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[M&A] SM그룹, 중견해운사 동아탱커 인수전 참여 / SM Group Participates in the Acquisition of Dong-A Tanker by Mid-sized Shipping Company
[M&A] SM그룹, 중견해운사 동아탱커 인수전 참여 / SM Group Participates in the Acquisition of Dong-A Tanker by Mid-sized Shipping Company
  • 윤영주 기자
  • 승인 2019.12.06 08:20
  • 댓글 0
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[사진 = 픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음.
[사진 = 픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음.

 

SM그룹이 중견해운사인 동아탱커 인수에 나섰다. SM그룹은 인수합병(M&A)을 통해 몸집을 키워왔던 만큼 동아탱커 인수 배경에 업계의 모이고 있다. 동아탱커는 올해 4월 서울회생법원에 회생절차를 신청한 곳으로, 국적선사 매출 기준 20위권에 있던 곳이다.

6일 M&A업계에 따르면 지난달 29일까지 인수의향서를 접수한 동아탱커 예비입찰에 SM그룹 계열사인 대한상선과 경영컨설팅업체인 베이스에이치디 두 곳이 참여했다. 동아탱커 매각주간사인 EY한영은 지난달 중순 사모펀드 운영사인 파인트리파트너스와 스토킹호스 계약을 체결, 잠재적 우선협상대상자로 선정한 바 있다.

SM그룹 계열사로 동아탱커 인수전에 뛰어든 대한상선은 예비후보 군으로 분류된다. 동아탱크의 우선협상대상자 선정은 스토킹호스 방식으로 진행되는 만큼 본입찰 참여자가 더 나은 조건을 제시하면 파인트리파트너스가 그 이상의 조건을 제시해야 최종 우선협상대상자 자격을 얻게 된다. 동아탱커의 본입찰일은 19일로 예정돼 있다.

대한상선의 동아탱커 인수전 참여는 우오현 SM그룹 회장의 입김이 크게 작용한 것으로 알려졌다. 우 회장은 M&A의 귀재로 불리는 경영인 중 한명으로 꼽힌다. 위기를 겪는 중견기업을 인수, 경영정상화를 바탕으로 그룹 전체 규모를 늘려왔다. 2004년 건설사인 진덕산업을 인수한 뒤 백셀, 경남모직 등 매물로 나온 중견기업을 인수했다.

2013년에는 대한해운 인수를 하며 해운업을 사업 목록에 추가했고, 지난 2016년 한진해운 미주·아주 노선을 인수하는 등 적극적으로 움직였다.

동아탱커 인수전은 대한상선의 참여로 활기를 띌 것으로 보인다. 다만 최종매각까지는 순탄하지만은 않을 것이란 게 업계의 분위기다.

채권단 내부에서 동아탱커가 나용선계약(BBCHP)에 근거해 운영하는 일부 선박을 놓고 “선박 억류 후 담보권을 실현하겠다”며 압박하는 등 분쟁이 벌어지고 있는 탓이다.

M&A업계 한 관계자는 "SM그룹은 부실 중견기업을 인수, 건전성 확보를 꾀하는 상당한 노하우가 있는 곳"이라며 "정부차원에서 조선업 살리기에 나서고 있는 점 등을 고려, 사업성이 있다는 판단을 바탕으로 인수전에 참여했을 가능성이 높다"고 말했다. 다만 그는 "동아탱커의 경우 채권단 등과 풀어내야 할 문제들이 많은 만큼 대한상선이 동아탱커의 최종매각까지 현재 스탠스를 유지할지는 불투명하다"고 덧붙였다.

 

SM Group Participates in the Acquisition of Dong-A Tanker by Mid-sized Shipping Company

 

 

SM Group is seeking to acquire Dong-A Tanker, a mid-sized shipping company. SM Group has been growing in size through mergers and acquisitions, and the industry is gathering behind the acquisition of Dong-A Tanker. Dong-A Tanker applied for the rehabilitation process with the Seoul Regeneration Court in April this year and was ranked in the top 20 in terms of sales of its national flag carriers.


According to M&A industries on the 6th, two SM affiliates, Korea Merchant Marine Co., and BASEHID, a management consulting firm, participated in the preliminary bidding for Dong-A Tanker, which received the letter of intent for the acquisition until June 29. EY Hanyoung, the lead manager of Dong-A Tanker, signed a stalking hose contract with Pintree Partners, a private equity fund operator, in mid-June and selected it as a potential preferred bidder.


Korea Merchant Marine, an affiliate of SM Group, is classified as a reserve candidate. As the selection of preferred bidder for Dong-A Tank is conducted through a stalking hose method, if a participant in the main bidding suggests better conditions, Pintree Partners will be required to present more than that to qualify as the final preferred bidder. The main bidding date for Dong-A Tanker is scheduled for Wednesday.


Korea Merchant Marine's participation in the bidding for Dong-A Tanker is said to have been largely influenced by SM Group Chairman Woo Oh-hyun. Woo is considered one of the managers, who is called M&A's "gifted It has been increasing size of entire group based on management normalization by taking over small and medium businesses that are suffering from crisis. After acquiring construction firm Jinduk Industries in 2004, it acquired mid-sized companies that were put up for sale, including Baxel and Keangnam wool.


In 2013, it added its shipping business to its business list by taking over Korea Shipping and moved actively by acquiring Hanjin Shipping's routes to the Americas and Australia in 2016.


The race to acquire Dong-A Tanker is expected to be revitalized by the participation of Korea Merchant Marine. However, industry watchers say that it will not be smooth until the final sale is made.

This is because some of the ships operated by Dong-A Tanker (BBCHP) are under pressure by creditors to "realize the right to collateral after detaining the ship."

"SM Group has considerable know-how to acquire ailing mid-sized companies and secure their soundness," an M&A industry source said. "It is highly likely that they participated in the bidding based on the judgment that they have business feasibility considering the fact that they are trying to revive the shipbuilding industry at the government level." However, he added that it is unclear whether Daehan will maintain its current stand until the final sale of Dong-A Tanker since Dong-A Tanker has many issues to solve with creditors.


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