[Company Analysis] 도어락의 스마트한 진화 '(주)아임게이트'/ The Smart Evolution of Door Lock 'ImGATE'
[Company Analysis] 도어락의 스마트한 진화 '(주)아임게이트'/ The Smart Evolution of Door Lock 'ImGATE'
  • 정지수 기자
  • 승인 2019.07.16 18:52
  • 댓글 0
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자체개발한 보안기술 토대로 소비자 편의성 극대화한 도어락 시스템

[편집자주]서울시의 산업진흥 및 중소기업 육성 정책의 효율적인 추진을 위해 설립된 서울산업진흥원(SBA)의 다양한 지원사업들이 관내 중소 스타트업들의 인큐베이팅 역할을 톡톡히 하며 주목받고 있다. 좋은 일자리 창출을 핵심 목표로 창업, 유통, 교육, 콘텐츠, 특허, R&D 등 다양한 서비스를 제공하고 있는 서울산업진흥원의 지원사업들은 중소 스타트업들이 '강소기업'으로 도약할 수 있는 밑거름이 되고 있다는 평가를 받고 있다. 이에 서울산업진흥원(SBA)과 디지털 경제신문 ‘비즈니스리포트’는 SBA의 지원사업 수혜를 통해서 성공한 많은 중소 스타트업들의 성공스토리를 기획특집기사로 연재한다.

사진제공=아임게이트
사진제공=아임게이트

열쇠로 문을 열고 들어가는 시대가 저물고 디지털 도어락 시대가 열리고 있는 가운데 첨단 기술을 토대로 소비자 편의성 중심의 도어락 서비스를 선보이고 있는 기업이 있어 주목된다. 신창훈 대표가 지난 2018년 설립한 스마트 도어락 및 솔루션 전문 기업 '(주)아임게이트'다. 아임게이트는 회사 설립 2년차인 스타트업이지만, 스마트 도어락의 높은 확장성과 기술력을 발판 삼아 국내는 물론 해외 진출에 박차를 가하며 올해 매출 100억원을 목표로 하는 강소기업으로 성장하고 있다.

#유니크한 디자인의 스마트한 도어락 'OVAL'
아임게이트가 시장에 선보이고 있는 주력 제품은 깔끔하고 사용성 높은 원형의 도어락인 OVAL 상품라인(IG700, IG701, IG702)이다. 세련되고 유니크한 디자인으로 소비자들의 주목을 받고 있는 OVAL라인은 LED 터치 키패드를 적용하고 있으며 스마트폰을 통해 도어락 오픈 및 설정모드의 변경이 가능하다. 또한 도어 오픈시 APP으로부터 실시간 알림 서비스를 받을 수 있으며 비밀번호, 카드, 휴대폰 APP 등 다양한 도어오픈방식을 갖고 있는 것이 특징이다.

신창훈 대표는 "도어락 제품 공급 및 서비스 전체를 진행함에 있어 도어락 제조 회사가 아닌 서비스 개발 회사이다 보니 독자적인 고유 브랜드의 도어락 모델이 없어서 오랜 시간 준비 끝에 깔끔하고 사용성 높은 원형의 도어락인 OVAL 제품을 만들게 됐다."고 설명했다.

OVAL.(사진제공=아임게이트)
OVAL.(사진제공=아임게이트)

#자체개발 보안 기술, 게스트키 무제한 발급 가능 '높은 확장성'
국내는 물론 전 세계적으로 디지털 도어록 사용률이 급증하는 상황에서 (주)아임게이트가 업계의 주목을 받고 있는 이유는 기술력 때문이다. 아임게이트 주거용 모바일 출입시스템은 아임게이트의 앱을 통해 가상키인 모바일키를 설치해서 도어락이 설치된 문 앞에서 도어락을 터치만 하면 블루투스 기술을 통해 문을 열 수 있다. 자체 개발한 보안 기술을 통해 휴대폰을 주머니에 둔 상태로 앱을 구동하지 않고 도어락만 터치하면 문을 열 수 있도록 고안한 것이 아임게이트만의 핵심 기술력이다.

