[Company Analysis] 韓 전통 막걸리 효소 식음료 전문기업 '수블수블'/ SoobleSooble, a Korean traditional makgeolli enzyme food and beverage company
[Company Analysis] 韓 전통 막걸리 효소 식음료 전문기업 '수블수블'/ SoobleSooble, a Korean traditional makgeolli enzyme food and beverage company
  • 박가희 기자
  • 승인 2019.08.09 17:24
  • 댓글 0
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천연효소효모제 ‘생찹쌀누룩’ 제조기술 특허출원, 국내 최초 '막걸리효소' 식품화 성공

[편집자주]서울시의 산업진흥 및 중소기업 육성 정책의 효율적인 추진을 위해 설립된 서울산업진흥원(SBA)의 다양한 지원사업들이 관내 중소 스타트업들의 인큐베이팅 역할을 톡톡히 하며 주목받고 있다. 좋은 일자리 창출을 핵심 목표로 창업, 유통, 교육, 콘텐츠, 특허, R&D 등 다양한 서비스를 제공하고 있는 서울산업진흥원의 지원사업들은 중소 스타트업들이 '강소기업'으로 도약할 수 있는 밑거름이 되고 있다는 평가를 받고 있다. 이에 서울산업진흥원(SBA)과 디지털 경제신문 ‘비즈니스리포트’는 SBA의 지원사업 수혜를 통해서 성공한 많은 중소 스타트업들의 성공스토리를 기획특집기사로 연재한다.

수블수블(주) 홍명자 대표(우측).
수블수블(주) 홍명자 대표(오른쪽).

K-Food의 세계화가 빠르게 전개되고 있는 가운데 막걸리 효소를 기초로 한 발효식음료로 국내외 식음료업계에 도전장을 던진 기업이 있다. 홍명자 대표가 지난해 설립한 농업회사법인 수블수블(주)이다. 수블수블은 한국 토종 천연효소효모제인 ‘생찹쌀누룩’ 제조기술을(특허출원 제10-2017-0179502) 원천으로 건강한 발효식음료를 제조 유통하고 있다. 평소 전통주를 좋아하고 애용하던 홍 대표는 좋은 술을 직접 만들어 지인들과 나누자는 생각으로 전통주 공부를 시작하게 됐고, 직접 고문헌을 공부하던 중 알게된 ‘여귀누룩’을 토대로 ‘생찹쌀누룩’ 제조방법을 특허출원하며 본격적으로 사업에 뛰어들었다.

#국내 최초 '막걸리효소' 식품화 성공
수블수블이 주력으로 선보이고 있는 상품은 막걸리효소과립 ‘미자곡’이다. 이 제품은 탄수화물 섭취가 많은 한국인의 소화, 가스참, 배변에 도움을 주도록 탄수화물 분해효소를 강화한 효소 함유 식품이다. 100% 천연재료, 천연발효 제품으로 영유아, 임산부도 복용 가능하다. 생찹쌀누룩을 활용해 막걸리의 유익한 유산균과 효소를 알코올 없이 섭취하도록 만든 전 세계 최초 유일의 막걸리 효소과립 식품이라는 것이 회사측 설명이다. 이 제품은 지난 4월 2019 서울어워드 우수상품에도 선정됐다. 

무알코올 막걸리 맛 음료 ‘수블수블0.5’는 막걸리 발효 과정 그대로 만들어진 청량하고 목넘김이 좋은 국내 최초 유일의 무알코올 막걸리 맛 음료다. 술을 마시지 못하는 사람은 물론 건강, 다이어트, 운전 등의 이유로 술을 마실 수 없는 상황에서 알코올 없이도 충분히 즐길 수 있는 것이 특징이다. 특히 여성, 저도수, 저용량 중심으로 변화된 주류 소비 문화트랜드에 적합한 상품으로 상온 보관유통 가능한 알코올 함량 0.5%의 성인용 음료다.

수블수블 주요 제품.
수블수블 주요 제품.

