[Power Interview] 김원태 DHgate Korea 대표 "글로벌 B2B전자상거래 플랫폼으로 한국 우수제품 수출길 개척한다" / Kim Won-tae, CEO of DHgate Korea, said, "The Global B2B e-commerce platform will pave the way for the export of Korea's be
[Power Interview] 김원태 DHgate Korea 대표 "글로벌 B2B전자상거래 플랫폼으로 한국 우수제품 수출길 개척한다" / Kim Won-tae, CEO of DHgate Korea, said, "The Global B2B e-commerce platform will pave the way for the export of Korea's be
  • 문정원 기자
  • 승인 2019.08.30 14:57
  • 댓글 0
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전세계 227개 국가· 2100만명 바이어와이 전자상거래 네트워크 구축, 글로벌 시장으로 가는 실크로드
지난 27일 DHgate(돈황망) Korea김원태(48)대표가 글로벌디지털경제신문 [비즈니스리포트]와 인터뷰를 갖고  DHgate의 한국 진출의 의미와 DHgate Korea의 향후 주요 계획들에 대해 설명하고 있다.
지난 27일 DHgate(돈황망) Korea김원태(48)대표가 글로벌디지털경제신문 [비즈니스리포트]와 인터뷰를 갖고 DHgate의 한국 진출의 의미와 DHgate Korea의 향후 주요 계획들에 대해 설명하고 있다.

 

인터뷰 : 김재홍 편집국장 / 사진·정리 문정원 기자

최근 한일 관계 악화, 미중 무역 전쟁 등 전세계적으로 보호무역주의 기조가 확산하면서 수출입 국가 다변화에 대한 요구가 높아지고 있는 가운데, 글로벌 B2B 전자상거래 전문 플랫폼 DHgate(돈황망)가 한국에 진출해 주목된다. 전세계 227개 국가, 170만 명 셀러, 2100만 명 바이어와의 전자상거래 네트워크를 구축한 DHgate(회장 다이앤 왕)는 알리바바, 아마존과 어깨를 나란히 하며 B2B 전자상거래 선두주자로 평가받고 있다. DHgate의 한국 공식 파트너사 JJBABA(회장 윤재동)는 지난 7월 양사간 협약식을 갖고 DHgate Korea를 통해 본격적으로 사업 전개에 나서고 있다.

글로벌디지털경제신문 [비즈니스리포트]는 지난 27일 서울시 강남구 DHgate Korea(JJBABA·kr.dhgate.com) 본사에서 김원태(48)대표 를 만나, DHgate의 한국 진출의 의미와 DHgate Korea의 향후 주요 계획들에 대해서 들어봤다.

- DHgate korea에 대한 질문에 앞서 우선 DHgate에 대해서 먼저 질문 드리겠다. DHgate가 이미 글로벌 기업 아마존과 이베이 등에 버금가는 전세계 최대 무역플랫폼으로 자리 잡은 기업으로 알려져 있다. 하지만 우리나라에서는 아직 인지도가 낮다. 중국, 글로벌 시장에서 어느 정도 위치인지 궁금하다.

"DHgate는 2004년 중국에 최초로 설립된 B2B 글로벌 전자상거래 플랫폼으로 알리바바, 아마존(Joyo.com)과 함께 세계 3대 전자상거래 플랫폼으로 인정받고 있다. 현재까지 170만명의 셀러, 770만개의 상품을 보유하고 있으며 전세계 227개 국가와 2100만명 구매자에게 서비스를 제공하고 있다."

"특히 DHgate는 지난해 광군절 때 알리바바, 아마존(Joyo.com)과 함께 전체 수출의 90%의 비중을 차지했다. 알리익스프레스와 아마존이 B2C의 양대산맥이라고 한다면, 알리바바 글로벌과 DHgate는 중소도매상을 대상으로 하는 전세계 B2B전자상거래 플랫폼의 선두주자라고 설명할 수 있다."

글로벌 전자상거래 플랫폼 ‘돈황망’ 설립자 겸 CEO 다이앤 왕(오른쪽에서 세 번째)이 지난 29일 中 본사에서 한국측 파트너 JJBABA와 협약식후 기념촬영을 하고 있다.(오른쪽에서 두번째 JJBABA 윤재동 회장)
글로벌 전자상거래 플랫폼 ‘돈황망’ 설립자 겸 CEO 다이앤 왕(오른쪽에서 세 번째)이 지난 29일 中 본사에서 한국측 파트너 JJBABA와 협약식후 기념촬영을 하고 있다.(오른쪽에서 두번째 JJBABA 윤재동 회장)

 

- DHgate 설립자 '다이앤 왕' 회장은 중국뿐 아니라 세계적으로 인정받는 인사로 알려져 있다.

