[Company Analysis] 감성 디자인 술잔 '오유오와이' / Emotional Design liquor Cup 'OUOY'
[Company Analysis] 감성 디자인 술잔 '오유오와이' / Emotional Design liquor Cup 'OUOY'
  • 정지수 기자
  • 승인 2019.08.02 18:21
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기성 제품과 차별화된 감성 디자인 담아 소장가치까지 높인 술잔

[편집자주]서울시의 산업진흥 및 중소기업 육성 정책의 효율적인 추진을 위해 설립된 서울산업진흥원(SBA)의 다양한 지원사업들이 관내 중소 스타트업들의 인큐베이팅 역할을 톡톡히 하며 주목받고 있다. 좋은 일자리 창출을 핵심 목표로 창업, 유통, 교육, 콘텐츠, 특허, R&D 등 다양한 서비스를 제공하고 있는 서울산업진흥원의 지원사업들은 중소 스타트업들이 '강소기업'으로 도약할 수 있는 밑거름이 되고 있다는 평가를 받고 있다. 이에 서울산업진흥원(SBA)과 디지털 경제신문 ‘비즈니스리포트’는 SBA의 지원사업 수혜를 통해서 성공한 많은 중소 스타트업들의 성공스토리를 기획특집기사로 연재한다.

조하나 OUOY(오유오와이) 대표.
조하나 OUOY(오유오와이) 대표.

팍팍한 일상을 살아가고 있는 현대인들에게 퇴근 후 홀가분하게 마시는 술한잔은 때때로 몇백만원을 지불하고 떠나는 해외여행보다 더 큰 위안과 휴식을 주기도 준다. 특히 아름다운 추억, 이야기와 함께 할 때 이 같은 효과는 배가 된다. 인간은 추억과 기억을 먹고 사는 사회적 존재이기 때문이다. 이처럼 현대를 살아가는 이들의 감성욕구를 술한잔과 함께 채워주는 스타트업이 있어 주목된다. 감성과 기억을 담은 도자기 술잔을 선보이고 있는 기업, 조하나 대표의 OUOY(오유오와이)다.

#한잔 '술잔' 누구나 공감할 수 있는 감성을 담다
마케팅 대행사 출신의 조하나 대표는 서른이 되기 전에 직접 자신의 브랜드를 만들고 마케팅을 해보고 싶다는 생각에 지난 2월 오유오아이를 창업했다. 오유오와이(ouoY)는 미소를 띈 얼굴로 잔을 든 사람을 형상화했으며, Once Upon Our Youth의 약자로 '그 시절, 우리의 청춘'이라는 의미를 담고 있다.

조 대표가 첫번째 자신의 제품으로 결정한 것은 감성 충만 술잔이다. 평소 여행과 술을 즐겼던 조 대표는 술 한잔으로 감성에 젖게 되고 추억이 떠오르는 인간 본연의 특성에 착안해 많은 이들이 공감할 수 있는 추억의 공간, 스토리를 담은 술잔을 선보이고 싶다는 생각에서다. 특히 최근 홈퍼니싱 시장의 확대와 솔로족, 혼술족의 증가로 감성 술잔에 대한 수요시장이 확대될 것이라는 사업적 판단도 반영됐다.

OUOY(오유오와이) 대표 제품.
OUOY(오유오와이) 대표 제품.

오유오와이가 선보이고 있는 대표 제품은 3가지다. 3가지 술잔에는 각기 다른 테마와 디자인이 적용됐다. 우선 '남미, 칠레의 밤'은 칠레 아타카마사막의 야경이 모티브가 된 제품으로 밤하늘의 별들과 사막에 우두커니 서 있는 나무 한그루, 별똥별이 디자인된 술잔이다. '고래, 집으로'는 울산회유면의 고래문화마을을 모티브로 제작된 잔이다. 수면 위를 힘차게 뛰어오르고 바다 속을 헤엄치는 고래가 담겼다. 끝으로 '제주이즈팝콘'에는 제주의 왕벚꽂 나무와 제주 푸른밤의 야경이 수채화 빛깔로 담았다.

조 대표는 "우리가 갖고 있는 추억이 담긴 공간, 또는 누구나 공감할 수 있는 스토리가 담긴 공간을 컨셉에 맞춰 잔 안에 디자인한 술잔이다. 술잔 안쪽에 디자인을 해, 술을 따른 뒤 술 표면 위에 비친 풍경을 감상하면서 술을 즐길 수 있다."고 설명했다.

#차별화된 감성 디자인
오유오아이의 경쟁력은 차별화된 디자인이다. 기존 시장에 나와 있는 제품들의 디자인은 패턴과 심플한 라인 위주지만 오유오아이의 제품은 술이 잔에 따라졌을 때 감성을 증폭시키는 각각의 모티브 배경과 스토리의 디자인이 담겼다는 것이 조 대표의 설명이다. 특히 오유오아이는 수제로 제작되는 자사 제품의 차별성을 높이기 위해 월별로 50개의 한정 수량만 제작하는 제품을 출시해 소장가치도 높이고 있다.