또한 아임게이트의 차별화된 강점은 확장성에 있다. 아임게이트는 기존 설치된 도어락 제품에 장착할 수 있는 모듈도 개발해, 기존 도어락 뒷면에 추가 설치만 하면 모바일키를 사용 가능한 스마트락으로 바꿔준다.

특히 가정용의 경우 도어락을 제어하고 모바일키를 공유할 수 있는 '패밀리키'는 8개의 휴대폰에 설치할 수 있고, '패밀리키' 한 개당 '게스트키'는 무제한을 발급할 수 있다. “패밀리키”를 갖고 있는 사람은 도어락의 실시간 출입을 앱을 통해 실시간으로 확인할 수 있다. 아울러 모바일키를 사용하지 않는 사용자들을 위해, 한 번만 출입할 수 있는 '일회용 비밀번호'와 한 개의 비밀번호로 일정 기간 동안만 사용할 수 있는 '기간제 비밀번호'로 사용성에 편리함을 줬다.

사진제공=아임게이트
사진제공=아임게이트

#해외에서 더 유명한 '아임게이트'
아임게이트의 유명세는 사실 국내보다 해외에서 더 쉽게 느낄 수 있다. 실제 해외 매출이 90% 이상을 차지하고 있는데 모바일 도어락 품목 자체가 아직 국내보다는 해외 시장, 특히 북미 시장을 중심으로 확산되고 있기 때문이다. 아임게이트는 주력 제품인 OVAL라인을 동남아시아 지역(필리핀, 싱가포르, 인도네시아, 베트남, 말레이시아 등)에 수출하고 있으며 향후 현지 리테일 스토어에서도 판매할 예정이다.

국내 실적도 B2B 거래 중심으로 꾸준히 확대될 전망이다. 아임게이트는 삼성동 코엑스 인근에 위치한 비즈니스호텔 'Hotel in 9'에 세계 최초 카드와 모바일키 동시 발급이 가능한 아임게이트 키오스크를 설치 및 운영 중이다. 또한 경기도 가평에 위치한 캠프통 아일랜드 28객실/ 캠프통 포레스트 20객실에 호텔용 도어락'IG302W' 모델 설치 및 운영하며 시장 확대에 적극 나서고 있다.

신 대표는 "한국은 출입을 공유하는 시스템이 아직 익숙하지 않다, 하지만 해외를 비롯해 국내도 조금씩 출입에 대한 공유서비스가 계속해서 발전하고 있다. 이 중심에는 우리 아임게이트가 있다."고 강조했다.

전시회에 참가한 아임게이트 부스.(사진제공=아임게이트)
전시회에 참가한 아임게이트 부스.(사진제공=아임게이트)

#올해 매출 100억원, 전세계 유저 100만명 목표
아임게이트는 올해 매출 목표가 100억원이다. 예약부터 호텔 키오스크에서의 체크인, 객실 출입까지 스마트폰으로 한번에 할 수 있는 도어락 시스템을 국내, 해외 글로벌 호텔에 수출하는 한편 현재 거래하고 있는 미국, 브라질, 말레이시아, 필리핀 등 해외 업체와의 협력에도 더욱 박차를 가한다는 계획이다.

신 대표는 "에어비앤비, 펜션 등 최근 숙박 렌탈업이 늘고 있는데, 아임게이트 모바일 출입시스템을 이용하면 숙박업소 주인이 손님과 열쇠를 주고받을 필요 없이 아임게이트 앱을 통해 모바일로 키를 보내주면 된다. 아임게이트 앱을 통해 주거용 모바일 출입시 시스템 유저수를 전세계적으로 100만 명 가량 선점하는 게 주요 목표이다."라고 말했다.

[Company Analysis] The Smart Evolution of Door Lock 'ImGATE'
Door lock system maximizes consumer convenience based on self-developed security technology

A variety of support projects by the Seoul Industrial Promotion Agency (SBA), which was established to effectively implement the Seoul Metropolitan Government's policies to promote the industry and nurture small and medium-sized enterprises, are drawing keen attention as they play a role of incubating small and medium-sized start-ups in the government. Support projects by the Seoul Institute for Industrial Promotion, which provides various services such as start-ups, distribution, education, content, patents and R&D with a key goal of creating good jobs, are viewed as laying the groundwork for small- and medium-sized startups to leap into "stronger companies." In response, the SBA and the digital economic newspaper Business Report will publish a series of special articles on the success stories of many small and medium start-ups that have succeeded through the benefits of SBA support projects.