"다이앤 왕 DHgate 회장은 아마존(Joyo.com) 공동 창립자 중 한 명으로 중국은 물론 전 세계적으로 상당한 영향력이 있는 인사다. 아시아 태평양 경제 협력체 (APEC) 비즈니스 자문위원회의 중국 대표, APEC Women 's Leadership Forum 설립 및 의장, G20 정상 회의 에서 중국 대표, 세계중소기업질문위원회 대표 등을 역임하며 전세계 경제, 산업 분야에서 상당한 영향력을 끼치는 인사로 평가받고 있다."

"다이앤 왕 회장은 지난 2015년 터키 안탈리아의 G20에서 DHgate를 통해 중국 정부와 터키 정부 사이의 최초의 양방향 전자 상거래 무역 협정을 체결했다. 중국 정부가 기업인의 대표로 선정한 다이앤 왕 회장은 APEC, G20, BRICS 등 영향력 있는 전세계 경제 협력단체들과 광범위하게 참여했으며, 해외 전자상거래 무역에 대한 획기적인 제안을 내놓아 세계적으로 인정받고 있다."

- 자, 그럼 이제부터는 DHgate Korea에 대해서 질문 드리겠다. DHgate Korea는 대한민국 중소기업을 위한 세계 최고의원스톱 무역 서비스 플랫폼을 표방하고 있는데, 어떤 회사인지 간단히 설명한다면.

"DHgate Korea는 글로벌 전자상거래 기업 DHgate의 한국측 공식 파트너사인 JJBABA(회장 윤재동)가 운영하고 있는 DHgate의 공식 한국 채널이다. 윤재동 회장이 이끌고 있는 JJBABA는 유통, 물류, IT, 미디어(신문,방송), 뷰티, 건강, 건설, e스포츠, 엔터테인먼트 등 관련 분야 베테랑들로 구성된 전문가 그룹이다. 지난 7월 29일 DHgate 중국 베이징 본사에서 양사간 업무 협약식을 갖고 한국 사업을 본격화하고 있다."

"한국의 상품들은 전세계 어떤 시장에 내놔도 품질력에 있어 상당한 경쟁력을 갖고 있다. 단, 중소기업들의 경우 해외 진출과 판로개척에 상당한 어려움을 겪고 있는 경우가 많은데, 이 지점에서 DHgate korea가 구축하고 있는 전세계 네트워크를 통해 국내 우수한 중소기업들이 해외로 갈 수 있는 실크로드 역할을 하려고 한다. 대한민국 중소기업을 위한 세계 최고의 원스톱 무역 서비스 플랫폼을 표방하고 있다."

- 지난 6월부터 DHgate Korea가 한국어 서비스를 실시하며 사업을 본격화하고 있는 것으로 보인다. 올해 주력할 사업 계획 및 방향은.

"A기업 등 대다수의 글로벌 전자상거래 사이트가 한국어 서비스가 안되고 있다. 물론 영어로 하면 되지만, 규모가 작은 중소기업들에게는 이 언어가 해외 진출 및 사업 활동에 방해가 되기도 한다. DHgate Korea는 국내 중소기업들 및 이용자들의 편의를 위해 전격 한국어 서비스를 실시함에 따라 3억만개의 이르는 제품들을 한국어로 만날 수 있게 됐으며, 전세계 227개국에 대한 수출을 한국어로 진행할 수 있게 됐다."

"한국어 서비스 이전인 지난 2018년 한국 매출액이 한화로 약 105억원(거래건수 94815건)을 기록했다. 별다른 마케팅이나 홍보의 전개 없이도 이뤄낸 성과다."

"한국어 버전 출시 이후 매출이 빠르게 상승 중이다. 올해 하반기까지 적극적인 마케팅과 홍보를 통해 국내 유망한 기업들을 입점시키는 것에 주력할 계획이다. 최근 국내외 경제 경기가 침체되고 있는 상황에서 DHgate Korea를 통한 수출을 통해 한국의 많은 중소기업들이 활력을 찾기를 기대하고 있다."

