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[M&A] '이통3사 구애' 뜨거워진 현대HCN 인수전 / [M&A] The battle to acquire Hyundai HCN, which has been heated up by mobile telecommunications companies.
[M&A] '이통3사 구애' 뜨거워진 현대HCN 인수전 / [M&A] The battle to acquire Hyundai HCN, which has been heated up by mobile telecommunications companies.
  • 윤영주 기자
  • 승인 2020.05.27 14:36
  • 댓글 0
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[사진 = 픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음.
[사진 = 픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음.

 

인수합병(M&A) 시장의 매물로 나온 현대HCM의 인기가 높아지고 있다. 이동통신3사 모두 인수를 위해 적극적으로 움직이고 있다. 당초 1~2곳의 러브콜을 받을 것이란 관측이 우세했지만 이통3사 모두 인수전 참여 의지가 강한 것으로 알려졌다.
27일 M&A업계에 따르면 현대백화점그룹이 지난 26일 마감된 현대HCN 예비입찰에 KT스카이라이프, LG유플러스, SK텔레콤이 모두 참여 의사를 밝혔다. 이통3사는 실사를 바탕으로 본입찰에 참여여부를 최종 결정하게 된다.


현대HCN은 케이블TV 업계에서 LG헬로비전, 티브로드, 딜라이브, CMB에 이어 업계 5위다. 지난해 상반기 기준 현대HCN 가입자는 134만5365명, 시장점유율은 4.07%다. 이통3사가 유료방송 시장 점유율을 바탕으로 한 규모의 경쟁을 본격화 하고 있는 점을 감안하면 현대HCN의 4%대 시장 점유율은 순위 다툼에 주요 변수가 될 수 있다.


KT는 시장 점유율 31.52%로 유료방송 1위 업자의 점유율이 33.3%를 넘으면 안 된다는 합산규제를 받아 왔지만 규정 일몰에 따라, 스카이라이프를 앞세워 인수전에 뛰어들었다. KT는 2011년 위성방송회사 스카이라이프를 자회사로 편입, 유료방송 시장 1위에 오른 바 있다. LG유플러스와 SK텔레콤은 각각 CJ헬로비전(현 LG헬로비전)과 티브로드의 인수를 통해 24.91%, 24.17%의 시장점유율로 KT의 쫓고 있다.


현대HCN인수는 LG유플러스와 SK텔레콤 입장에선 업계 2위 싸움의 분수령이 될 수 있고, KT의 경우 후발 업체들과 격차를 키울 수 있는 기회다.


M&A업계 관계자는 "이통3사의 현대HCN의 예비입찰에 모두 참여했지만 본입찰 참여 여부는 실사 이후 윤곽이 나올 것"이라며 "당초 3000억~3500억 사이로 매각가가 형성될 것으로 전망됐지만 높은 인기에 몸값이 올라갈 가능성이 높은 만큼 적정 인수금액을 바탕으로 한 이통3사간 눈치싸움이 확대될 것으로 보인다"고 말했다.

 

[M&A] The battle to acquire Hyundai HCN, which has been heated up by mobile telecommunications companies.

[사진 = 픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음.
[사진 = 픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음.

 

Hyundai HCM, which has been put up for sale in the M&A market, is gaining popularity. All three mobile telecommunication businesses are actively working to acquire them. Initially, it was widely expected that one or two mobile carriers would receive love calls, but all three mobile carriers are known to have a strong will to participate in the acquisition.
According to the M&A industry on the 27th, KT Skylife, LG U+, and SK Telecom all expressed their intention to participate in the preliminary bidding for Hyundai HCN, which ended on the 26th. The three mobile carriers will make a final decision on whether to participate in the main bidding based on due diligence.



Hyundai HCN ranks fifth in the cable TV industry after LG HelloVision, T-Broad, Delive and CMB. As of the first half of last year, Hyundai HCN had 1,345,365 subscribers and a 4.07 percent market share. Considering that the three mobile carriers are starting to compete on a scale based on their share of the paid broadcasting market, Hyundai HCN's 4 percent market share could be a major variable in the competition for ranking.



Although KT has been regulated that the market share of the No. 1 paid broadcasting company with a market share of 31.52%, should not exceed 33.3%, due to the sunset of the regulation, it jumped into the acquisition race with Skylife at the forefront. KT incorporated Skylife, a satellite broadcasting company, as a subsidiary in 2011 and ranked No. 1 in the paid broadcasting market. LG U+ and SK Telecom are chasing KT with 24.91 percent and 24.17 percent market share, respectively, through the acquisition of CJ Hello Vision (currently LG Hello Vision) and T-Broad.



The acquisition of Hyundai HCN could be a watershed for LG U+ and SK Telecom, and for KT, it is an opportunity to widen the gap with latecomers.



"We participated in all preliminary bids for Hyundai HCN, but it will be outlined after due diligence," an M&A industry source said. "Although the sale price was expected to be between 300 billion won and 350 billion won at first, it is highly likely that the price will rise due to the high popularity of the mobile network providers, which are based on the proper amount of acquisition."


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