[PowerInterview] 장만준 AUA홀딩스 회장 "대한민국, 브랜드 강국 만든다" / Jang Man-joon, chairman of AUA Holdings said "We will make Korean companies' brand power strong,"
[PowerInterview] 장만준 AUA홀딩스 회장 "대한민국, 브랜드 강국 만든다" / Jang Man-joon, chairman of AUA Holdings said "We will make Korean companies' brand power strong,"
  • 문정원 기자
  • 승인 2019.09.02 17:26
  • 댓글 0
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전세계 주요 100여개국 브랜드 상표 등록 완료 , 800여개 인터넷 도메인 확보
지난달 28일 (주)AUA홀딩스 장만준 회장이 비즈니스리포트와 인터뷰를 갖고, 브랜드 라이센싱 사업 전략과 향후 주요 계획 등에 대해 설명하고 있다.
지난달 28일 (주)AUA홀딩스 장만준 회장이 비즈니스리포트와 인터뷰를 갖고, 브랜드 라이센싱 사업 전략과 향후 주요 계획 등에 대해 설명하고 있다.

 

인터뷰 : 김재홍 편집국장 / 사진. 정리 문정원 기자

삼성전자를 비롯해 애플, 샤넬, 루이비통 제품을 구입하는 소비자들은 이 기업들이 어느 나라에 속해 있는지는 별로 중요하게 생각하지 않는다. 소비자들은 오랜 시간 신뢰를 쌓아온 각각의 브랜드를 보고 제품을 구매하기 때문이다. 이처럼 검증된 브랜드는 소속된 국가를 넘어 글로벌 시장에서 통할 수 있는 무엇보다 강력한 기업과 제품의 경쟁력으로 작용하고 있다.

장만준(62) 회장이 이끌고 있는 (주)AUA홀딩스는 전세계 주요 100여개 국가에 브랜드 상표 등록은 물론 800여개의 도메인 등록까지 완료한 글로벌 브랜드 라이센싱 사업 전문기업이다. AUA홀딩스는 글로벌 시장에서 법적으로 인정받은 Anyband, Uniband, Allband 등 3개의 주력 브랜드를 통해 한국의 유망한 기업들과 제품을 세계 시장으로 진출시킨다는 목표로 올해부터 국내 사업을 본격화하고 있어 주목된다.

글로벌디지털경제신문 [비즈니스리포트]는 지난달 28일 서울 사당동 (주)AUA홀딩스 본사에서 장만준 회장을 만나, AUA홀딩스가 전개하는 브랜드 라이센싱 사업의 전략과 향후 주요 계획등에 대해서 들어봤다.

- AUA, 한국보다 해외에서 더욱 유명한 회사인 것으로 알고 있다. 사실 아직까지 한국에서는 AUA란 회사를 잘 모르는 것 같다. 어떤 회사인가.

"AUA는 미국에서 2005년도에 시작했다. 글로벌 명품 브랜드가 브랜드 사업을 하는 것처럼 AUA 홀딩스는 보유하고 있는 3가지 브랜드(Anyband, Uniband, Allband)를 통해 로열티를 받는 브랜드 라이센싱 사업을 전개하고 있다. 일반적으로 제품을 만들어 놓고 오랜 시간에 걸쳐 브랜드를 만들어나가는 것과 달리, AUA홀딩스는 이미 전세계에서 인정받을 수 있는 브랜드력을 구축해놓고 그 브랜드를 바탕으로 우수한 기업들이 사업을 성공시켜 나갈 수 있도록 하고 있다. 전세계적으로 유래가 없는 사업모델이다."

지난달 28일 (주)AUA홀딩스 장만준 회장이 비즈니스리포트와 인터뷰를 갖고, 브랜드 라이센싱 사업 전략과 향후 주요 계획 등에 대해 설명하고 있다.
지난달 28일 (주)AUA홀딩스 장만준 회장이 비즈니스리포트와 인터뷰를 갖고, 브랜드 라이센싱 사업 전략과 향후 주요 계획 등에 대해 설명하고 있다.