#젊은 감성의 1인 한상 대표 도기브랜드로 발전시킬 것
오유우아이는 지난 2월 브랜드 런칭 후 월 평균 20% 실적 성장을 이뤄내고 있다. 특히 대외적으로 술잔의 상품성을 인정 받아 '제주 이즈 팝콘' 서울어워드 수상했으며 서울어워드 아이디어부분, 우수아이디어 상품에도 선정되며 제품과 브랜드의 공신력도 더해가고 있다. 또한 광주 관광기념품 최우수상, 신한 두드림 디지털라이프스쿨 2기 대상도 수상했다.

조 대표는 "술잔이라는 제품으로 시작해 잔과 식기 등으로 하나씩 넓혀가 1인 한상 도기브랜드로 발전하려는 계획이 있다 저희 브랜드 제품들은 각각 그 안에 스토리를 담고 다양한 공간과 메시지를 전하며 소비자에게 라이프 스타일 브랜드로 자리매김하는 것이 저의 최종 목표다."라며 "일상생활에서 쓰이는 용품에서 벗어나 인테리어나 소장가치가 있는 하나의 브랜드가 되고자하며 1인가구를 타겟으로 젊은감성의 도자 브랜드가 되고 싶다."고 포부를 밝혔다.

 

 

[Company Analysis] Emotional Design liquor Cup 'OUOY'
A glass of wine with an emotional design that distinguishes it from the existing products and increases the value of its collection.

조하나 OUOY(오유오와이) 대표.
조하나 OUOY(오유오와이) 대표.

A variety of support projects by the Seoul Industrial Promotion Agency (SBA), which was established to effectively implement the Seoul Metropolitan Government's policies to promote the industry and nurture small and medium-sized enterprises, are drawing keen attention as they play a role of incubating small and medium-sized start-ups in the government. Support projects by the Seoul Institute for Industrial Promotion, which provides various services such as start-ups, distribution, education, content, patents and R&D with a key goal of creating good jobs, are viewed as laying the groundwork for small- and medium-sized startups to leap into "stronger companies." In response, the SBA and the digital economic newspaper Business Report will publish a series of special articles on the success stories of many small and medium start-ups that have succeeded through the benefits of SBA support projects.

For modern people living in tight everyday life, a sip of wine after work gives them greater comfort and relaxation than an overseas trip that sometimes pays several million won. This effect doubles, especially when you share beautiful memories and stories. Because human beings are social beings who feed on memories and memories. As such, there is a startup that fills the emotional needs of those who live in modern times with a glass of alcohol. This is the OUOY of Cho Ha-na, a company that is presenting glass of porcelain with emotions and memories.

Cho Ha-na, a former marketing agency, founded OUOY in February, thinking she wants to create and market her own brand before she turns 30. OUOY embodies a person holding a glass with a smile on his face, and stands for Once Upon Our Youth, which means "in those days, our youth."

Cho's first decision on his own product was an emotional-filled glass of liquor. Cho, who used to enjoy traveling and drinking, said, "I want to present a glass of wine with a memory space and a story that many people can relate to by thinking about the nature of human beings who become emotional through a drink. In particular, it also reflected the business judgment that the demand market for emotional drinks will expand due to the recent expansion of the home-punishing market and the rise of the solo and mixed-sul people.

There are three major products that OUOY is introducing. The three glasses have different themes and designs. First of all, "South America, Chile Night" is a night view of the Atacama Desert in Chile, and is a wine glass designed with stars in the night sky, a tree standing in the desert and a shooting star. 'House of Whales' is a cup made from the motif of the Whale Culture Village in Ulsan's Hoeyuk-myeon. It contained a whale that jumped up and swam through the sea. Finally, the "Jeju is Popcorn" features the cherry blossoms of Jeju's king and the night view of Jeju's blue chestnut in water colors.

Cho said, "This is a glass of wine designed to fit the concept of a space with memories we have, or a space with stories that anyone can relate to. You can design the inside of a glass and enjoy drinking while enjoying the scenery reflected on the surface of the wine.``It's a lot

#Differentiated Emotional Design
The competitiveness of Oyu-o-i is a differentiated design. Cho explains that while the designs of products on the existing market are based on patterns and simple lines, OUOY's products contain designs of each motif background and story that amplifies sensibility when alcohol is poured into the glass. In particular, Oyoo-Ii has released products that produce only 50 limited quantities per month to enhance the differentiation of its products that are handmade, thus increasing the value of its collection.

# To develop into a one-person, representative doggy brand of young sensibility
OUOY has been achieving an average of 20 percent monthly earnings growth since launching its brand in February. In particular, the brand's public confidence is also increasing as it has been selected as the "Jeju Is Popcorn" Seoul Award for its international recognition of the brand's quality of drink, and ideas of the Seoul Awards. It also won the Gwangju Tourism Monument's Best Award and the second Shinhan Knockdown Digital Lifestyle School Award.


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