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[INVEST] 아시아나항공 연내 매각 본격화…9월 예비입찰. 10월 본입찰 전망 / [INVEST] Asiana Airlines to begin selling by the end of this year...a preliminary bid for September October Home Bidding Forecast
[INVEST] 아시아나항공 연내 매각 본격화…9월 예비입찰. 10월 본입찰 전망 / [INVEST] Asiana Airlines to begin selling by the end of this year...a preliminary bid for September October Home Bidding Forecast
  • 윤영주 기자
  • 승인 2019.07.26 12:54
  • 댓글 0
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[사진=픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음.
[사진=픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음.

 

금호산업은 25일 매각 주간사인 크레디트스위스증권(CS)을 통해 금호산업이 보유한 아시아나항공 지분을 매각한다고 공고했다.


투자자들로부터 인수의향서(LOI)를 받아 인수협상대상 후보군(쇼트리스트)을 추리는 예비입찰을 9월까지 마무리할 계획이다. 특히 10월 무렵 본입찰에 나설 것으로 전망된다. 진행상황에 따라 일정은 달라 질 수 있지만 계획대로라면 연내 우선협상대상자 선정을 비롯해 본계약 체결 모두 이뤄질 수 있다.


매각은 금호산업이 보유한 아시아나항공 주식 6868만8063주(구주)와 아시아나항공이 발행하는 보통주식(신주)을 인수하는 형태로 진행된다.


입찰에 참여하는 투자자는 비밀유지확약서와 500만원의 정보이용료를 내야 투자설명서(IM)와 예비입찰안내서를 받을 수 있다.


아시아나항공 주가 기준 구주 인수대금은 4500억원 수준이며, 신주 발행액에 경영권 프리미엄을 포함시킨다면 1조원 이상이 될 전망이다. M&A업계는 아시아나항공의 매각가격은 2조5000억원 이상이 될 수 있을 것으로 전망 한 바 있다.


에어서울, 에어부산, 아시아나IDT 등 6개 자회사까지 '통매각 방식'으로 매각을 진행할 것으로 알려진 만큼 매각 가격이 오를 수 있다는 것이다.


인수후보자들의 경쟁이 치열해질 것으로 예상되고 있는 점에서 금호산업은 더욱 높은 매각가를 받을 수 있을 것으로 예상하고 있는 것으로 알려진다.


그도 그럴 것이 아시아나항공은 대한항공에 이은 국내 2위 항공사다. 항공운송사업 면허를 보유하고 있어 항공업 진입을 노리는 대기업에는 매력적인 매물이 될 수 있다.국제선 노선 70여개를 보유하고 있고, 정유 및 물류를 비롯해 다양한 분야에서의 시너지 효과가 예상된다는 게 매력적으로 평가된다.


M&A업계는 SK, 한화, CJ, 애경, GS, LG 등 기업이 인수전에 뛰어들 것으로 전망하고 있다. 각 그룹 모두 M&A에 대해 '사실과 다르다'고 선을 긋고 있지만 M&A전략 중 하나일 가능성이 높다고 보고 있다.


M&A업계 관계자는 "M&A에 나서든 나서지 않던 간에 항공 사업에 관심이 있는 그룹이라면 일단 입찰에 참여한다는 자체가 상당히 매력적일 수밖에 없다"며 "빠르게 매각작업이 추진되고 있는 만큼 9월 안에 인수 후보군 윤곽이 드러날 것으로 보인다"고 말했다. 그는 이어 "흥행 여부를 지금 판단할 수 없지만 최근 신사업 추진을 강화하거나 기존 사업 경쟁력 강화 움직임이 강한 만큼 흥행 가능성이 높은 것은 사실"이라고 강조했다.


다만 그는 7조원이 넘는 부채를 떠안아야 한다는 점은 걸림돌이 될 수 있어 연내 매각이 이뤄지지 않을 가능성도 있다고 지적했다.


금산업은 일단 아시아나항공의 매각을 서둘러 최대한 연내 매각하는 쪽으로 가닥을 잡은 것으로 알려졌다. 금호산업 측은 "빠른 시일 내에 아시아나항공의 매각이 완료될 수 있도록 최선의 노력을 다하고 있다"고 말했다.

 

 

[INVEST] Asiana Airlines to begin selling by the end of this year...a preliminary bid for September October Home Bidding Forecast

 

 

Kumho Industrial on Saturday announced through Credit Suisse Securities, the lead manager of the sale, that it will sell its stake in Asiana Airlines owned by Kumho Industrial.



It plans to complete the preliminary bidding by September, which will receive letters of intent from investors to select candidates for the takeover bid. In particular, the company is expected to make a main bid around October. Depending on the progress of the deal, the schedule can vary, but if the plan is followed, all major contracts, including the selection of preferred bidders, can be concluded within this year.



The sale will be carried out in the form of taking over 6,688,063 Asiana shares owned by Kumho Industrial Co. and ordinary shares issued by Asiana Airlines.



Investors who participate in the bidding will have to pay 5 million won for a confidentiality agreement and 5 million won for an investment manual and preliminary bid information.



Asiana Airlines is expected to pay 450 billion won to buy back old shares based on the stock price of Asiana Airlines, and it is expected to make more than 1 trillion won if the new shares are included in the management premium. The M&A industry had predicted that the sale price of Asiana Airlines could be over 2.5 trillion won.



They say the sale price could rise as six subsidiaries, including Air Seoul, Air Busan and AsianaIDT, are known to proceed with the sale under a "total selling method."



Kumho Industrial reportedly expects to receive a higher sale price, given that competition among potential bidders is expected to intensify.



He will, too. Asiana Airlines is the nation's second-largest airline after Korean Air. It holds a license for the air transport business, which can be an attractive sale for large companies seeking to enter the aviation business.It has about 70 international routes and is expected to have synergy effects in various areas, including oil refining and logistics.



The M&A industry predicts that companies such as SK, Hanwha, CJ, Aekyung, GS and LG will jump into the bidding race. All groups are drawing the line on M&A, saying it is "not true," but they believe it is likely to be one of their M&A strategies.



"If a group is interested in the airline business, whether it is in M&A or not, it will be quite attractive," said an M&A industry source. "Although we can't decide whether or not we will be successful right now, it is true that there is a high possibility of success as there are strong moves to strengthen new businesses or strengthen competitive edge in existing businesses."



However, he pointed out that the sale may not take place within this year because the fact that the company has to shoulder more than 7 trillion won in debt could be a stumbling block.



For now, the gold industry is known to have decided to speed up the sale of Asiana Airlines by the end of this year. Kumho Industrial said it is making utmost efforts to ensure that the sale of Asiana Airlines can be completed in the near future.


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