 

- 2005년 창업했다. 한양대 기계공학 전공 출신으로 다소 '브랜드'나 '마케팅' 전략과는 다른 분야에서 경험을 쌓아왔을 것 같은데, AUA창업 계기가 궁금하다.

"아마도 미국에서 사업을 안했다면 창업을 안했을 것이다. 미국 가기 전에 한국에서 IT분야에 일했었고, 약 35년여동안 이 분야에 관심을 갖고 아직까지 사업을 펼치고 있다. '한글과컴퓨터' 총괄본부장, 메가 웹 대표이사를 역임했으며 메가웹 차이나도 론칭시켰다. 그 외에도 10개의 IT 기업체를 설립했다."

"지난 2004년 두나텍(Doona Tech) 대표로서 미국의 실리콘밸리로 투자를 받으려고 갔었는데, 미국 투자기관에서는 상표 등록증을 요구했다. 당시 한국에서는 상표 등록 등 지적재산권에 대한 인식이 거의 없었지만, 미국에서는 사업을 시작 할 때 상표 등록은 기본중에 기본이었던 것이었다. 미국 실리콘벨리 투자기관으로부터 '상표 등록도 안 된 기업은 창업이나 투자 받을 자격이 없다. 집으로 돌아가라'란 충격적인 얘기를 듣고 브랜드, 기업에 대한 지적재산권이 얼마나 중요한지 깨닫게 되어 AUA홀딩스란 기업의 첫발을 내딛게 됐다."

- 2005년 창업 이후 지난 14년 동안 국내외 지적재산권, 브랜드 라이센싱, 도메인 확보 등을 한 것으로 알고 있다.

"대부분 성공한 회사들은 회사명과 일치하는 인터넷 도메인명을 확보하고 있다. 그만큼 도메인명이 중요하기 때문이다. 창업 후 지난 14년 동안 집중했던 일중에 하나가 도메인의 확보다. 100% 완벽하지는 않지만 국가별로 800여개의 도메인을 확보했다."

"AUA홀딩스가 보유한 애니밴드(Anyband), 유니밴드(Uniband), 올브랜드(Allband)에 대한 상표출원 및 등록도 전세계 100여개 국가에 완료했다. 각각의 도메인 구매부터 지적재산권 확보에 작게는 몇 억원부터 많게는 수십억원이 들어갔다. 전체적으로 200억원 정도가 투입됐고, 우리의 브랜드는 현재 전세계 주요 국가 어디에서도 법적으로 보호받을 수 있는 상태다."

- Anyband, Uniband, Allband 등 세개의 브랜드를 보유하고 있다. 각 브랜드의 차이는 무엇인가.

"애니밴드(Anyband)는 주로 IT 분야의 기업과 제품에 적용해서 사용하고 있다. 유니밴드(Uniban)는 금융, 블록체인, 가상화폐 등 크립토(crypto) 분야에 적용하고 있다. 올밴드(Allband)는 공산품과 생활용품 분야다. 광범위한 분야의 각 브랜드를 갖고 있으면 서로 시너지가 나기 때문에 브랜드 전략적으로 효과적이다. 아울러 AUA홀딩스와 계약을 맺게 되는 기업의 입장에서도 다양한 브랜드를 사용할 수 있다는 점에서 긍정적인 효과를 기대할 수 있다."

- 브랜드력이 없는 기업들이 AUA의와 라이센스 계약할 시 얻을 수 있는 효과와 지원책은 무엇이 있나.

"기업이 글로벌 비즈니스를 하려고 할 때 나라별로 브랜드가 있어야 한다. 하지만 다수의 중소기업들은 경영 여건상 그렇지 못한 경우가 대부분이다. 이같은 상황에 처한 기업들은 AUA홀딩스와 브랜드 계약을 체결하게 되면 글로벌 시장에서도 법적으로 안전하게 사업을 영위할 수 있다는 것이 큰 장점이다."

