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[M&A] '이종 연합 활발' 지난해 글로벌 게임산업 M&A 역대 최대 / [M&A] Last year's largest global game industry M&A ever
[M&A] '이종 연합 활발' 지난해 글로벌 게임산업 M&A 역대 최대 / [M&A] Last year's largest global game industry M&A ever
  • 윤영주 기자
  • 승인 2019.12.27 11:40
  • 댓글 0
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[사진 = 픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음.
[사진 = 픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음.

 

지난해 글로벌 게임 산업의 인수합병(M&A) 건수가 역대 최고치를 기록했다. 이종 산업간 거래량 증가에 따른 것으로 조사됐다. 사모펀드(PE)와 벤처캐피털(VC)의 게임 산업 투자도 늘었다.


27일 삼정KPMG가 발간한 '게임산업의 글로벌 M&A 트렌드' 보고서에 따르면 2018년 글로벌 게임 산업 M&A 거래 건수는 132건이다. 2013년 36건과 비교하면 4배 가량 많은 수치다. 지난해 글로벌 게임산업 M&A 거래량이 늘어난 것은 이종 산업 간 결합이 원인이 됐다. 전체 M&A 거래 건수 가운데 절반 이상이 이종산업 M&A였다.

그동안 M&A 형태와 비교하면 가장 큰 차이를 보이는 대목이다. 사모펀드와 벤처캐피털 등 투자사들의 경우 전통 산업에서 투자 수익률이 낮아지고 업계 경쟁이 치열해지면서 게임 산업을 새로운 투자 영역으로 주목한데 따른 결과라는 게 삼정KPMG 측의 분석이다.


2013부터 2018년까지 게임 기업을 인수한 이종 산업의 업종을 보면 인터넷(11.8%), 미디어·엔터테인먼트(11.3%), 투자회사(6.3%), 서비스(2.6%), 통신(1.8%) 등으로 조사됐다.


국가별로 보면 2013∼2018년 게임 산업 M&A에서 인수를 주도한 기업의 국가는 미국이 118건으로 가장 많고 중국이 91건으로 뒤를 이었다. 중국 게임사들이 자국 게임 시장 침체와 정부의 게임 산업 규제를 피해 해외 기업 대상 지분 투자와 M&A를 적극적으로 활용하고 있다는 게 삼정KPMG 측의 설명이다.


2013년부터 2018년까지 한국 기업이 주도한 게임 산업 M&A는 총 45건으로 일본(56건)에 이어 4위에 올랐다.
박성배 삼정KPMG 전무(게임산업 리더)는 "게임 산업 패러다임이 PC 및 콘솔 게임에서 모바일 게임으로 전환하는 시점에서 게임 기업은 새로운 시장 기회를 선점하기 위해 M&A를 적극 활용해야 한다"고 말했다.


한편 삼정KPMG은 보고서를 통해 게임 산업의 M&A 목적과 기대효과를 게임 IP(지식재산권) 확보, 글로벌 진출, 시장 지배력 강화, 신기술 확보, 플랫폼 확보, 사업 다각화로 구분하고 국내 게임 산업의 핵심 성장동력으로 M&A를 활용해야 한다고 제언했다. 성공적인 M&A를 위해서는 M&A의 목적과 전략 설정, 피인수 기업에 대한 면밀한 검토가 필요하며 피인수 기업과의 협력을 위한 거버넌스를 구축하고 기존 핵심 인력을 유지하는 등 M&A를 통한 시너지 창출 방안을 제시해야 한다는 게 삼정KPMG측의 설명이다. 

 [M&A] Last year's largest global game industry M&A ever

 

 

The number of M&As in the global game industry hit an all-time high last year. The survey showed that the volume of transactions between different industries was due to the increase. Investment in the game industry by private equity funds and venture capital has also increased.



According to a report titled "Global M&A Trends in the Game Industry" published by Samjung KPMG on Wednesday, the number of M&A transactions in the global game industry stood at 132 in 2018. The figure is about four times larger than 36 in 2013. The increase in M&A transactions in the global game industry last year was responsible for the combination between different industries. More than half of all M&A transactions were M&As in mixed industries.


This is the biggest difference compared to M&A’s. According to Samjung KPMG, investors such as private equity funds and venture capital have seen the game industry as a new area of investment due to lower returns on investment in traditional industries and increased competition in the industry.



According to industries that acquired game companies from 2013 to 2018, the Internet was 11.8 percent, media and entertainment were 11.3 percent, investment companies 6.3 percent, service (2.6 percent), and telecommunications (1.8 percent).



By country, the U.S. had the largest number of companies leading the acquisition in the game industry M&A between 2013 and 2018, followed by China with 91. According to Samjung KPMG, Chinese game companies are actively utilizing their equity investments and M&As for foreign companies to avoid a slump in the local game market and the government's regulations on the game industry.



From 2013 to 2018, M&A, the game industry led by South Korean companies, came in fourth with a total of 45 cases, trailing
"At a time when the game industry paradigm shifts from PC and console games to mobile games, game companies should actively utilize M&As to preempt new market opportunities," said Park Sung-bae, executive director of KPMG.



Meanwhile, Samjung KPMG suggested in a report that the M&A purpose and expected effect of the game industry should be divided into securing game IPs, going global, strengthening market dominance, securing new technologies, securing platforms and diversifying businesses, and utilizing M&As as a key growth engine for the domestic game industry. The successful M&A requires careful consideration of the purpose and strategy of the M&A, the acquisition company, and suggests ways to create synergy through M&A, such as building governance for cooperation with the acquired company and maintaining existing core workforce, according to Samjung KPMG.


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