[Company Analysis] "각 방에 하나씩" 자연친화 공기청정기 '에어텍' / "One in each room" Nature-friendly air purifier 'AIRTEC'
[Company Analysis] "각 방에 하나씩" 자연친화 공기청정기 '에어텍' / "One in each room" Nature-friendly air purifier 'AIRTEC'
  • 정지수 기자
  • 승인 2019.08.05 12:44
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기술력 바탕으로 '경제성' '디자인'까지 잡은 제품 선보여

[편집자주]서울시의 산업진흥 및 중소기업 육성 정책의 효율적인 추진을 위해 설립된 서울산업진흥원(SBA)의 다양한 지원사업들이 관내 중소 스타트업들의 인큐베이팅 역할을 톡톡히 하며 주목받고 있다. 좋은 일자리 창출을 핵심 목표로 창업, 유통, 교육, 콘텐츠, 특허, R&D 등 다양한 서비스를 제공하고 있는 서울산업진흥원의 지원사업들은 중소 스타트업들이 '강소기업'으로 도약할 수 있는 밑거름이 되고 있다는 평가를 받고 있다. 이에 서울산업진흥원(SBA)과 디지털 경제신문 ‘비즈니스리포트’는 SBA의 지원사업 수혜를 통해서 성공한 많은 중소 스타트업들의 성공스토리를 기획특집기사로 연재한다.

박선영 에어텍 대표.
박선영 에어텍 대표.

시도 때도 없이 공습하는 미세먼지의 영향으로 국내 공기청정기 시장이 빠르게 확대되고 있는 가운데, 소비자의 다양한 니즈의 맞춘 자연친화방식의 소형, 휴대용 공기청정기를 선보이고 있는 강소 기업이 있어 주목된다. 지난 2013년 "각 방에 공기청정기 1대"란 슬로건을 내세우며 설립된 박선영 대표의 (주)에어텍이 그 주인공이다. (주)에어텍은 자연친화적인 정전기 방식의 필터를 적용하는 한편 지난 2017년부터는 소비자의 디자인 감성에 발맞춰 디즈니&마블과 라이센스 계약을 체결해 캐릭터 공기청정기 사업까지 확장시키며 빠른 성장을 이뤄내고 있다. 올해는 국내 시장을 벗어나 해외 시장 진출의 박차를 가하며 한국을 대표하는 공기청정기 강소기업으로서의 입지를 구축해나가고 있다.

#소비자 트렌트 맞춘 친환경 소형 공기청정기
에어텍은 대형 제품 위주로 형성되어 있는 국내 공기청정기 시장에서 틈새 시장인 소형 공기청정기 분야를 공략하고 있다. 주로 거실에 비치되는 대형 공기청정기의 경우 가정 내 각 방이 공기정화의 사각지대로 놓일 수 밖에 없다는 것에 착안해, 소비자의 가격 부담은 낮추면서도 각 공간마다 효율적이고 실질적인 공기정화가 가능한 제품을 선보이고 있는 것이다 .

에어텍의 주력 제품은 에어비트, 디즈니 제습기, 스탠드형 공기청정기다. 우선 에어비트는 AIR quality Sensor, Indicator, 블루투스 스피커기능이 탑재된 휴대용 공기청정기다. 사용 환경의 먼지 및 유해가스 여부를 확인해 자동으로 공기정화 속도를 조정한다. 유모차 공기청정기로서 시장을 창출하고자 제품을 개발됐으며 차량용으로도 사용이 가능하다는 설명이다.

스탠드형 공기청정기(LUXO)는 인테리어 소품으로 활용할 만큼 감각적인 디자인을 자랑하는 제품이다. 미세먼지 센서, Indicator가 탑재된 공기청정기로서 사용 환경의 공기 상태 등을 감지해 자동으로 공기정화 속도를 조정한다.

디즈니 제습기는 지난 2017년 디즈니&마블과 라이센스 계약을 체결해 야심차게 선보이고 있는 제품이다. 반도체(펠티어) 방식의 제습기로서 발열이 없이 습기를 제거한다. 특히 캐릭터 디자인이 적용돼 인테리어 소품으로도 손색이 없는 것이 특징이다.

LUXO (스탠드형 공기청정기).
LUXO (스탠드형 공기청정기).

#기술력 바탕으로 '경제성' '디자인'까지 
에어텍의 경쟁력은 자체 기술력이다. 에어텍은 공기청정기의 핵심 요소인 FILTER의 경우 정전기 방식으로 전세계 PCT를 출원했다. 에어텍의 E-NANO FILM FILTER는 정전기력을 토대로 미세먼지, 유해가스 등 극성을 가진 물질을 포집한다. 필터안에 수분이 증발되면서 세균들이 증식하지 못하게 하는 원리로 자체 항균효과가 있다. 따라서 필터의 2차 오염이 없고, 청소 후 재사용이 가능해 탁월한 경제성이 장점이다.

에어텍은 소비자의 경제적 부담을 줄이면서도 다른 경쟁사와 경쟁에서 우위에 서기 위해 디자인에 많은 심혈을 기울였다. 박 대표는 "마블, 디즈니의와의 라이센스 계약, 류현진 선수와의 계약을 토대로 캐릭터 공기청정기라는 새로운 시장을 열었다고 생각한다."고 설명했다.

에어텍은 이와 같은 제품 경쟁력을 바탕으로 빠른 성장세를 이뤄내고 있다. 회사 설립 5년차인 지난 2018년 22억의 매출을 올렸으며, 올해는 이미 상반기 매출만 27억원을 돌파했다. 특히 현대자동차, 쉐보레 자동차, KT, 시디즈 등 중견기업 및 대기업들과의 협업을 통한 사업 진행으로 매출처의 질이 향상됐다는 것이 박 대표의 설명이다.