"AUA홀딩스가 보유하고 있는 3개의 브랜드의 글로벌 경쟁력은 해외 시장으로 나가는 기업들의 강력한 무기가 될 수 있다. 브랜드는 소비자가 빨리 외우고 인식하는 것이 중요하다. 이런 측면에서 AUA홀딩스의 브랜드들은 주요 국가에서 법적으로 인정받은 프리미엄 브랜드로서 무한대의 확장성을 갖고 있다. 기업의 입장에서는 AUA홀딩스와의 계약을 통해 높은 경쟁력을 갖춘 브랜드를 확보할 수 있게 된다. 현재 자사의 3개 브랜드를 사용하는 기업들은 만족도가 높다."

지난달 28일 (주)AUA홀딩스 장만준 회장이 비즈니스리포트와 인터뷰를 갖고, 브랜드 라이센싱 사업 전략과 향후 주요 계획 등에 대해 설명하고 있다.
지난달 28일 (주)AUA홀딩스 장만준 회장이 비즈니스리포트와 인터뷰를 갖고, 브랜드 라이센싱 사업 전략과 향후 주요 계획 등에 대해 설명하고 있다.

 

- 라이센스 계약을 할 수 있는 업체들이 갖춰야할 일정 수준의 기준이 있나. 아울러 계약 체결 과정은 어떤가.

"기업이라면 누구나 브랜드 라이센싱 계약을 신청할 수 있도록 열어 놨다. 하지만 브랜드 심사위원회를 별도로 두고 기업 심사를 철저하게 하고 있다. 제품의 품질, 생산능력, 마케팅 능력이 있는지 세가지 항목을 집중적으로 검토해 자격평가를 한다. 전세계 모든 기업들이 신청할 수 있도록 온라인 시스템 구축을 마친 상태다."

"라이센싱 로열티는 국제 관례상 5~10%지만, AUA홀딩스는 출고가 매출 기준으로 3%의 로열티를 받는다. 자체 브랜드를 키워나가는 기업들의 경우 매출의 30%를 브랜드 마케팅에 투입하지만, 우리와 계약을 체결하는 기업들은 매출 기준으로 3%만 라이센싱비로 지급하기 때문에 로열티가 거의 없다고 봐도 된다. 향후 AUA홀딩스가 글로벌 브랜드 거래소 기능을 충분히 할 수 있도록 방향성을 갖고 있다."

- AUA가 국내외에서 갖고 있는 브랜드력과 경쟁력을 설명한다면.

"1세대 브랜드 회사들이 디자이너의 이름이었다면, 2세대 브랜드 회사는 스토리텔링이 핵심 전략이었다. 하지만 AUA홀딩스는 1,2세대 브랜드를 넘어 3세대 브랜드 전략을 전개한다. 3세대 브랜드 전략은 제품의 특징과 연상되는 브랜드, 소비자들이 제품을 빠르게 연상시킬 수 있는 브랜드로 구축하는 것이 핵심 내용이다."

"전사적으로 SNS마케팅을 지원한다. TV, 신문 같은 전통 매체를 통한 홍보도 하겠지만 현재는 SNS시대다. 이에 맞는 마케팅을 위해 조직 구성원 모두가 브랜드 마케터이자 홍보전문가로서 다양한 형태의 마케팅 전략을 구사할 방침이다. AUA홀딩스 그룹은 물론 3개 브랜드 회사 관계자들을 대상으로도 매주 SNS관련 교육을 실시하고 있다."

- 올해 하반기 사업 주요 계획은 무엇인가.

"올해부터 국내 사업을 실질적으로 전개하고 있기 때문에 하반기는 내년도 사업을 본격화하기 위해 잘 다지는 시기로 생각하고 있다. 내년 말까지 각 브랜드별 매출 1조, 3개 브랜드를 통해 총 3조원의 매출 달성이 가능할 것으로 예상한다."

