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[Focus] SK, ‘사회적 가치’ 측정 첫 발∙∙∙’딥 체인지’ 속도 낸다 / SK Corp. First step in measuring 'social value'...speed up the 'Deep Change'
[Focus] SK, ‘사회적 가치’ 측정 첫 발∙∙∙’딥 체인지’ 속도 낸다 / SK Corp. First step in measuring 'social value'...speed up the 'Deep Change'
  • 문정원 기자
  • 승인 2019.05.21 17:04
  • 댓글 0
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SK이노베이션등 16개 주요 관계사, ‘18년도 사회적 가치 측정결과 순차 공표
최태원 회장 “측정한다는 건 개선의지가 있다는 것…완벽치 않아도 시작 중요”
이형희 SK 수펙스추구협의회 SV위원장이 21일 서울 종로구 SK서린빌딩에서 열린 'SK 사회적 가치 측정 설명회'에서 사회적 가치 측정 취지와 방식, 측정 결과와 향후 계획 등에 대해 설명하고 있다.(사진제공=SK)
이형희 SK 수펙스추구협의회 SV위원장이 21일 서울 종로구 SK서린빌딩에서 열린 'SK 사회적 가치 측정 설명회'에서 사회적 가치 측정 취지와 방식, 측정 결과와 향후 계획 등에 대해 설명하고 있다.(사진제공=SK)

SK가 경제적 가치와 사회적 가치를 동시에 추구하는 ‘더블보텀라인(DBL) 경영’의 토대가 되는 사회적 가치 측정 시스템을 구축해 본격 운영에 들어갔다.

사회적 가치는 기업 경영활동 등을 통해 일자리 부족, 환경 오염 등 다양한 사회문제를 해결한 성과를 말한다. DBL(Double Bottom Line) 경영은 영업이익 등 기업이 창출한 경제적 가치를 재무제표에 표기하 듯 같은 기간의 사회적 가치 창출 성과를 화폐로 환산해 관리하는 것이다.

SK는 21일 SK이노베이션을 비롯한 16개 주요 관계사가 2018년 한해 동안 창출한 사회적 가치 측정결과를 이날부터 순차적으로 일반에 공개한다고 밝혔다. SK 관계자는 “재무제표를 각 사별로 공개하듯, 사회적 가치 역시 각 사 별로 공개하기로 했다”고 말했다. 

공표 방식과 시점은 각 사별로 분기 실적 컨퍼런스 콜 때 밝히거나 지속가능보고서에 기재하는 등 자율로 정하게 된다. 또한, 앞으로 매년 측정 결과를 공개하고, 관계사별 경영 KPI(핵심평가지표)에도 50%를 반영하기로 했다.

#경영∙회계학 교수 등 외부 전문가들과 측정체계 공동 연구개발
SK는 이날 서울 종로구 서린동 사옥에서 언론 설명회를 열어 사회적 가치 측정 취지와 방식, 주요 관계사 측정 결과, 향후 계획 등을 공개했다.

이형희 SK수펙스추구협의회 SV(Social Value의 약자)위원장은 “SK가 사회적 가치를 측정하는 이유는 기업이 경제적 가치와 마찬가지로 더 많은 사회적 가치를 만들어내려면 지표와 기준점이 필요하기 때문”이라고 설명했다.

이와 관련, 최태원 회장은 “측정(measure)할 수 없는 것은 관리(manage)될 수 없다”는 현대 경영학의 창시자 피터 드러커의 말을 인용해 사회적 가치 측정의 중요성을 강조해왔다.

SK에 따르면, 각 관계사들이 측정한 사회적 가치는 크게 3대 분야로 나뉜다. △경제간접 기여성과(기업 활동을 통해 경제에 간접적으로 기여하는 가치) △비즈니스 사회성과(제품∙서비스 개발, 생산, 판매를 통해 발생한 사회적 가치) △사회공헌 사회성과(지역사회 공동체에 대한 사회공헌 활동으로 창출한 가치) 등이다.