디즈니 라이센스 제품.
디즈니 라이센스 제품.

#세계로 나가는 공기청정기 분야 韓 강소기업
에어텍은 최근 국내를 넘어 해외에서 높은 실적을 내며 한국을 대표하는 글로벌 강소기업으로 성장하고 있다. 에어텍은 지난 2017년까지 4만9000달러의 수출고에 그쳤지만, 2018년을 기점으로 15만7000불, 2019년에는 상반기에만 약 25만달러의 수출실적을 올렸다. 에어텍은 올해도 일본, 태국, 대만 등 현지 주요 오프라인 채널을 통해 시장 확대에 적극 나설 계획이다.

박 대표는 "경제성, 효율성과 아름다운 디자인을 목표로 만드는 것이 회사의 철학이다. 인간의 건강한 삶, 양질의 삶을 유지하는데 꼭 필요한 제품을 공급하는 것, 단순 소유가 아닌 소중한 동반자와 같은 제품을 만드는 것이 회사 경영의 신념이다."라며 "회사가 보유하고 있는 기술을 토대로 새로운 제품을 선보이며 새로운 시장을 창출하겠다."고 말했다.

 

 

[Company Analysis] "One in each room" Nature-friendly air purifier 'AIRTEC'
Based on technical skills, it introduces products that have 'economic' and 'design'

박선영 에어텍 대표.
박선영 에어텍 대표.

 

A variety of support projects by the Seoul Industrial Promotion Agency (SBA), which was established to effectively implement the Seoul Metropolitan Government's policies to promote the industry and nurture small and medium-sized enterprises, are drawing keen attention as they play a role of incubating small and medium-sized start-ups in the government. Support projects by the Seoul Institute for Industrial Promotion, which provides various services such as start-ups, distribution, education, content, patents and R&D with a key goal of creating good jobs, are viewed as laying the groundwork for small- and medium-sized startups to leap into "stronger companies." In response, the SBA and the digital economic newspaper Business Report will publish a series of special articles on the success stories of many small and medium start-ups that have succeeded through the benefits of SBA support projects.

Amid the rapid expansion of the domestic air purifier market due to the influence of the ever-present fine dust of air strikes, attention is being paid to the small and portable air purifiers that are tailored to the diverse needs of consumers. CEO Park Sun-young, who was established in 2013 under the slogan "One Air Cleaner in Each Room," is the main character. While applying nature-friendly electrostatic filters, AirTec signed a license agreement with Disney & Marble in line with consumers' design sensibility from 2017 and has been expanding into character air purifiers business and achieving rapid growth. This year, it is stepping up efforts to move beyond the domestic market and advance into overseas markets, strengthening its position as one of Korea's flagship air purifier small and medium-sized companies.

#Environmental small air purifier tailored to consumer trends
AirTec believes that South Korea's air purifier market is formed mainly by large products and is targeting small air purifiers that are niche markets. In the case of large air purifiers, which are usually placed in the living room, each room in the home is bound to be a blind spot for air purification, thus introducing products that allow efficient and practical air purification of each space while lowering the price burden on consumers.

AirTec's main products are Airbit, Disney Dehumidifiers and stand-type air purifiers. First of all, AirBeat is a portable air purifier with AIR quality sensor, indicator, and Bluetooth speaker function. Check the environment for dirt and harmful gases and adjust the air purification speed automatically. It explained that products were developed to create markets as air purifiers for strollers and can also be used for vehicles.

The stand-type air purifier boasts a sensuous design as it is used as an interior accessory. As an air purifier with a fine dust sensor and an indicator, it automatically adjusts the air purification speed by detecting the air condition of the environment.

The Disney Dehumidifier signed a license agreement with Disney & Marvel in 2017 and is an ambitious product. It is a semiconductor (feltier) dehumidifier that removes moisture without heating. In particular, the character design is applied to the interior design.

#Based on technology, 'economic' and 'design'
AirTec's competitive edge is its technological prowess. AirTec applied for PCT worldwide through static electricity for FILTER, which is a key element of air purifier. AirTec's E-NANO FILM FILTER captures materials with polarity, such as fine dust and harmful gases, based on static electricity. It has its own antibacterial effect as a principle that prevents bacteria from proliferating as moisture evaporates in the filter. Therefore, there is no secondary contamination of the filter, and the economy is excellent as it can be reused after cleaning.

While reducing the financial burden on consumers, AirTec has put a lot of effort into designing to gain an upper hand in competition with other rivals. "Based on Marvel, Disney's licensing agreement with Disney, and Ryu Hyun-jin, I think we have opened a new market for character air purifiers," Park explained.

Based on this competitive edge of products, AirTec is making rapid growth. It made 2.2 billion won in sales in 2018, its fifth year since its establishment, and its first-half sales alone have already surpassed 2.7 billion won this year. In particular, Park explains that the quality of sales outlets has improved through collaboration with mid-sized and large companies such as Hyundai Motor Co., Chevrolet Motor Co., KT Corp. and Sidiz Inc.

AirTec has recently been growing beyond Korea to become a global strong company representing South Korea with high performance abroad. AirTec posted $49,000 in exports by 2017, but it posted $157,000 as of 2018 and about $250,000 in the first half alone in 2019. AirTec is also planning to actively expand its market through major offline channels in Japan, Thailand and Taiwan this year.

Park said, "It is the company's philosophy to aim for economy, efficiency and beautiful design. "It is the company's management's belief that we can produce products such as a healthy human life, a quality life, and a valuable companion, not just ownership," he said. "We will introduce new products and create new markets based on the technology the company has."


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