한식형 시즈닝 ‘누룩소금시즈닝’(시제품)은 저염, 연육, 비린내제거와 천연의 감미를 느낄수 있도록 만들어진 건강한 소금이다. 누룩의 분해 효소와 한국의 천연향신료를 활용해 육류용, 생선용, 과일채소샐러드용으로 상품화 될 예정이다.

#한국 발효식음료 '상용화'
수블수블의 상품들은 막걸리 누룩의 기능과 성분을 식품에 적용한 최초의 시도라는 점에서 타 상품들과 차별점을 갖는다. 그동안 업계에서는 맥주 효모 식품은 있어지만, 국내 토종의 막걸리 효소를 식품화한 시도는 없었기 때문이다. 홍 대표는 한국 토종 천연효소효모제인 누룩을 기반으로 국내산 천연재료를 사용해 유익하고 창의적인 발효식음료을 상용화한다는 것이 수블수블의 경쟁력이자 차별점이라고 설명했다. 수블수블은 법인 설립 1년만에 특허등록 1건, 특허출원 1건, 상표권 등록 3건을 완료했다.

홍 대표는 "세계적으로 한류문화가 확산됨에 따라 한식에 대한 관심도 커져가고 있다. 가장 한국적인 발효식음료를 냄새 등으로 생기는 거부감을 없애고 번거롭지 않게 세계인이 즐길 수 있도록 제품화하는 것을 기업의 목표로 두고 있다."고 설명했다.

#세계인에게 사랑받는 K-푸드 브랜드 될 것
수블수블은 신생 기업이지만 ▲2018년 농협미래농업지원센터 제3회 농식품아이디어 경진대회 ‘장려상’ 수상 ▲2018년 A-Startup 마케톤 ‘우수상’ 수상 ▲2019년 서울어워드 아이디어 우수상품 선정 등 대외적으로 주력 제품의 높은 가능성을 인정받고 있다.

전시회에 참가한 수블수블 부스.
전시회에 참가한 수블수블 부스.

올해는 유통채널 확대에 적극 나설 계획이다. 현재 네이버스마트 스토어와 자사 온라인몰, 농식품벤처 우수상품 전문매장 ‘영농하게’ 입점해 있는 수블수블은 올해 온라인 종합몰, 오픈마켓과 해외 온라인 B2C 채널인 이베이, 아마존, 큐텐 등을 통해 입점할 계획이다. 향후 미국, 홍콩 등 해외에서도 제품에 대한 확실한 신뢰를 갖고 있는 파트너사와의 협업을 통해 수출할 예정이다. 아울러 무알콜 막걸리맛 음료 ‘수블수블0.5’ 리뉴얼 및 한식형 시즈닝 ‘누룩소금시즈닝’ 등을 출시할 예정이다.

홍 대표는 "수블수블이 만드는 무알코올 막걸리 맛 음료가 콜라, 사이다 그리고 맥주를 대체하고 세계인에게 사랑받는 K-푸드가 되기를 기대한다."라며 "서양의 강한 향신료로 누가 만든 어떤 음식이던지 비슷한 맛과 향으로 기억되는 음식이 아닌 한식형 시즈닝인 ‘누룩소금시즈닝’을 통해 재료 본연의 맛과 향을 느끼며 건강한 한식을 즐길 수 있도록 최선을 다하겠다."라고 말했다.

 

[Company Analysis] SoobleSooble, a Korean traditional makgeolli enzyme food and beverage company
Patent application for manufacturing technology of natural enzyme enzyme 'sweet rice yeast' succeeded in foodizing makgeolli enzyme' for the first time in Korea.

 

A variety of support projects by the Seoul Industrial Promotion Agency (SBA), which was established to effectively implement the Seoul Metropolitan Government's policies to promote the industry and nurture small and medium-sized enterprises, are drawing keen attention as they play a role of incubating small and medium-sized start-ups in the government. Support projects by the Seoul Institute for Industrial Promotion, which provides various services such as start-ups, distribution, education, content, patents and R&D with a key goal of creating good jobs, are viewed as laying the groundwork for small- and medium-sized startups to leap into "stronger companies." In response, the SBA and the digital economic newspaper Business Report will publish a series of special articles on the success stories of many small and medium start-ups that have succeeded through the benefits of SBA support projects.