세부적으로 경제간접 기여성과의 측정 항목은 고용, 배당, 납세 등이다. 비즈니스 사회성과는 환경, 사회, 거버넌스 부문을 측정한다. 사회공헌 사회성과의 측정 항목은 기업의 사회적책임(CSR) 프로그램, 기부, 구성원들의 자원봉사 관련 실적을 측정한다.

SK 관계자는 “사회적 가치 창출 노력은 기업 본연의 비즈니스 활동과 별개가 아니다”라며 “더 많은 사회적 가치를 만들기 위해 비즈니스와 관련된 사회문제를 파악하고, 이를 비즈니스 모델 혁신 기회로 활용할 것”이라고 밝혔다. 사회적 가치 추구 경영이 일반적인 사회공헌과 차별화되는 점을 강조한 것이다.

그동안 글로벌 화학기업 바스프(BASF) 등 일부 국내외 기업이 각자의 방식으로 사회적 가치를 측정 및 공표해왔다. 다만, 제품∙서비스 관련 사회적 가치까지 측정할 수 있는 시스템을 구축한 것은 SK가 처음이다. 라준영 가톨릭대 경영학과 교수는 “기업의 사회성과를 경제활동의 언어인 화폐가치로 측정해 재무성과와 비교 가능하게 한 것은 선구적 시도“라고 말했다. 

이를 위해 SK는 2017년부터 외부 전문가들과의 공동 연구, 관계사 협의 등을 통해 측정 체계를 개발해 왔다. 측정의 객관성과 투명성을 높이기 위해 주요 대학 경제학, 회계학, 사회학 교수, 사회적 기업 관련 전문가들이 자문 역할을 했다.

#SK “측정 시스템은 아직 미완성…지속 보완해 재무제표화하는 방안도 연구”
SK는 이날 수펙스추구협의회 회원사인 16개 주요 관계사 중 SK이노베이션, SK텔레콤, SK하이닉스 등 3개사의 ‘18년도 사회적 가치 측정결과를 먼저 공개했다. SK는 그러나 “아직 측정 시스템에 개선할 점이 적지 않다”며 지속적으로 미비점을 보완해 나갈 계획이라고 밝혔다. 예를 들어, 소비자 피해 관련 사건∙사고, 지배구조 개선 성과, 법규 위반 사항 등은 객관적인 측정방법을 아직 개발하지 못했다. 각 사는 자체 측정결과 공표 시 미반영 항목을 주석에 표기하고, 추후 반영하기로 했다.

이와 관련, 최태원 회장은 “사회적 가치를 측정하는 것은 목표를 정해 모자란 부분을 개선할 의지가 있다는 것”이라며 “시스템이 완벽하지 않더라도 일단 시작하는 게 중요하다”고 측정결과 공표를 독려했다고 SK는 밝혔다. 

SK는 또 향후 경제적 가치와 함께 사회적 가치를 일종의 재무제표 형태로 작성해서 공개하는 방안을 회계학자들과 공동 연구 중이라고 밝혔다. 한국회계정보학회장을 맡고 있는 정도진 중앙대 경영학과 교수는 “경제적 가치를 측정하는 현대 회계시스템도 수많은 시행착오를 거쳐 정착되기까지 100년 이상이 걸렸다”며 “SK의 사회적 가치 측정은 기업 경영방식에 새로운 전기가 될 것”이라고 평가했다.

SK수펙스추구협의회 이항수 PR팀장(부사장)은 “사회적 가치 측정은 DBL 경영을 동력으로 ‘New SK’를 만들기 위한 작지만 큰 걸음을 내딛은 것”이라며 “’지도에 없는 길’을 처음 가는 것인 만큼 시행착오도 많겠지만 결국 지속가능한 기업을 만드는 초석이 될 것”이라고 말했다.

 

[Focus] SK Corp. First step in measuring 'social value'...speed up the 'Deep Change'

 

Lee Hyung-hee, chairman of the SV Committee for the Search for SK Supex, explains the purpose and method of measuring social values, measurement results and future plans at the SK Surin Building in downtown Seoul.(Photo courtesy of SK)
Lee Hyung-hee, chairman of the SV Committee for the Search for SK Supex, explains the purpose and method of measuring social values, measurement results and future plans at the SK Surin Building in downtown Seoul.(Photo courtesy of SK)

 

SK has set up a social value measurement system that is the foundation for its "double bottom line" management, which seeks both economic and social values, and has begun full-scale operations.