- 국내 굴지의 물류기업 등 다양한 기업과 협업을 추진 중인 것으로 알고 있다.

"우수한 중소기업의 제품을 입점시키기 위해 국내 굴지의 유통사이자 1차벤더인 L사, C사, S사 등과 업무 협의를 진행중이다. 물류와 시스템 관련해서도 국내 대기업인 S사,C사,M사 등과 협의 중에 있다. 협의 중인 사항으로 아직까지 각 회사의 실명을 밝히기는 어려운 점을 이해해 달라."

 

- 중국의 대형 유통플랫폼이 한국에 진출을 시도한 경우가 다수 있었지만, 이렇다 할 큰 성과를 내지 못한 것도 사실이다. DHgate korea가 이들 업체와 어떻게 다른가. 차별점과 경쟁력은 무엇인가.

"이미 검증된 글로벌 전자상거래 플랫폼인 DHgate의 전세계 네트워크를 활용할 수 있다는 점이다. 앞서도 언급했듯 DHgate를 통하면 전세계 227개 국가와 2100만명 구매자와 연결된다. 특히 B2C가 아닌 도매인 B2B 거래 성격이 강하기 때문에 가격 경쟁력은 물론 빅바이어와 직접적인 연결이 가능하다는 점은 DHgate Korea만이 갖고 있는 강력한 경쟁력이다."

"입점 기업들을 위한 섬세한 지원 서비스에서도 차별화된다. DHgate Korea는 PC, 모바일, 태블릿 등 모든 단말기에서 이용이 가능한 시스템을 구축해 놨다. 또한 영어, 한국어는 물론 다양한 언어로 소통이 가능하다. 아울러 온.오프라인 광고, 인플루어서와의 협업, SNS 홍보 등 다채널을 통해 DHgate korea에 대한 트래픽을 유도해 입점 기업들을 지원한다."

- 글로벌 시장에서 한국산 제품들의 경쟁력을 어떻게 평가하나. 글로벌 시장에서 충분히 경쟁력이 있나.

"글로벌 시장에서 충분히 승산이 있다. 기본적으로 한국 상품은 품질에 있어서 어디가도 인정을 받는다. 특히 BTS 등 한류가 동남아시아를 넘어 전세계로 확산하고 있다는 점은 한국 제품의 인지도 상승 측면에서도 상당한 장점이 있다. 단, 아쉬운 점이 있다면 구매욕을 일으키는 포장이나 유통, 마케팅 전략이다. 이 부분만 보완해서 글로벌 시장에 내놓는다면 경쟁력이 있다고 판단하고 있다."

- 지난해 DHgate korea 를 통해 거래된 상품 카테고리 등을 분석해볼 때 한국의 어떤 카테고리의 제품들이 유망하다고 전망하나.

"삼성전자, 현대기아차 등 국내 대기업의 제품은 이미 글로벌 시장에서 선두 그룹에 자리잡고 있다. 중견, 중소 기업들로 본다면 이른바 K-beauty라 일컬어지는 뷰티산업 제품이 이미 상당한 입지를 구축하고 있고 앞으로도 유망하다고 본다. 그 외에도 최근 한국의 주요 수출품목을 살펴보면 IT 전자제품이나 패션제품, 생활용품 등도 향후 글로벌 시장의 수요가 확대될 것으로 전망된다."

- 국내 업체들의 DHgate korea 입점 절차 및 입점 조건 등이 궁금하다. 유력한 글로벌 유통망에 입점시키는 만큼 절차가 까다로울 것 같기도 하다.

"기본적으로 DHgate 본사가 한국기업들의 제품을 상당히 높게 평가하고 있다. 앞서 언급했던 것처럼 제품력에 있어서 뛰어 나기 때문이다. 이에 따라 입점 기준을 상당히 완화시켰다. 현재 한국 사업을 본격화하고 시작하는 시점이기 때문에 업체들의 DHgate Korea 입점비에 대해서도 일정 부분 메리트를 줄 계획이다."

"사업자 편의를 고려해 입점 절차 또한 상당히 간결하게 했다. 제품에 대한 판단은 결국 전 세계가 하나로 묶인 글로벌 전자상거래 플랫폼 DHgate 시장 내에서 자연스럽게 이뤄질 것이다."

- 앞으로 국내 기업들의 해외 진출에 있어 실크로드 역할을 할 것으로 기대된다. DHgate korea 의 궁극적인 목표는 무엇인가.