Amid the rapid globalization of K-Food, there are companies that have challenged the local and foreign food and beverage industries with fermented food drinks based on makgeolli enzymes. It is a farming company called "SoobleSooble," which was established by CEO Hong Myung-ja last year. SoobleSooble manufactures and distributes healthy fermented food and beverages as a source of Korean natural enzyme-based "Sweet Glue Nurook" manufacturing technology (10-2017-0179502). Hong, who used to like and use traditional liquor, started studying traditional liquor with the idea of making it and sharing it with his acquaintances, and started his business in earnest by applying for a patent on how to manufacture "live-sweet rice yeast" based on the "little lady" he learned while studying torture.

# Korea's first successful 'makgeolli enzyme' food production
A product that is being introduced mainly by SoobleSooble is 'Mijagok', which is made of makgeolli enzyme. The product is an enzyme-containing food that strengthens carbohydrate decomposition enzymes to help digestion, gas cham and bowels of Koreans who consume a lot of carbohydrates. It is 100 percent natural materials and natural products that can be taken by infants and pregnant women. The company explains that it is the world's only makgeolli enzyme granulated food that uses raw glutinous rice yeast to consume the beneficial lactobacillus and enzymes of makgeolli without alcohol. The product was also selected as an excellent product at the 2019 Seoul Awards in April.

The non-alcoholic makgeolli-flavored drink "Sooble0.5" is the country's only non-alcoholic makgeolli-flavored drink that is soft and thirsty, made just like the makgeolli fermentation process. It is not only for those who can't drink, but also for those who can't drink because of their health, diet, and driving, and they can enjoy themselves without alcohol. In particular, the drink is suitable for the liquor consumption culture trend, which has been changed around women, low water consumption and low capacity. It is an adult drink with 0.5 percent alcohol content that can be stored at room temperature.

Korean-style sizening "Nuruk Salt Sizening" (a prototype) is a healthy salt made for low salt, tender meat, unburnt removal and natural sweetness. It will be commercialized for meat, fish and fruit vegetable salad by utilizing Nurook's degraded enzymes and Korea's natural flavouring agents.

# Korean fermented food drink 'Commercialization'
The SoobleSooble products differ from other products in that they are the first attempt to apply the function and ingredients of makgeolli yeast to food. There have been beer yeast products in the industry, but no attempt has been made to turn local makgeolli enzymes into food. Hong explained, "The competitiveness and differentiation of the sublets is that they will commercialize beneficial and creative fermented food drinks using Korean natural ingredients based on the Korean natural enzyme yeast, Nurook." Within a year of its establishment, the company completed one patent registration, one patent application and three trademark registrations.

With the spread of hallyu culture around the world, interest in hansik is also growing. The company's goal is to eliminate the reluctance caused by smell and other smells and to make it so that people around the world can enjoy it," he explained.

# To be a K-food brand loved by the world
Although SoobleSooble is a start-up company, it is recognized for its high potential in major products such as the "Encouragement Award" at Nonghyup's Future Agricultural Support Center from 2018 and the "A-Startup Marketton" award at the "2018 Seoul Awards for Best Ideas" and the selection.

It plans to actively expand distribution channels this year. Currently located in the Naver Mart store, its online mall and "poorly" stores specializing in excellent agricultural and livestock ventures, SoobleSooble plans to enter this year through its online general mall, open markets and overseas online B2C channels eBay, Amazon and Curten. In the future, the company will export the product through cooperation with partners who also have firm trust in the product in overseas countries such as the United States and Hong Kong. In addition, the company is planning to release a renewal of the non-alcoholic makgeolli-flavored drink "Sooble 0.5" and Korean-style sizening "Nurook Salt Seasining."

"We hope the non-alcoholic makgeolli flavored drink made by SoobleSooble will replace coke, cider and beer and become a K-food loved by people around the world," Hong said. "We will enjoy the healthy flavor and flavor of ingredients through 'Nuruxogeum-Sing,' a Korean-style sizzling, not something that is remembered for similar flavor and aroma."


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