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[M&A] SK(주), 프랑스 바이오 CMO '이포스케시' 인수 추진 / [M&A] SK Corp. is seeking to acquire French bio CMO 'Yposkesi'
[M&A] SK(주), 프랑스 바이오 CMO '이포스케시' 인수 추진 / [M&A] SK Corp. is seeking to acquire French bio CMO 'Yposkesi'
  • 윤영주 기자
  • 승인 2020.12.21 14:35
  • 댓글 0
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[사진 = 픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음
[사진 = 픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음

 

SK(주)가 프랑스의 바이오 원료의약품 위탁생산(CMO) 업체인 '이포스케시'(Yposkesi) 인수에 나선다. 고부가가치 바이오의약품 생산을 본격화하기 위한 일환이라는 평가가 나온다.

21일 인수합병(M&A)업계에 따르면 SK(주)는 비상장 자회사인 SK팜테코를 통해 프랑스 이포스케시의 경영권을 인수하기 위한 초기 단계 협상을 진행 중이다. 인수할 지분 규모나 거래액 등은 구체적으로 정해지지 않았지만 내년 상반기 중 협상완료에 나설 것으로 알려졌다.

이포스케시는 2016년 설립된 CMO 업체로 유전자·세포 치료제 분야에 특화된 기술력을 보유하고 있는 곳이다. 유전자·세포 치료제 연구개발의 핵심인 유전자 전달체인 ‘벡터(Vector)’를 생산하는 플랫폼이 강점으로 꼽힌다. 프랑스 바이오테크 허브 중 하나인 제네폴에 있는 이포스케시는 4630㎡(약 1400평) 규모의 생산 설비를 갖추고 있다.

SK(주)는 최근 미국 바이오기업인 로이반트와 손잡고 표적단백질 분해 신약 사업에 진출한 데 이어 이포스케시 인수를 추진하며 바이오 CMO 부문으로 사업 영역을 넓히고 있다.

미국, 유럽, 아시아 주요 거점별로 합성·바이오 의약품 CMO 사업의 밸류체인(가치사슬)을 완성하겠다는 전략에 따라 2017년 글로벌 제약사 브리스틀마이어스스퀴브(BMS)의 아일랜드 CMO 시설인 스워즈 공장을 인수했고, 2018년에는 미국의 CMO업체인 앰팩 M&A에 나선 바 있다.

M&A업계 관계자는 "SK(주)는 국내외 CMO 사업을 통해 2025년까지 기업가치 10조원대 글로벌 CMO로 도약하겠다는 목표를 밝힌 바 있다"며 "이포스케시 인수를 통해 CMO 분야에서 글로벌 ‘톱5’에 오른 SK팜테코와 시너지 효과를 기대하고 있는 것으로 알고 있다"고 말했다.

 

[M&A] SK Corp. is seeking to acquire French bio CMO 'Yposkesi'

 

SK Corp. is going to acquire Yposkesi, a French manufacturer of bio-material pharmaceuticals. Analysts say that it is part of full-fledged production of high-value bio-medicine.


According to the M&A industry on the 21st, SK Corp. is in the process of negotiating the initial stage to acquire the management control of France's Yposkesi through SK Farmteco, an unlisted subsidiary. Although the size of the stake or the amount of the deal to be acquired has not been decided in detail, it is reported that the negotiations will be completed in the first half of next year.


It is a CMO company established in 2016 and has specialized technical skills in gene and cell therapy fields. A platform that produces "Vector," a gene delivery system that is the core of research and development of gene and cell treatments, is considered to be a strong point. Yposkesi, located in Genefol, one of France's bio-tech hubs, has a production facility of 4,630 square meters.

SK Corp. recently joined hands with Roy Vant, a U.S. bio company, to enter the new drug business that breaks down the target protein, and is expanding its business area to bio-CMO by acquiring Yposkesi.

In line with its strategy to complete the value chain (value chain) of the synthetic and bio pharmaceutical CMO business by major U.S., Europe, and Asia, it acquired the Sword plant, an Irish CMO facility by global pharmaceutical company Bristol-Myers Squibb (BMS), and started Amphac M&A in 2018.

"SK Corp. has announced its goal to become a global CMO worth 10 trillion won by 2025, through its domestic and foreign CMO business," an M&A industry source said. "We understand that it is expecting synergy with SK Farmteco, which has become the world's top 5 in the CMO sector."

 


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