"한국의 경제 상황이 많이 어렵다. 특히 중소기업들의 어려움은 더한 것이 현실이다. 이 같은 어려운 현실 속에서도 DHgate korea가 사업을 본격화 하면서 한국의 품질 좋은 제품을 세계시장에 널리 공급할 수 있는 계기가 마련됐다. 우리 기업들의 우수한 제품 발굴과 글로벌 시장 진출에 적극 나서겠다. 중소기업의 수출 매출 증대에 기여하며, 세계로 뻗어나갈 수 있는 통로를 제공하고 교두보 역할을 하고 싶다."라고 밝혔다.

[Power Interview] Kim Won-tae, CEO of DHgate Korea, said, "The Global B2B e-commerce platform will pave the way for the export of Korea's best products."

 

 

227 countries around the world, 21 million buyers and e-commerce networks, Silk Road to the global market

 

Editorial Director Kim Jae-hong / Reporter Moon Jung-won for Photo and Purge

Amid growing calls for diversification of export and import countries due to the recent spread of protectionist policies around the world, such as worsening Korea-Japan relations and the U.S.-China trade war, the global B2B e-commerce platform DHgate has entered Korea and is drawing keen attention. DHgate, which has established an e-commerce network with 227 countries, 1.7 million sellers and 21 million buyers worldwide, is considered the B2B e-commerce leader, tying with Alibaba and Amazon. Korea's official partner of DHgate, JJBABA (Chairman Yoon Jae-dong), held a signing ceremony in July between the two companies and is actively developing its business through DHgate Korea.

On the 27th, [Business Report] met with Kim Won-tae, 48, CEO of DHgate Korea (JJBA) at its headquarters in Gangnam-gu, Seoul and heard about DHgate Korea's future plans.

- Before I ask questions about DHgate Korea, I will ask questions about DHgate first. DHgate is already known to be the world's largest trading platform comparable to global companies Amazon and eBay. However, its recognition is still low in Korea. I wonder how much position China is in the global market.

DHgate is the first B2B global e-commerce platform established in China in 2004, and is recognized as one of the world`s top three e-commerce platforms along with Alibaba and Amazon(Joyo.com) So far, it has 1.7 million sellers and 7.7 million products, serving 227 countries and 21 million buyers worldwide."

DHgate, in particular, accounted for 90 percent of all exports along with Alibaba and Amazon(Joyo.com) during last year`s Gwanggun Day. If AlliXpress and Amazon are the two major mountains of B2C, Alibaba Global and DHgate can be described as the leaders of the global B2B e-commerce platform targeting small and medium-sized vendors."

- DHgate founder "Dian Wang" is known not only in China but also worldwide for being recognized.

"Diane Wang, chairman of DHgate, is one of the co-founders of Amazon.com, a highly influential figure not only in China but around the world. He has served as China's representative to the Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC) Business Advisory Council, founding and chairing the APEC Women 's Leadership Forum, China's representative to the G20 Summit, and the World Small Business Questioning Committee, and is considered to have significant influence in the global economy and industry."

In 2015, Chairman Diane Wang signed the first two-way e-commerce trade agreement between the Chinese government and the Turkish government via DHgate at the G20 in Antalya, Turkey. Diane Wang, chosen by the Chinese government as the representative of entrepreneurs, has participated extensively with influential global economic cooperation groups such as APEC, G20 and BRICS, and is recognized worldwide for coming up with groundbreaking proposals for overseas e-commerce trade."

- Now, from now on, I'll ask you about DHgate Korea. DHgate Korea represents the world's best one-stop trade service platform for small and medium-sized enterprises in South Korea, if you will briefly explain what kind of company it is.

DHgate Korea is the official Korean channel of DHgate operated by JJBA (Chairman Yoon Jae-dong), the official Korean partner of global e-commerce firm DHgate. JJBABA, led by Chairman Yoon Jae-dong, is a group of experts consisting of veterans from related fields such as distribution, logistics, IT, media, beauty, health, construction, e-sports and entertainment. On July 29, the two companies held a signing ceremony at DHgate's Beijing headquarters to start their Korean business."

Korean products have a significant competitive edge in quality in any market in the world. However, small and medium-sized companies often face considerable difficulties in making inroads into foreign markets and developing markets, where they try to serve as a silk road for the nation's top small and medium-sized companies to go abroad through the worldwide network that DHgate Korea is building. It represents the world's best one-stop trade service platform for small and medium-sized enterprises in Korea."

