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[M&A] 제주항공, 이스타항공 인수…LCC업계 지각변동 본격화 / [M&A] Jeju Air, Eastar Jet...LCC industry's tectonic fluctuation in full swing
[M&A] 제주항공, 이스타항공 인수…LCC업계 지각변동 본격화 / [M&A] Jeju Air, Eastar Jet...LCC industry's tectonic fluctuation in full swing
  • 윤영주 기자
  • 승인 2020.03.04 19:01
  • 댓글 0
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[사진 = 픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음.
[사진 = 픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음.

 

제주항공이 이스타항공을 인수했다. 항공산업 위기를 맞아 양사간 머리를 맞댄 결과다. 최근 코로나19 영향으로 최악의 상황을 겪고 있는 LCC업계의 합종연횡의 서막이 올랐다는 게 인수합병(M&A) 업계의 분석이다.

4일 M&A업계에 따르면 제주항공은 지난 2일 이스타항공과 주식매매 계약을 위한 계약체결에 합의했다. 계약에 따라 이스타항공은 이스타홀딩스 외 주식 497만1000주를 제주항공에 매각한다. 전체 지분율 중 51.17%로 인수가액은 545억원으로 지난해 12월 인수양해각서(MOU)를 체결할 때 합의했던 인수 금액 695억원보다 150억원 낮다.

인수금액이 낮아진 배경은 최근 코로나19로 항공업계가 직격탄을 맞고 수익성이 큰 폭으로 악화된 것이 반영됐기 때문이다.

제주항공은 지난해 12월 이행보증금으로 지급한 115억원을 제외한 차액 430억원은 지분 취득예정일자인 4월29일에 전액 납입할 예정이다.

[사진 = 픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음.
[사진 = 픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음.

 

제주항공의 이스타항공 인수는 양사간 항공산업의 위기 극복과 발전을 위한 공동의 대응과 노력에 합의한 결과다. 제주항공과 이스타항공 양사는 위기 극복과 정상화를 위해 공동경영을 통한 최선의 노력한다는 방침이다.

최종구 이스타항공 사장은 “이번 결정은 코로나19 위기극복을 위한 민간차원에서의 적극적인 자구 노력의 일환으로 항공산업은 코로나19사태로 큰 피해를 보고 있는 관광, 호텔, 자영업 등과 따로 볼 것이 아니라 직접적인 영향을 주고 있는 산업으로 정부차원의 적극적인 정책지원과 금융지원 등이 절실하다”며, “오늘의 합의를 통해 이스타항공과 제주항공 또한 지금의 위기극복을 위해 최선의 노력을 다할 것”이라고 밝혔다.

제주항공은 이스타항공 인수를 통해 규모를 바탕으로 원가 절감, 노선 활용의 유연성 확보, 점유율을 바탕으로 한 가격 경쟁력 확보 등을 통해 운영 효율을 극대화할 예정이다.

이석주 제주항공 사장은 "현재 코로나19 이슈 등으로 인한 항공시장 상황을 고려해 궁극적으로 항공업계 발전에 보탬이 되도록 양사간의 양보를 통해 가격조정을 이뤄냈다"며 "운영효율 극대화를 통해 이스타항공의 경영 안정화와 수익성 개선을 목표로 최선을 다할 것"이라고 말했다.

항공업황이 급격히 나빠지면서 항공업계 안팎에선 제주항공의 이스타항공 인수가 어려울 것이란 전망도 나왔다. 제주항공은 지난해 330억원 적자를 기록했다. 그러나 제주항공은 위기를 기회로 만들고, 규모의 경제를 통해 중장거리 가격 경쟁력을 바탕으로 위기 극복 카드를 꺼냈다.

M&A업계는 제주항공의 이스타항공 인수를 시작으로 저비용항사(LCC) 업계의 지각변동이 본격화 될 것으로 예상하고 있다.

과당 경쟁에 시달리는 LCC업계가 코로나19 등 영향으로 수익성이 악화, 새로운 활로 모색이 절실하기 때문이다.

M&A업계 한 관계자는 "코로나19를 시작으로 공급 과잉 문제 해결 등 LCC업계에 산적한 문제가 많은 게 사실"이라며 "제주항공의 이스타항공 인수를 계기로 에어서울, 에어부산 등을 시작으로 진에어, 티웨이항공 등의 합종연횡 가능성은 충분해 보인다"고 말했다.

 

[M&A] Jeju Air, Eastar Jet...LCC industry's tectonic fluctuation in full swing

 

Jeju Air has acquired Eastar Jet. The result was a head-to-head meeting between the two companies in the face of an aviation industry crisis. M&A (M&A) industry analysts say that the joint venture of the LCC industry, which has been suffering from the worst situation recently due to the influence of Korona19, has increased.


According to the M&A industry on the 4th, Jeju Air agreed to sign a contract with Eastar Jet on the 2nd. Under the contract, Eastar Jet will sell 4.971 million shares other than Eastar Holdings to Jeju Air. With 51.17 percent of the total stake, the acquisition amount is 54.5 billion won, 15 billion won lower than the acquisition amount of 69.5 billion won that was agreed upon when the acquisition agreement was signed last December.


The reason why the acquisition amount was lowered was because the airline industry was hit hard by the recent Korona19, which reflected the sharp deterioration in profitability.


Jeju Air will pay a total of 43 billion won, excluding 11.5 billion won paid as a guarantee for its implementation last December, on April 29, the scheduled date for the stake.

Jeju Air's acquisition of Eastar Jet is the result of an agreement between the two companies on joint responses and efforts to overcome and develop the aviation industry. Both Jeju Air and Eastar Jet plan to make the best efforts through joint management to overcome and normalize the crisis.

"The decision is part of the private sector`s active self-rescue efforts to overcome the crisis in the Korona 19 crisis, and the airline industry needs government-level active policy support and financial support as industries that are having a direct impact, not separately from tourism, hotels and self-employed businesses," said Choi Jong-ku, president of Eastar Jet and Jeju Air, adding that through today`s agreement, Eastar Jet will also do its best to overcome the current crisis.

Through the acquisition of Eastar Jet, Jeju Air will maximize its operational efficiency by cutting costs based on size, securing flexibility in utilizing routes and securing price competitiveness based on market share.

"Considering the current situation in the airline market caused by the Korona19 issue, we have achieved price adjustment through concessions between the two companies to ultimately contribute to the development of the airline industry," said Lee Seok-joo, president of Jeju Air. "We will do our best to stabilize Eastar Jet's management and improve profitability by maximizing its operational efficiency."

With the airline industry rapidly deteriorating, some in and outside the airline industry forecast that Jeju Air's acquisition of Eastar Jet will be difficult. Jeju Air posted a 33 billion won loss last year. Jeju Air, however, turned the crisis into an opportunity, and through economies of scale, it brought out a card to overcome the crisis based on its mid- and long-range price competitiveness.

Starting with Jeju Air's acquisition of Eastar Jet, the M&A industry expects that changes in the low-cost carrier (LCC) industry will begin in earnest.

This is because the LCC industry, which is suffering from excessive competition, is in dire need of finding a new way out of profitability due to the influence of Korona19.

"It is true that there are a lot of problems in the LCC industry such as solving oversupply problems starting with Korona 19," an M&A industry source said. "With Jeju Air's acquisition of Eastar Jet, chances of combining Air Seoul, Air Busan, and Jin Air and T'way Airlines."

 


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