UPDATE. 2024-04-26 (금)
[Focus] 현대차, 북미 수소연료전지시스템 시장 진출/ Hyundai Motor to Enter North American Hydrogen Fuel Cell System Market
[Focus] 현대차, 북미 수소연료전지시스템 시장 진출/ Hyundai Motor to Enter North American Hydrogen Fuel Cell System Market
  • 김성수 기자
  • 승인 2019.09.27 09:44
  • 댓글 0
이 기사를 공유합니다

현대차 - 미국 커민스社(사), 전략적 협력 MOU
현대자동차는 최근 미국 캘리포니아주 실리콘밸리 소재 커민스 전동화 파워트레인센터에서 엔진, 발전기 분야의 글로벌 파워 리더인 커민스와 수소연료전지 분야의 전략적 협력 강화를 주요 내용으로 하는 양해각서(MOU)를 체결했다. 사진은 현대자동차 연료전지사업부장 김세훈 상무(오른쪽)와 커민스 전략기획담당 태드 이왈드(Thad Ewald) 부사장.
현대자동차는 최근 미국 캘리포니아주 실리콘밸리 소재 커민스 전동화 파워트레인센터에서 엔진, 발전기 분야의 글로벌 파워 리더인 커민스와 수소연료전지 분야의 전략적 협력 강화를 주요 내용으로 하는 양해각서(MOU)를 체결했다. 사진은 현대자동차 연료전지사업부장 김세훈 상무(오른쪽)와 커민스 전략기획담당 태드 이왈드(Thad Ewald) 부사장.

현대차는 최근 미국 캘리포니아주 실리콘밸리 소재 커민스 전동화 파워트레인센터에서 엔진, 발전기 분야의 글로벌 파워 리더인 커민스와 수소연료전지 분야의 전략적 협력 강화를 주요 내용으로 하는 양해각서(MOU)를 체결했다고 27일 밝혔다.

지난 1919년에 설립돼 올해로 100주년을 맞은 커민스는 미국 인디애나주에 본사를 두고 디젤ㆍ천연가스 엔진, 전동화 파워트레인, 발전기 설계 및 제조 등을 주력 사업으로 하는 글로벌 파워 리더이다.

지난해 기준으로 미국 버스용 엔진 시장 점유율 1위(95%), 미국 대형 트럭용 엔진 시장 점유율 1위(38%)를 차지하고 있으며, 중국에서도 2개의 R&D센터 및 16개의 조인트 벤처를 기반으로 시장 내 굳건한 입지를 확보하고 있다.

이번 MOU 체결은 전동화, 연료전지 중심의 차세대 파워트레인 경쟁력 확보를 통해 저탄소 사회 구현 및 미래 시장 대응력 제고에 나선 커민스와 수소연료전지시스템의 글로벌 공급 사업 확대 및 수소 리더십 강화를 추진 중인 현대차의 강력한 공감대를 바탕으로 성사됐다.

양사가 체결한 MOU에 따르면 현대차와 커민스는 북미 시장을 대상으로 수소연료전지시스템 기반 전동화 파워트레인 공급 사업을 진행한다.

현대차가 수소연료전지시스템을 커민스에 제공하면, 커민스가 자사의 전동화 파워트레인 부품 기술 등을 추가 적용한 뒤 이를 북미 지역 시내버스 및 스쿨버스 제작사, 트럭 제조사 등 상용차 업체에 판매할 계획이다.

현대차의 수소연료전지시스템은 수소와 산소가 반응해 전기를 만들어 내는 연료전지 스택을 비롯해 수소와 공기 공급장치, 열관리 장치 등으로 구성된 BOP(Balance Of Plant: 보조기기) 등으로 이뤄진다.

수소연료전지시스템 공급 관련 전체 사업 진행과 기술 개발 및 적용은 현대차가 담당하고, 생산은 세계 최초, 최대 규모 수소전기차 핵심 부품 일관 종합 생산체제를 구축한 현대모비스가 맡는다.

커민스는 현대차의 수소연료전지시스템에 배터리, 모터, 수소탱크, 인버터, 컨버터 등 전동화 부품 등을 추가로 장착할 예정이다.

또한 양사는 공동 개발한 수소연료전지시스템 기반 전동화 파워트레인의 북미 지역 실증 및 상용화를 위해 앞으로도 지속 협력하기로 했다.

친환경 전동화 파워트레인 제품 라인업을 확대하고, 양사의 브랜드를 함께 표기하는 방식의 공동 브랜드를 도입하는 방안도 적극 검토할 방침이다.

미국은 캘리포니아주를 중심으로 수소전기차 보급에 속도를 내고 있다. 충전소 구축 비용과 운영비를 보조하고 있으며 차량 구매 보조금도 지급하고 있다.

미국의 수소충전소 구축과 수소전기차 보급 확대를 위한 민관협의체인 'H2USA'는 오는 2035년까지 미국의 수소충전소가 최대 3300곳에 달하고, 최대 450만대의 수소전기차의 수소 충전이 가능할 것으로 보고 있다.