"AUA아카데미 교육에도 박차를 가하고 있다. 이미 1기 수료생이 배출됐다. 교육을 수료한 브랜드 매니저 중에 각 분야, 아이템별로 팀 구성을 보고 브랜드를 하나씩 주고 창업을 육성할 계획이다."

- AUA를 통해 이루고자 하는 사업적 포부를 말한다면.

"무한 확장이 가능한 AUA홀딩스의 세가지 브랜드를 통해서 많은 사람들에게 직업을 만들어 주고 싶다. 유망한 한국의 기업들이 전세계를 누빌 수 있도록 AUA의 3개 브랜드를 통해 지원하고 싶다. 브랜드는 영원히 존재한다. 대한민국이 로열티 수익만으로도 잘 살 수 있는 브랜드 강국으로 일어설 수 있도록 남은 생애동안 총력을 다하겠다."

 

[PowerInterview] Jang Man-joon, chairman of AUA Holdings said "We will make Korean companies' brand power strong"

 

 

 

Global brand registration completed for more than 100 major countries, securing more than 800 Internet domains

Interview: Kim Jae-hong, Editorial Director/photos. Moon Jeong-won

Consumers buying Samsung Electronics, Apple, Chanel and Ruby mobile communication products don't really matter which country the companies belong to. This is because consumers buy products from each brand that has been trusted for a long time. Such a proven brand is serving as a competitive edge for the most powerful companies and products that can work in the global market beyond its own country.

AUA Holdings, led by Chairman Jang Man-joon, is a global brand licensing business that has completed registration of 800 domains as well as brand trademarks in 100 major countries around the world. AUA Holdings is drawing keen attention as it is embarking on its domestic operations starting this year with the goal of expanding South Korea's promising companies and products into the global market through its three flagship brands -- Aniband, Uniband and Allband -- legally recognized in the global market.

The Global Digital Economy Newspaper (Business Report) met Chairman Jang Man-joon (62) at AUA Holdings' headquarters in Sadang-dong, Seoul on the 28th and heard about AUA Holdings' brand licensing business strategies and major plans for the future

- AUA, I understand, is a more famous company abroad than Korea. As a matter of fact, I don't think I know much about AUA company in Korea yet. What kind of company is it? in a nutshell

"AUA started in 2005 in the United States. Just as global luxury brands do their branding business, AUA Holdings is developing a brand licensing business that lends out the three brands it owns and receives royalties. Unlike making products and creating brands over time, AUA Holdings already builds brand power that can be recognized around the world, and based on that brand, it enables top companies to make their business a success. It is a business model that has no origin in the world."

- It was founded in 2005. A former mechanical engineering major, he must have built up experience in a field that is somewhat different from his "brand" or "marketing" strategies, but I wonder why he started AUA.

"Maybe if I didn't do business in the U.S., I wouldn't have started my own business. Before going to the U.S., I worked in the IT field in Korea, and I have been interested in this field for about 35 years and am still doing business. He has also served as director of the Korean Language and Computer division, CEO of Mega Web, and launched MegaWeb China. In addition, it has established 10 IT companies."

"I went to Silicon Valley in 2004 as the CEO of Donna Tech, but the U.S. investment agency asked for a trademark registration. Back then, there was little awareness of intellectual property rights, such as trademark registration, in Korea, but in the U.S., trademark registration was a basic principle. Companies that have not even registered their trademarks from U.S. Silicon Valley investment institutions are not eligible for start-ups or investments. After hearing the shocking story of 'Go home,' I realized how important intellectual property rights are for brands and companies, which led to the first step of a company called AUA Holdings."

- It is understood that the company has secured intellectual property rights, brand licensing, and domain at home and abroad for the past 14 years since its foundation in 2005. I am curious about the current state of affairs.

