에서 벌어
지난해 매출 상위 10대 기업의 총 매출액은 695.6조원으로 이 중 2/3(65.9%)를 해외에서 벌어들인 것으로 나타났다. 특히, 상위 5대 기업의 해외 매출 비중은 72.9%로 더 높았는데, 삼성전자가 86.1%로 국내 비중이 13.9%에 불과했고 기아자동차(66.9%), LG전자(63.5%), 현대자동차(62.0%)의 해외 비중도 모두 60%를 넘어섰다. SK하이닉스는 97.9%로 10대 기업 중에서는 해외 비중이 90%를 넘어서는 유일한 기업이었다.

자료출처=한경연
자료출처=한경연

◆전체 기업(54개사) 10개 중 6개는 5년 전보다 해외 매출 비중 9.2%p 증가
주요 기업 10개 중 6개사는 5년 전에 비해서도 해외 매출 비중이 증가했다. 전체 64개사 중 `14년과 비교 가능한 54개사를 분석한 결과, 35개사(64.8%)의 해외 비중이 `14년(41.4%)에 비해 9.2%p 늘어난(50.6%) 것으로 나타났다. 같은 기간 이들 기업의 매출액 증감을 보면 전체 54개사는 국내 매출액이 3.2%, 해외 매출액이 15.2%가 증가한 반면, 해외 매출 비중이 증가한 35개사는 국내 매출액이 1.5% 감소하고, 해외 매출액은 42.6%가 늘어난 것으로 분석됐다.

자료출처=한경연
자료출처=한경연

또한 매출액 상위 5대 기업 중 삼성전자는 5년 전과 비교해 여전히 80%대의 해외 매출 비중을 유지하고 있으며, 현대자동차, 기아자동차도 각각 6.7%p, 4.5%p 늘어 60%대 수준을 유지하고 있는 것으로 나타났다.

◆전기·전자(82.6%)업종 및 아시아(43.7%)에서의 해외 매출 비중 커

자료출처=한경연
자료출처=한경연

업종 및 국가별로는 전기·전자(82.6%)와 아시아(43.7%)에서의 비중이 큰 것으로 나타났다. 전기·전자업종에 속한 7개 기업 중 SK하이닉스(97.9%), LG디스플레이(93.5%), 삼성전기(89.0%), 삼성전자(86.1%), 삼성SDI(81.5%) 등 5개 기업의 해외 매출 비중이 80%를 넘었다.  지역별로는 아시아에서의 해외 매출 비중이 43.7%로 가장 크고, 그 밖에 미주(31.5%), 유럽(18.7%) 순으로 나타났다.

 

[Analysis]  Top 10 companies saw sales of two-thirds of last year's sales abroad

 

뉴욕.(사진출처=픽사베이)
뉴욕.(사진출처=픽사베이)

Overseas sales of the nation's major companies are larger than those of Korea. According to an analysis by the Korea Economic Research Institute (KERI), 64 companies that can be classified in Korea and abroad out of the top 100 companies in last year's sales were more than half (55.1 percent). "The portion of major companies' overseas sales has increased compared to five years ago, especially the top 10 companies and the top five companies," said Han Kyung-yeon.

◆ Top 10 companies earned two-thirds (65.9 percent) of sales abroad last year
Total sales of the top 10 companies in sales reached 695.6 trillion won last year, of which two-thirds (65.9 percent) were earned overseas, the data showed. In particular, Samsung Electronics accounted for only 13.9 percent of the top five companies' overseas sales at 72.9 percent, while Kia Motors (66.9 percent), LG Electronics (63.5 percent), and Hyundai Motor (62.0 percent) accounted for more than 60 percent of the total overseas sales. SK hynix was the only company among the top 10 companies with 97.9 percent, with its overseas portion exceeding 90 percent.

∘ Six out of 10 companies (54 companies) saw their overseas sales increase 9.2% from five years ago
Six out of 10 major companies saw their share of overseas sales rise from five years ago. Out of the total 64 companies, "According to the analysis of 54 companies that can be compared to 2014, 35 companies (64.8 percent) accounted for 50.6 percent of the overseas market, up 9.2 percent from 41.4 percent in 2014. According to the report, 54 companies saw their sales increase 3.2 percent and 15.2 percent, while 35 companies saw their sales decrease 1.5 percent and overseas sales increase 42.6 percent.

Also, among the top five companies in sales, Samsung Electronics still maintains an 80 percent share of overseas sales compared to five years ago, while Hyundai Motor Co. and Kia Motors Corp. also grew 6.7 percent and 4.5 percent, respectively, to the 60 percent level, the data showed.

∘ Overseas sales in the electric and electronic industries (82.6%) and in Asia (43.7%)
By industry and country, electricity and electronics accounted for 82.6 percent and 43.7 percent in Asia. Of the seven companies in the electricity and electronics sectors, five companies, including SK hynix (97.9 percent), LG Display (93.5 percent), Samsung Electro-Mechanics (89.0 percent), Samsung Electronics (86.1 percent), and Samsung SDI (81.5 percent), accounted for more than 80 percent of their overseas sales. By region, overseas sales accounted for 43.7 percent of the total in Asia, followed by the Americas (31.5 percent) and Europe (18.7 percent).


댓글삭제
삭제한 댓글은 다시 복구할 수 없습니다.
그래도 삭제하시겠습니까?
댓글 0
댓글쓰기
계정을 선택하시면 로그인·계정인증을 통해
댓글을 남기실 수 있습니다.