특히 상용 수소전기차는 주행거리, 충전시간, 적재량에서 강점을 갖고 있어 각국의 내연기관 규제가 본격 강화될 경우, 시장의 요구를 충족시킬 수 있는 가장 효과적인 대안으로 거론된다.

상용 수소전기차의 특성상 장거리 운행용 차량일수록 원가경쟁력이 높아진다는 점도 향후 상용차 시장에서 수소전기차가 주목 받을 것으로 기대되는 부분이다.

미국을 비롯한 세계 주요 국가들은 각종 실증 프로젝트를 지원하며 버스, 트럭 등 상용 수소전기차 대중화를 추진 중이다. 환경 규제 강화 등으로 우호적인 시장 환경이 빠르게 조성되고 있는 것이다.

완성차 업체 이외에 스타트업까지 나서서 수소전기트럭 개발을 추진 중이며, 수소전기버스 개발도 연료전지 전문업체의 수소연료전지시스템을 탑재하는 방식으로 제작하고 있다.

현대차 연료전지사업부장 김세훈 상무는 “세계 최고 기술력을 갖춘 국산 수소연료전지시스템을 기반으로 북미 친환경 상용차 시장을 적극 공략할 계획”이라며 “커민스와 추가로 협력할 수 있는 방안을 계속 모색할 것”이라고 말했다.

커민스 전략기획담당 태드 이왈드 부사장은 “양사가 각자의 장점을 활용하고 고객에게 확장된 제품 포트폴리오를 제공할 수 있는 좋은 기회”라며 “최근 1년간 하이드로제닉스 인수를 포함해 연료전지 사업 역량을 가속화 하기 위한 상당한 투자를 진행해온 커민스에게 이번 파트너십은 또 하나의 진전”이라고 강조했다. 

아울러 현대차와 커민스는 수소연료전지시스템 기반 전동화 파워트레인을 북미 지역에 있는 데이터 센터의 백업 전력용 발전기로도 판매할 방침이다.

안정적인 전력 공급이 필요한 데이터 센터는 정전 등 비상 상황에 따른 데이터 손실을 막기 위한 비상용 발전 설비가 필수적이다. 최근에는 친환경을 강조하는 그린 IT 트렌드와 함께 탄소발자국(Carbon Footprint, 이산화탄소 배출량)을 줄이려는 움직임이 빨라지고 있다.

현대차그룹은 지난해 말 중장기 수소 및 수소전기차(FCEV) 로드맵인 ‘FCEV 비전 2030’을 통해 타 완성차, 선박, 철도, 지게차 등 운송 분야, 전력 생산 및 저장 등 발전분야에 수소연료전지시스템을 공급하는 신 사업을 사업 다각화 차원에서 추진한다고 밝힌 바 있다.

오는 2030년 기준 국내에서 연 50만대 규모 수소전기차 생산체제를 구축하는 것과 동시에 연간 약 20만기의 수소연료전지시스템을 외부에 공급할 예정이다.

현대차 연료전지사업부장 김세훈 상무는 “환경규제가 강화되고 친환경성에 대한 전반적인 인식 제고로 세계 각국의 다양한 분야에서 수소연료전지시스템 수요가 확대될 전망”이라며 “수소연료전지시스템 외부 판매 확대로 사업 다각화는 물론 글로벌 수소 리더십도 지속할 것”이라고 전했다.

[Focus] Hyundai Motor to Enter North American Hydrogen Fuel Cell System Market
Hyundai Motor Co., Ltd. of the United States, Strategic Cooperation MOU

현대자동차는 최근 미국 캘리포니아주 실리콘밸리 소재 커민스 전동화 파워트레인센터에서 엔진, 발전기 분야의 글로벌 파워 리더인 커민스와 수소연료전지 분야의 전략적 협력 강화를 주요 내용으로 하는 양해각서(MOU)를 체결했다. 사진은 현대자동차 연료전지사업부장 김세훈 상무(오른쪽)와 커민스 전략기획담당 태드 이왈드(Thad Ewald) 부사장.
현대자동차는 최근 미국 캘리포니아주 실리콘밸리 소재 커민스 전동화 파워트레인센터에서 엔진, 발전기 분야의 글로벌 파워 리더인 커민스와 수소연료전지 분야의 전략적 협력 강화를 주요 내용으로 하는 양해각서(MOU)를 체결했다. 사진은 현대자동차 연료전지사업부장 김세훈 상무(오른쪽)와 커민스 전략기획담당 태드 이왈드(Thad Ewald) 부사장.

Hyundai Motor is going to supply hydrogen fuel cell systems to North American commercial vehicle markets in partnership with U.S. company Cummins, which is a global power leader in engine and generator fields.

In addition, Hyundai Motor will push to enter the market for emergency hydrogen fuel cell systems at data centers in North America along with Cummins.