- It appears that DHgate Korea has been carrying out the Korean language service since last June and has been carrying out its business in earnest. Business plans and directions to focus on this year.

A majority of global e-commerce sites, including A companies, are not providing Korean language services. Of course, it can be spoken in English, but for small and medium-sized companies, the language also hinders their overseas expansion and business activities. DHgate Korea's surprise Korean-language service for the convenience of local small and medium-sized companies and users will allow it to meet as many as 300 million products in Korean, with exports to 227 countries worldwide to be carried out in Korean."

In 2018, the company made about 10.5 billion won (948-15 transactions) in sales in Korea. The achievement was made without any development of marketing or public relations."

Sales have been rising fast since the release of the Korean version. By the second half of this year, the company plans to focus on putting up promising local companies through active marketing and promotion. Amid the recent economic downturn at home and abroad, many small- and medium-sized enterprises in South Korea are hoping to find vitality through exports through DHgate Korea."

- I understand that it is seeking to collaborate with various companies, including Korea's leading logistics companies.

We are in business talks with leading retailers and primary vendors in Korea, L, C and S, in order to gain a foothold in the small and medium-sized enterprises. It is also in talks with local conglomerates S, C and M regarding logistics and systems. Please understand that it is still difficult to identify each company's real name as a matter under discussion."

- In many cases, China's large-scale distribution platform has attempted to make inroads into Korea, but it is also true that it has failed to produce significant results. How is DHgate Korea different from these companies? What are the differences and competitiveness?

We can take advantage of DHgate`s already proven global e-commerce platform. As mentioned earlier, DHgate links 227 countries and 21 million buyers worldwide. In particular, the strong nature of B2B transactions, which are wholesalers rather than B2Cs, allows direct connection with BigBayer as well as price competitiveness, is a strong competitive advantage that only DHgate Korea has."

It is also differentiated in delicate support services for entry-level companies. DHgate Korea has established a system that can be used on all handsets including PCs, mobile devices and tablets. It is also possible to communicate in various languages as well as English and Korean. In addition, through multiple channels, such as online and offline advertising, collaboration with Influoride, and SNS promotion, the company will encourage traffic to DHgate Korea to support the companies in the stores."

- How do you assess the competitiveness of Korean products in the global market? Is it competitive enough in the global market?

There is a good chance of winning in the global market. Basically, Korean goods are recognized everywhere in quality. In particular, the fact that the Korean Wave, such as BTS, is spreading beyond Southeast Asia to the rest of the world has significant advantages in terms of the rising popularity of Korean products. However, if there is something to be desired, it is a packaging, distribution, and marketing strategy that creates a desire to buy. If this part is supplemented and released in global markets, it will be competitive."

- According to the analysis of product categories traded through DHgate Korea last year, which category of products in Korea are expected to be promising?

Products from Korean conglomerates, including Samsung Electronics Co. and Hyundai-Kia Motors Corp., are already at the forefront of the global market. In terms of mid-sized and small-sized companies, the beauty industry products, which are called K-beauty, have already established a significant presence and are seen as promising in the future. In addition, if we look at Korea's major export items recently, it is expected that demand for IT electronics, fashion products and household goods will expand in the future."

- I am curious about the DHgate Korea entry procedures and conditions for entry into Korea. The process is likely to be tricky as it will be placed in a strong global distribution network.

Basically, DHgate's headquarters rates Korean companies' products fairly high. Because, as mentioned earlier, he excels in product power. As a result, the standard of entry has been significantly eased. We also plan to give some Merritt to the companies' entry-level fees for DHgate Korea, as it is at the moment when we start our Korean business in earnest."

Considering the convenience of the business operators, the entry procedure was also fairly concise. Judgment on products will eventually take place naturally within the global e-commerce platform DHgate market, where the world is united."

- It is expected to serve as a silk road for Korean companies to expand overseas in the future. What is the ultimate goal of DHgate Korea?

The economic situation in Korea is very difficult. Especially, the difficulties of small and medium-sized companies are added to the reality," he said. "DHgate Korea's full-fledged business has provided an opportunity for Korea to widely supply quality products to the global market. We will actively seek out excellent products and enter the global market." I want to contribute to increasing export sales of small and medium enterprises, provide a pathway to reach out to the world and serve as a bridgehead," it said.


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