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[M&A] 현대차그룹, 보스턴 다이내믹스 인수…로봇사업 진출 '시너지 효과' 기대 / [M&A] Hyundai Motor Group Acquires Boston Dynamics...Expect 'Sinner Effect' to enter the robot business
[M&A] 현대차그룹, 보스턴 다이내믹스 인수…로봇사업 진출 '시너지 효과' 기대 / [M&A] Hyundai Motor Group Acquires Boston Dynamics...Expect 'Sinner Effect' to enter the robot business
  • 윤영주 기자
  • 승인 2020.12.14 19:15
  • 댓글 0
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[사진=현대자동차그룹 제공]
[사진=현대자동차그룹 제공]

 

현대자동차그룹(현대차)이 미국 로봇 전문업체 보스턴 다이내믹스를 인수했다. 보스턴 다이내믹스는 1992년 대학 내 벤처로 시작해 2013년 구글, 2017년 소프트뱅크그룹에 인수됐으며 세계 최고 수준의 지능형 로봇 개발 전문 업체로 경쟁력을 갖추고 있다는 평가를 받고 있는 곳이다.


보행 로봇 스팟, 아틀라스를 비롯해 물류 로봇 픽 등을 다양하게 선보이고 개발하고 있다. 특히 2016년부터 2족 보행 및 공중제비 같은 고난도 동작을 소화하는 '아틀라스'를 선보이며 로봇 관련 기술경쟁력을 선보이며 글로벌 업계로 부터 주목을 받아왔다. 현대차는 로보틱스(로봇공학) 사업 본격화를 통해 정의선 회장이 취임 이후 내세우고 있는 미래 모빌리티 솔루션 사업 체질개선 속도를 높인다는 계획이다.


14일 인수합병(M&A)업계에 따르면 현대차는 11일 미국 로봇 전문 업체 보스턴 다이내믹스에 대한 지배 지분을 소프트뱅크그룹으로부터 인수하기로 최종 합의했다. 인수금액은 총 11억 달러 규모다. 이번 지분 인수를 통해 현대차는 보스턴 다이내믹스 지분 80%를, 소프트뱅크그룹은 지분 20%를 보유하게 된다.


현대차그룹 내에선 현대차, 현대모비스, 현대글로비스, 현대차그룹 정의선 회장이 공동 참여한다. 최종 지분율은 현대차 30%, 현대모비스 20%, 현대글로비스 10%, 정의선 회장 20%로 구성될 예정이다.

보스턴 다이내믹스 인수는 정 회장 체제에서 스마트 모빌리티 솔루션 기업으로의 전환을 추진 중인 현대차그룹이 미래 성장 패러다임 전환을 위해 로봇 시장의 잠재력에 주목해 온 결과다.


정 회장은 작년 10월 타운홀 미팅에서 "현대차그룹 미래 사업의 50%는 자동차, 30%는 UAM(도심항공모빌리티), 20%는 로보틱스가 맡게 될 것"이라고 밝힌 바 있다.

현대차는 글로벌 로봇 시장이 올해부터 2025년까지 연평균 32%의 성장을 기록해 1772억 달러 규모로 성장할 것으로 보고 있다. 로봇 사업 진출 본격화는 안전한 이동의 가치 실현과도 맥락을 같이 한다. 로봇은 물류 등 상업적 사용뿐만 아니라 공공영역에서의 치안, 보건 등 공공 서비스에 이용이 가능하다.


실제 현대차는 모빌리티 이외에 환자 간호와 집안일 대행 등 개인 서비스가 가능한 휴머노이드(인간형) 로봇 시장 진출을 꾀하고 있다.


정 회장은 지난 10월 취임사를 통해 코로나19로 인한 비대면 트렌드와 이동의 제한으로 일상생활의 변화가 급격하게 일어나고, 디지털 경제로의 전환도 더욱 빨라지고 있다고 강조했다.


현대차그룹은 장기적으로 혁신적인 시장 성장이 예측되는 ‘휴머노이드(인간형) 로봇’ 사업에도 진출할 예정이다.
현대차그룹이 ‘로보틱스’ 사업 진출에 적극적인 것은 향후 자율주행차·UAM에서도 시너지 효과를 얻을 수 있기 때문이다. 특히 로봇의 센싱(인지) 기술은 자율주행차와 도심항공 모빌리티 등에 기본적으로 요구되며, 인공지능을 활용한 대응과 판단·제어 기술로 적용되기에 필수적이다.


현대차의 체질개선은 움직임은 올해 초부터 활발히 진행됐다. 올해 1월 미국에서 열린 가전·정보기술(IT) 전시회 'CES 2020'에서 개인용 비행체(PAV)를 기반으로 한 UAM과 목적기반 모빌리티(PBV), 허브(모빌리티 환승거점)를 중심으로 인간 중심의 미래 모빌리티 비전을 공개했고,3월에는 모셔널을 설립, 완전자율주행 기술 강화에도 적극 나서고 있다.

모셔널은 모든 상황에 대처할 수 있는 레벨 4 수준의 자율 주행 기술을 개발하고 상용화를 추진중이다. 2022년에는 로보택시와 모빌리티 사업자에게 자율주행 시스템과 지원 기술을 공급할 계획이다.