Most successful companies have Internet domain names that match their company names. That's because domain names are so important. One of the things that I have focused on for the past 14 years since I was founded is the expansion of the domain. Although it is not 100% perfect, it has secured about 800 domains per country."

We have also completed trademark applications and registrations for Anyband, Uniband and Allband owned by AUA Holdings in more than 100 countries worldwide. Starting with each domain purchase, intellectual property rights cost from a few hundred million won to a few billion won. Overall, about 20 billion won has been spent, and our brand is now legally protected in any major country in the world."

- It has three brands: Aniband, Uniband and Allband. What is the difference between each brand?

"Aniband mainly applies to companies and products in the IT sector. Uniband is applied to Krypto areas such as finance, blockchain and virtual currencies. Allband is a field of industrial goods and household goods. Having each brand in a wide range of fields is effective in terms of brand strategy because it creates synergy with each other. In addition, companies that sign contracts with AUA Holdings can expect positive effects in that they can use various brands."

- What are the effects and support measures that companies without brand power can get when signing licenses with AUA?

When a company wants to do global business, there should be a brand by country. However, many small- and medium-sized companies are not, in most cases, due to their management conditions. The main advantage of such companies is that they can legally and safely operate in the global market if they sign brand contracts with AUA Holdings. In addition, it is the global competitiveness of the three brands held by AUA Holdings It is important for consumers to memorize and recognize brands quickly. In this regard, AUA Holdings' brands have infinite scalability as legally recognized premium brands in major countries. From the perspective of companies, the deal with AUA Holdings will allow them to secure highly competitive brands. Currently, companies that use their three brands are satisfied."

- Is there a certain level of standards that companies that can license a license agreement should have? Also, to explain the process of signing a contract.

We have opened it so that any company can apply for a licensing contract for the brand. However, the company is thoroughly reviewing companies by having a separate brand screening committee. Evaluate the quality of the product, production capacity, and marketing ability of the product by focusing on three items We've built an online system so that all companies around the world can apply."

Licensing royalties are usually 5-10 percent by international practice, but AUA Holdings requires the store to pay 3 percent in royalties on a sales basis. Companies that grow their own brands spend 30 percent of their sales on brand marketing, but companies that sign contracts with us pay only 3 percent in licensing fees based on sales, so it can be said that there is little royalty. It has direction so that AUA Holdings can fully function as a global brand exchange in the future."

- Explain the brand power and competitiveness that AUA has at home and abroad.

"If the first-generation brand companies were the names of designers, the second-generation brand companies were the core strategies of storytelling. AUA Holdings, however, is going to go beyond first- and second-generation brands and develop its third-generation brand strategy. The key content of the third-generation brand strategy is to build a brand that is associated with the features of the product, and a brand that allows consumers to quickly associate the product with the product."

We support SNS marketing throughout our company. It will also promote itself through traditional media such as TV and newspapers, but it is now in the SNS era. In order to achieve this marketing strategy, all members of the organization will use various forms of marketing strategies as brand marketers and public relations experts. It provides SNS-related education every week for officials from AUA Holdings Group as well as three brand companies."

- What are the main plans for the second half of this year?

Since we are practically developing our domestic business from this year, we believe the second half will be a good time to build up our business next year. It is expected that it will be able to achieve a total of 3 trillion won in sales through 1 trillion won and 3 brands of each brand by the end of next year."

We are also stepping up our efforts to educate the AUA Academy. The first batch of students has already been released. Among brand managers who have completed education, the company plans to look at team formation in each field and item and give one brand to nurture startups."

- When it comes to the business aspirations we want to achieve through AUA.

We want to create jobs for many people through the three brands of AUA Holdings, which can be expanded indefinitely. In other words, the company wants to provide support through AUA's three brands so that promising Korean companies can travel across the land of the Ocean. Our three brands exist forever even if I die as chairman. We will do our best for the rest of our lives so that we can emerge as a brand power that can be bought well with just royalty earnings."


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