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[M&A] 제일기획, 중국 빅테이터 전문기업 컬러테이터 인수 / [M&A] Cheil Worldwide to acquire ColourDate, a Chinese big-tater company
[M&A] 제일기획, 중국 빅테이터 전문기업 컬러테이터 인수 / [M&A] Cheil Worldwide to acquire ColourDate, a Chinese big-tater company
  • 윤영주 기자
  • 승인 2020.06.02 13:25
  • 댓글 0
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뉴욕페스티벌에서 금상 5개를 수상한 제일기획 홍콩법인의 캠페인 [자료=제일기획 제공]
뉴욕페스티벌에서 금상 5개를 수상한 제일기획 홍콩법인의 캠페인 [자료=제일기획 제공]

 

제일기획이 중국의 마케팅 경쟁력 강화에 나섰다. 현지 빅데이터 전문업체를 인수하는 등 성장동력 마련에 적극 나서고 있다.


2일 M&A업계에 따르면 제일기획은 최근 중국 상해에 본사를 둔 컬러데이터와 지분 인수 계약 체결을 완료했다. 제일기획은 컬러데이터의 구체적인 인수 금액과 조건 등은 공개하지 않았다. M&A업계 안팎에선 인수 금액 크지 않았을 것으로 예상하고 있다. 다만 중국 마케팅 시장 진출이라는 점에서 의미가 크다는 평가다.


컬러데이터는 중국의 빅데이터 전문업체로 2014년 설립된 회사다. 중국 내 5000개 이상의 사회관계망서비스(SNS), 뉴스, 이커머스 사이트의 게시글과 댓글을 취합해 지역별·성별·연령대별 버즈를 분석하는 기술을 보유하고 있다. 인공지능(AI) 기반 자연어 분석, 실시간 시각화·리포트화 등의 서비스도 제공중이다.


역량을 바탕으로 중국에서 삼성전자(IT), 화이자(제약), 슈나이더일렉트릭(에너지 및 자동화 솔루션) 등 다양한 광고주의 데이터 기반 마케팅을 성공적으로 수행해왔다.


중국 소비시장에서 2030 젊은 세대의 비중이 점차 커짐에 따라 웨이보나 위챗 등을 활용한 소셜 마케팅이 급부상하면서 최근 컬러데이터의 실적은 가파른 성장세를 보이고 있다. 실제로 이 회사의 최근 3년간 연평균 매출성장률은 약 40%에 이른다.


제일기획은 최근 중국 내에서 소셜 채널을 활용한 디지털 마케팅을 육성해 오면서 컬러데이터와 몇 차례 협업한 바 있다. 이 과정에서 회사의 기술력과 성장 가능성을 높이 평가해 인수를 추진한 것으로 알려졌다.


제일기획은 컬러데이터 인수를 통해 기존 광고주들의 마케팅 분석이 강화되고 나아가 중국 현지에서 다양한 분야의 신규 광고주 영입 효과가 있을 것으로 기대하고 있다. 회사 실적의 40%를 상회하는 디지털 사업의 지속적인 성장에도 기여할 것으로 예상했다.


제일기획 측은 “컬러데이터 인수 외에도 글로벌 전역에서 디지털 전문기업 인수합병(M&A)을 지속 추진해 미래 성장동력을 확보할 방침”이라고 말했다.

 

[M&A] Cheil Worldwide to acquire ColourDate, a Chinese big-tater company

 

제일기획이 글로벌 크리에이티브 경쟁력을 앞세워 런던 국제 광고제(London International Awards)에서 금상을 포함해 총 16개의 본상을 수상했다. [사진 = 제일기획 제공]
제일기획이 글로벌 크리에이티브 경쟁력을 앞세워 런던 국제 광고제(London International Awards)에서 금상을 포함해 총 16개의 본상을 수상했다. [사진 = 제일기획 제공]

 

Cheil Worldwide has begun to strengthen China's marketing competitiveness. It is actively preparing for growth engines by acquiring a local big data company.



According to the M&A industry on the 2nd, Cheil Worldwide recently signed a contract with ColourDate, which is based in Shanghai, China. Cheil did not disclose the specific amount and conditions of the acquisition of ColourDate. M&A industry insiders and outsiders predict that the amount of acquisition would not have been large. However, it is significant in that it is entering the Chinese marketing market.



ColourDate is a big data company in China and was founded in 2014. It has a technology to analyze Buzz by region, gender, and age group by compiling posts and comments from more than 5,000 social networking services, news, and e-commerce sites in China. It is also providing services such as artificial intelligence (AI)-based natural language analysis, real-time visualization, and reporting.



Based on its capabilities, it has successfully carried out data-based marketing of various advertisers such as Samsung Electronics (IT), Pfizer (pharmaceutical), and Schneider Electric (energy and automation solutions) in China.



With the growing proportion of the younger generation in 2030 in the Chinese consumer market, the recent performance of ColourDate has been showing rapid growth as social marketing using Weibo and WeChat has rapidly emerged. In fact, the company's average annual sales growth rate over the past three years has reached about 40 percent.



Cheil Worldwide has recently collaborated with ColourDate several times while fostering digital marketing using social channels in China. In the process, the company reportedly sought to acquire the company by highly evaluating its technological prowess and growth potential.



Cheil Worldwide expects the acquisition of ColourDate to strengthen its marketing analysis of existing advertisers and further help recruit new advertisers in various fields in China. It is also expected to contribute to the continued growth of its digital business, which exceeds 40 percent of the company's performance.



"In addition to the acquisition of ColourDate, we will continue to pursue mergers and acquisitions (M&A) of digital specialized companies across the world to secure future growth engines," Cheil Worldwide said.


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