With the era of opening doors with the key and the era of digital door locks emerging, there are companies that are introducing door lock services that focus on convenience of consumers based on high-tech technologies. It is 'Market' that specializes in Smart Door Lock and solutions that was established by CEO Shin Chang-hoon in 2018. Although Amgate is a startup that is in its second year of establishment of the company, it is growing as a strong small business that aims to make 10 billion won in sales this year by speeding up its overseas expansion as well as domestic, using the high scalability of smart door locks and technological prowess.

#Smart Door Lock 'OVAL' with Unique Design
Its main product that is being introduced to the market is OVAL's product line (IG700, IG701, IG702), which is a clean and highly usable circular door lock. OVAL Line, which has drawn attention from consumers for its stylish and unique design, uses LED touch keypad and can change the door lock opening and setting mode through its smartphone. It also provides real-time notification service from APP when a door is opened and has various door-opening methods such as password, card, and mobile phone APP.

"Because it is a service development company that is not a door lock manufacturer but a service development company in overall supply and service of door lock products, it has not had its own unique door lock model, so after a long time of preparation, we have come to make OVAL product, which is a neat and usable circular door lock."

#Self-development security technology, unlimited guest key issue 'high scalability'
A reason why IMGATE is receiving attention from industries is because of its own technical skills at a time when usage of digital door locks is rapidly increasing not only in Korea but also around the world. The IAMGATE residential mobile access system can be opened through Bluetooth technology by installing a virtual key mobile key through the IAMGATE app and touching the door lock in front of the door where the door lock is installed. Through its own security technology, Amgate's core technology is designed to open a door by touching a door lock instead of running an app with a mobile phone in its pocket.

In addition, the differentiating strength of the amateurs lies in their scalability. Amgate also develops modules that can be installed on existing installed door lock products, and turns mobile key into a smart lock that can be used as long as additional installation is made on the back of existing door lock.

Especially for home use, "Family Keys" that can control door locks and share mobile keys can be installed on eight mobile phones, while "GestKey" can be issued without restriction for each "FamilyKey." Anyone with "FamilyKey" can check real-time access to the door lock via the app. It also gave convenience to users who do not use mobile keys with a "one-time password" that can be accessed only once and a "period password" that can only be used for a certain period of time.

#The more famous Imgate abroad
Imgate's popularity can actually be felt more easily abroad than at home. Although foreign sales account for more than 90% of sales, mobile door lock products are still spreading to foreign markets, especially North American markets. It is exporting its flagship OVAL line to Southeast Asia (Philippines, Singapore, Indonesia, Vietnam and Malaysia) and is also planning to sell it to local retail stores in the future.

Its performance in South Korea is also expected to be steadily expanded around B2B trading. Amgate is installing and operating the world's first card and the Amgate Kiosk, which can be issued simultaneously with a mobile key, at the business hotel Hotel in 9 located near COEX in Samseong-dong. It is also actively expanding its market by installing and operating a hotel door lock 'IG302W' model in Camp Tong Island 28 passenger rooms/ Camp Tong Forest 20 passenger rooms in Gapyeong, Gyeonggi Province.

"Korea is not used to the system of sharing access, but the sharing service for entry and exit is continuing to develop gradually in Korea as well as abroad," Shin said. At the center of this is our Amgate," he stressed.

#1 billion won in revenue this year, 1 million worldwide users target
IMgate's sales target for this year is $10 million (10 billion KRW). The company plans to export a system that allows users to check in at the hotel's kiosks and guest rooms at once through smartphones to more global hotels in Korea and abroad, and to further speed up cooperation with foreign companies such as the U.S., Brazil, Malaysia and the Philippines that are currently doing business.

"Lent rental businesses such as Airbnb and Pension have been on the rise recently, and if you use the Amgate mobile access system, the owner of the accommodation can send the key via the IAMGATE app without having to exchange keys with customers. The main goal is to preempt around 1 million users of the system for residential mobile access through the IAMGATE app," he said.


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