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[M&A] 신세계그룹, SK 와이번스 야구단 인수 "행복한 야구장 만들 것" / [M&A] Shinsegae Group Acquires SK Wyverns to Build "Happy Baseball Stadium"
[M&A] 신세계그룹, SK 와이번스 야구단 인수 "행복한 야구장 만들 것" / [M&A] Shinsegae Group Acquires SK Wyverns to Build "Happy Baseball Stadium"
  • 윤영주 기자
  • 승인 2021.01.27 16:45
  • 댓글 0
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[사진 = 신세계백화점 제공]
[사진 = 신세계백화점 제공]

 

신세계그룹이 SK 와이번스 프로야구단을 인수한다. 신세계그룹은 지난 26일 SK텔레콤과 SK와이번스 야구단 인수에 합의했다. SK와이번스 인수는 신세계그룹의 이마트가 SK텔레콤이 보유하고 있는 SK와이번스 지분 100%를 인수하는 형태로 진행된다. 매각 대금은 1325억8000만원이다.

이마트는 코칭 스태프를 비롯한 선수단과 프론트 역시 100% 고용 승계한다. 신세계그룹은 이미 창단 준비를 위한 실무팀을 구성했으며, 시즌 개막에 맞춰 차질 없이 준비에 나섰다. 구단 네이밍과 엠블럼, 캐릭터 등도 조만간 확정하고, 3월 중 정식으로 출범할 계획이다.

신세계그룹은 온오프라인 통합과 온라인 시장의 확장을 위해 수년 전부터 프로야구단 인수를 타진해왔다. 특히 기존 고객과 야구팬들의 교차점과 공유 경험이 커서 상호간의 시너지가 클 것으로 기대하고 있다.

특히 프로야구가 800만 관중 시대를 맞이하며 확대되는 팬과 신세계그룹의 고객을 접목하면 다양한 ‘고객 경험의 확장’도 가능 할 것이라는 게 신세계그룹 관계자의 설명이다. 야구를 즐기는 팬들이 모바일 등 온라인 환경에 익숙하고 열정을 바탕으로 게임, 커뮤니티 활동을 하는 등 프로야구는 온오프라인 통합이 가장 잘 진행되고 있는 스포츠 분야다. 두터운 야구팬층이 온라인 시장의 주도적 고객층과 일치한다.

신세계그룹은 이마트와 SSG닷컴을 필두로 온오프의 통합으로 미래를 준비하고 있다. 야구팬과 고객의 경계 없는 소통과 경험의 공유가 이뤄지면서 상호 간의 시너지를 낼 수 있을 전망이다.

신세계그룹은 야구장을 찾는 고객에게 새로운 경험과 서비스를 제공해 ‘보는 야구’에서 ‘즐기는 야구’로 프로야구의 질적/양적 발전에 기여하는 동시에 야구장 밖에서도 ‘신세계의 팬’이 될 수 있도록 역량을 집중할 계획이다.

2000년 창단한 SK 와이번스는 4번의 한국시리즈 제패를 포함, 21년 동안 8번이나 한국시리즈에 진출했으며, 지난해 메이저리그에 진출한 김광현 선수를 포함해 김원형, 박경완, 최정 등 국내 최정상급 스타 플레이어를 배출한 명문 구단으로 성장해왔다.

신세계그룹은 명문 SK 와이번스의 역사를 계승하는 것을 넘어 인천 야구, 나아가 한국 프로야구의 성장을 위해 적극적으로 투자해 팬들에게 더욱 사랑받는 구단으로 성장시킨다는 방침이다.

이를 위해 다양한 성장 비전을 마련하고, 로드맵에 맞추어 차질 없이 투자도 진행한다.

신세계그룹은 우선 고객 경험과 노하우를 접목한 ‘라이프 스타일 센터’로 야구장을 진화시킬 예정이다. 특히 프로야구 1000만 관중 시대를 야구 팬들과 함께 만들어가기 위해 팬과 지역사회, 관계기관의 의견을 수렴하여 장기적으로 돔을 포함한 다목적 시설 건립을 추진하는 등 인프라 확대에 나설 계획도 세운 것으로 알려졌다. 이외에도 상품 개발 역량을 최대한 활용해 식품과 생활용품 애완용품 등 다양한 카테고리의 관련 상품과 서비스를 개발해 소개함으로써 야구장 밖에서 더 많은 사람들이 프로야구를 접할 수 있도록 기회를 제공하는 것도 검토 중이다.

신세계그룹의 SK와이번스 인수에 대한 증권가의 반응은 긍정적이다. 돈 먹는 하마로 불리는 야구단의 인수라는 점에서 투자심리가 다소 악화될 수는 있지만 장기적인 관점으로 본다면 나쁘지 않은 선택이라는 평가다.

하나금융투자는 신세계의 SK와이번스 인수 관련 보고서를 통해 "이번 투자는 현금흐름을 크게 저해하지 않는 선에서 비효율자산 매각에 따른 자금이 활용됐다"며 "영업 자산 효율성 측면에서 토지를 보유하는 것보다 야구단을 보유하는게 합리적일 수 있다”고 분석했다. 이어 “유통업의 본질이 달라지고 있어 온라인화가 가속화되고 있는데, 유동인구 기준으로 지리적 위치를 선점하는 부동산업의 성격이 퇴색하고 있다”며 “핵심 능력은 배송, 가격, md로 풀필먼트 시스템과 같은 물류 인프라만 있으면 오프라인 매장이 많이 필요없게 됐고 유통업의 본질이 달라지고 있어 영업 자산 효율성 측면에서 부동산(토지)보다 일종의 콘텐츠(야구단)를 보유하는 게 합리적일 수 있다"고 강조했다.