이밖에 고성능 레이더 전문 개발 미국 스타트업 메타웨이브, 이스라엘의 라이다(LiDAR) 전문 개발 스타트업 옵시스, 동남아시아 최대 카헤일링(차량호출) 업체 그랩, 미국과 호주의 모빌리티 플랫폼 업체 미고, 카넥스트도어 등 다양한 업체와 전략투자·협업을 진행하고 있다.


M&A업계 관계자는 "현대차가 로봇 분야를 전담하는 로보틱스랩을 신설하고 모빌리티를 넘어 로보틱스 기술 전 부문으로 연구·개발을 확대하고 있다"며 "현재까지 보유한 로봇 기술에 보스턴 다이내믹스의 기술이 접목된다면 상당한 시너지 효과를 거둘 수 있을 것으로 보인다"고 말했다.

 

[M&A] Hyundai Motor Group Acquires Boston Dynamics...Expect 'Sinner Effect' to enter the robot business

 

보스턴 다이내믹스의 로봇 라인업 [사진=보스턴 다이내믹스]
보스턴 다이내믹스의 로봇 라인업 [사진=보스턴 다이내믹스]

 

Hyundai Motor Group (Hyundai Motor) has acquired Boston Dynamics, a U.S. robot company. Boston Dynamics started as a university venture in 1992 and was acquired by Google in 2013 and Softbank Group in 2017, and is considered to be one of the world's best intelligent robot development companies.



It is currently introducing and developing various types of walking robot spots, Atlas, and logistics robot picks. In particular, since 2016, it has attracted attention from global industries by introducing 'Atlas', which performs high-level movements such as two-legged walking and somersaults, and showing technological competitiveness related to robots. Hyundai Motor plans to speed up the improvement of its future mobility solution business, which Chairman Chung Eui-sun has been promoting since taking office, by launching the robotics (robot engineering)



According to the M&A industry on the 14th, Hyundai Motor has finally agreed to acquire a controlling stake in Boston Dynamics, a U.S. robot company, from Softbank Group on the 11th. The acquisition totals $1.1 billion. Through the acquisition, Hyundai Motor will hold an 80 percent stake in Boston Dynamics and Softbank Group a 20 percent stake.



Within Hyundai Motor Group, Hyundai Motor, Hyundai Mobis, Hyundai Glovis and Hyundai Motor Group Chairman Chung Eui-sun will jointly participate. The final stake will consist of 30 percent for Hyundai Motor, 20 percent for Hyundai Mobis, 10 percent for Hyundai Glovis and 20 percent for Chung Eui-sun.


The acquisition of Boston Dynamics is the result of Hyundai Motor Group, which is seeking to shift from Chung's system to a smart mobility solution company, paying attention to the potential of the robot market for a paradigm shift in future growth.



Chairman Chung said at a town hall meeting in October last year that 50% of Hyundai Motor Group's future business will be handled by automobiles, 30% by UAM, and 20% by Robotics.


Hyundai Motor expects the global robot market to grow to $177.2 billion from this year to 2025, recording an average annual growth of 32 percent. It is also in line with the realization of the value of safe movement. Robots can be used not only for commercial use such as logistics but also for public services such as public security and health in the public domain.



In fact, Hyundai Motor is seeking to enter the humanoid robot market, which allows personal services such as patient nursing and household chores in addition to mobility.



In his inaugural address in October, Chung stressed that non-face-to-face trends and restrictions on movement caused by Corona 19 are causing rapid changes in daily life and accelerating the transition to a digital economy.



Hyundai Motor Group is also planning to enter the "humanoid robot" business, which is expected to see innovative market growth in the long term.
Hyundai Motor Group is active in entering the 'Robotics' business because it can also gain synergy effects in self-driving cars and UAMs in the future. In particular, sensing technology of robots is essential for autonomous vehicles and urban aviation mobility, and is applied as a response, judgment, and control technology using artificial intelligence.



Hyundai's physical improvement has been brisk since early this year. In January of this year, the Consumer Electronics and Information Technology (IT) exhibition "CES 2020" held in the U.S. unveiled its vision for future mobility centered on UAM, purpose-based mobility (PBV), and hub (mobility transfer base) based on personal aircraft (PAV), and in March, it established a national and is actively strengthening technologies for full self-driving.


The National is developing and commercializing Level 4 autonomous driving technology to cope with all situations. In 2022, the company plans to supply self-driving systems and supporting technologies to robo taxis and mobility operators.



In addition, it is also carrying out strategic investment and cooperation with various companies such as MetaWave, a U.S. startup specializing in high-performance radars, Ops, a startup specializing in development of LiDAR, Grab, the largest car-hailing (vehicle call) company in Southeast Asia, Migo, a mobility platform company in the U.S. and Australia, and Canexdoor.



"Hyundai Motor has established a robot lab dedicated to the robot sector and is expanding its research and development beyond mobility to all areas of robotics technology. If Boston Dynamics' technology is combined with the robot technology it has so far, it will have a significant synergy effect," said an M&A industry source.


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