Social values refer to achievements in solving various social problems such as job shortages and environmental pollution through corporate management activities. Double Bottom Line (DBL) management is to manage the social value creation performance of the same period in currency, as if it were to represent the economic value created by a company, including operating profit, in its financial statements.


SK announced on the 21st that 16 major related companies, including SK Innovation, will introduce to the public the results of measuring social values that were created during 2018. "As if financial statements were disclosed by each company, we decided to disclose the social values of each company as well," an SK official said.

The method and timing of the announcement will be decided autonomously by each company, including the announcement at the quarterly performance conference call or the entry in the sustainability report. In addition, the results of measurement will be disclosed annually in the future and 50% will be reflected in the Key Assessment Indicators (KPIs) of management by related companies.

# Joint R&D with outside experts such as business management and accounting professor
SK held a press briefing at its headquarters in Seorin-dong, Jongno-gu, Seoul, to reveal the purpose and method of measuring social values, the results of measuring major related companies and future plans.

"The reason why SK measures social value is because it needs indicators and benchmarks to create more social value, just like economic value," said Lee Hyung-hee, head of SK Supex Research Council.

In a related move, Chairman Chey Tae-won has stressed the importance of measuring social values, citing Peter Drucker, founder of Hyundai's management science, that "what cannot be measured cannot be managed."

According to SK, the social values measured by each of the related companies are largely divided into three major areas. · Economic indirect contribution (value indirectly contributing to the economy through business activities), business social performance (social value generated through product and service development, production and sales), social contribution social performance (value generated by social contribution activities to the community).

Detailed measures of economic indirect contributions include employment, dividends and taxes. Business social performance measures the environmental, social and governance sectors. The measurement items of social contribution social performance measure a company's social responsibility (CSR) program, donation, and volunteer-related performance of its members.

"Our efforts to create social values are not separate from the business activities of the company itself." said a representative for SK. "We will identify social issues related to the business and use them as opportunities to innovate business models in order to create more social values." He emphasized that social value-seeking management is different from general social contribution.

Until now, some domestic and foreign companies, including global chemical company BASF, have measured and announced their social values in their own ways. However, it is the first time that SK has established a system that can measure the social value of products and services. It is a pioneering attempt to measure a company's social performance with the value of its currency, the language of economic activity, to make it comparable to its financial performance," said Ra Joon-young, a professor of business administration at Catholic University.

To that end, SK has been developing a measurement system through joint research with outside experts and consultation with related companies since 2017. To enhance objectivity and transparency of measurement, major university economics, accounting, sociology professors and social enterprise-related experts played an advisory role.

#SK "The Measurement System is not yet complete...and a measure to supplement and make financial statements are also studied."
Of the 16 major related companies that are members of the Supex-seeking Council, SK first unveiled the results of "18-year social value measurements" by three companies -- SK Innovation, SK Telecom and SK hynix. SK said, however, that it plans to continue to make up for the lack of gaps, saying that there are still many improvements in the measurement system. For example, events related to consumer damage, performance of governance improvement, and violations of regulations have not yet developed an objective measurement When each company publishes its own measurement results, it will mark the items that are not reflected in the notes and reflect them later.

In a related move, SK Chairman Chey Tae-won encouraged the public announcement of the measurement results, saying that measuring social values means that the company is willing to improve the areas that are lacking by setting goals, and that even if the system is not perfect, it is important to start first, SK said.

SK also said it is working with accounting scholars on ways to write and disclose social values in the form of financial statements, along with economic values in the future. "It took more than 100 years for the Hyundai accounting system, which measures economic value, to be established through numerous trial and error," said Jeong Do-jin, a professor of business administration at Chung-Ang University, who heads the Korea Accounting Information Society.

"The measure of social value is a small but big step to create a 'New SK' by driving DBL management," said Lee Hang-soo, vice president of the SK Supex Research Council.


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