박종대 하나금융투자 연구원은 "경제가 고소득 저성장 국면으로 전환하면서 옷과 같은 유형상품에서 오락, 레져, 여행 등 무형상품으로 소비 비중이 옮겨가고 있다"며 "유통업체의 고객 유치를 위한 핵심 과제가 고객들의 체류 시간을 최대한 늘리는 방향으로 선회하고 있기 때문에 야구단 인수도 일환으로 시너지와 마케팅 효과를 지켜봐야 할 것”이라고 밝혔다. 하나금융투자는 SK와이번스를 인수한 이마트에 대한 투자의견은 '매수', 목표주가는 21만원을 제시했다.

 

 

[M&A]  Shinsegae Group Acquires SK Wyverns to Build "Happy Baseball Stadium"

 

SK, ‘제 10회 SK 야구 꿈나무 장학금 전달식’ 실시 [사진 =SK와이번스 제공]
SK, ‘제 10회 SK 야구 꿈나무 장학금 전달식’ 실시 [사진 =SK와이번스 제공]

 

 

Shinsegae Group will take over the SK Wyverns professional baseball team. Shinsegae Group agreed with SK Telecom on the 26th to acquire SK Wyverns baseball team. The acquisition of SK Wyverns will be carried out in the form of Shinsegae Group's E-Mart acquiring a 100% stake in SK Wyverns held by SK Telecom. The sale price is KRW 132.58 billion.

E-Mart will also hire 100 percent of the coaching staff and the front team. Shinsegae Group has already formed a working team to prepare for its foundation, and has started to prepare for the opening of the season without a hitch. It is planning to confirm the team's naming, emblem, and characters soon and officially launch them in March.

Shinsegae Group has been seeking to acquire professional baseball teams for years to integrate online and offline and expand its online market. In particular, it is expected that synergy between existing customers and baseball fans will be great due to their large intersection and sharing experience.

In particular, Shinsegae Group officials explained that if professional baseball combines fans and Shinsegae Group's customers, which are expanding in the era of 8 million spectators, various "expansion of customer experience" will be possible. Professional baseball is the sports sector where online and offline integration is best underway, with fans who enjoy baseball being familiar with the online environment such as mobile and playing games and community activities based on passion. The thick baseball fan base matches the leading customer base in the online market.

Shinsegae Group is preparing for the future by integrating on-off with E-Mart and SSG dotcom. It is expected that baseball fans and customers will be able to communicate without boundaries and share their experiences, creating synergy between each other.

Shinsegae Group plans to provide new experiences and services to customers visiting the baseball stadium to contribute to the qualitative and quantitative development of professional baseball from "watching baseball" to "enjoying baseball" and to become "fans of the new world" outside the baseball stadium.

Founded in 2000, SK Wyverns advanced to the Korean Series eight times in 21 years, including four Korean Series titles, and has grown into a prestigious club that produced top star players such as Kim Won-hyung, Park Kyung-wan and Choi Jung, including Kim Kwang-hyun, who entered the Major League last year.

Shinsegae Group plans to not only inherit the history of the prestigious SK Wyverns but also actively invest for the growth of Incheon baseball and, in addition, Korean professional baseball, to grow into a club loved by fans.

To this end, Samsung Electronics is going to prepare various growth visions and make investments in line with its road map without any disruptions.

Shinsegae Group is planning to evolve its baseball field into a 'Life Style Center' that combines customer experience and know-how. In particular, in order to create an era of 10 million spectators in professional baseball with baseball fans, he is also known to have planned to expand infrastructure by collecting opinions from fans, communities, and related agencies and promoting the construction of multi-purpose facilities, including domes, in the long run. In addition, it is also considering developing and introducing related products and services in various categories such as food, household goods, and pet products to provide more people with access to professional baseball outside the baseball stadium.

The stock market's response to Shinsegae Group's acquisition of SK Wyverns is positive. Investor sentiment may deteriorate somewhat in that it is a takeover by a baseball team called a money-eating hippo, but it is not a bad choice from a long-term perspective.

Hana Financial Investment said in a report on Shinsegae's acquisition of SK Wyverns, "The investment was used due to the sale of inefficient assets without significantly hindering cash flows," adding, "It may be more reasonable to have a baseball team than to have land in terms of operating asset efficiency." "As the nature of the distribution industry is changing, the nature of the real estate industry, which preoccupies geographical locations based on floating population, is fading," he said. "The core ability is delivery, price, and md, so the nature of the distribution industry is changing, so it can be reasonable to have a kind of content (base)."

"As the economy shifts from tangible products such as clothes to intangible products such as entertainment, leisure, and travel, we need to see synergy and marketing effects as part of the acquisition of baseball teams," said Park Jong-dae, a researcher at Hana Financial Investment. Hana Financial Investment offered its investment opinion on E-Mart, which acquired SK Wyverns, "buy" and its target stock price was 210,000 won.


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