The company aims to jointly develop an eco-friendly powertrain based on hydrogen fuel cell systems, which will be applied with Hyundai's hydrogen fuel cell system and Cummins' powered powertrain parts technology, and sell it to commercial vehicle makers such as buses and trucks in North America and data center builders.

Hyundai Motor expects its cooperation with Cummins to speed up its business diversification and strengthening global hydrogen leadership by expanding outside sales of hydrogen fuel cell systems.
Hyundai Motor announced on the 27th that it recently signed a memorandum of understanding with Commons, a global power leader in the engine and generator sectors, at the Cumines Power Train Center in Silicon Valley, California, which aims to strengthen strategic cooperation in the hydrogen fuel cell sector.

Established in 1919 and celebrated its 100th anniversary this year, Cummins is a global power leader based in Indiana, U.S. with its main businesses such as diesel and natural gas engines, electric powertrains and generator design and manufacturing.
As of last year, it has the largest engine market share (95 percent) for buses in the U.S. and the largest engine market share (38 percent) for large trucks in the U.S. and has a strong presence in the market based on two R&D centers and 16 joint ventures in China.

The MOU was signed based on strong consensus between Commons, which is seeking to implement low-carbon society by securing competitiveness in next-generation powertrain centered on electricization and fuel cell, and Hyundai Motor, which is seeking to expand its hydrogen fuel cell system's global supply business and strengthen its hydrogen leadership.

Under the MOU signed by the two companies, Hyundai Motor and Cummins will carry out projects to supply hydrogen fuel cell systems-based powertrains to the North American market.

If Hyundai Motor provides hydrogen fuel cell system to Cummins, Cummins plans to apply additional technologies of its electric powertrain components and sell them to commercial vehicle manufacturers such as local bus and school bus manufacturers and truck manufacturers in North America.

Hyundai's hydrogen fuel cell system consists of a fuel cell stack that reacts hydrogen and oxygen to generate electricity, as well as a Balance Of Plant (BOP) consisting of hydrogen, air supply and heat management devices.

Hyundai Motor will be in charge of developing and applying all of its business and technologies related to hydrogen fuel cell system supply, while Hyundai Mobis, which has established the world's first and largest comprehensive production system for key parts of hydrogen electric vehicles, will be in charge of production.

Cummins will additionally equip Hyundai's hydrogen fuel cell system with electricized parts such as batteries, motors, hydrogen tanks, inverters and converters.

In addition, the two companies agreed to continue working together to demonstrate and commercialize the jointly developed hydrogen fuel cell system-based powertrain in North America.

It is also planning to expand its lineup of eco-friendly electric powertrain products and actively consider introducing joint brands that represent both companies' brands together.

The U.S. is speeding up the distribution of hydrogen-powered vehicles around California. It subsidizes the cost of establishing and operating charging stations, and also subsidizes vehicle purchases.

H2USA, a public-private consultative body for the establishment of hydrogen charging stations in the U.S. and the expansion of the supply of hydrogen electric vehicles, expects that up to 3,300 hydrogen charging stations in the U.S. by 2035, and that up to 4.5 million hydrogen electric vehicles will be able to be charged.

In particular, commercial hydrogen-powered vehicles have strengths in driving distance, charging time and load carrying capacity, so if regulations on internal combustion engines in each country are tightened, they are considered the most effective alternative to meeting market demands.

Due to the characteristics of commercial hydrogen electric vehicles, it is expected that hydrogen electric vehicles will become more competitive in production cost as long distance vehicles are used.

Major countries including the U.S. are pushing to popularize commercial hydrogen electric vehicles such as buses and trucks by supporting various demonstration projects. The favorable market environment is rapidly being created by strengthening environmental regulations.

Besides finished car companies, startup companies are also working to develop hydrogen electric trucks, and hydrogen electric bus development is also being manufactured by installing hydrogen fuel cell systems from fuel cell companies.

"We plan to actively target the North American eco-friendly commercial vehicle market based on the Korean hydrogen fuel cell system with the world's best technology," said Kim Se-hoon, executive vice president of Hyundai Motor's fuel cell business division.

"This partnership is another step forward for Cummins, who has been making significant investments to accelerate its fuel cell business capabilities, including the acquisition of HydroGenix, over the past year," said Tad Iwald, vice president for strategic planning at Cummins.

In addition, Hyundai Motor and Cummins plan to sell their hydrogen fuel cell system-based powertrain as a generator for backup power at data centers in North America.

For data centers that require a stable power supply, emergency power generation facilities are essential to prevent loss of data due to emergency situations such as power outages. In addition to the green IT trend that emphasizes pro-environment, recent moves to reduce carbon footprint (carbon footprint) are speeding up.

At the end of last year, Hyundai Motor Group announced through its mid- to long-term FCEV (FCEV) roadmap called 'FCEV Vision 2030' that it will push for a new project to supply hydrogen fuel cell systems to other finished vehicles, ships, railways, forklifts, and power generation sectors.

As of 2030, the company will establish a production system for 500,000 hydrogen electric vehicles in Korea and supply about 200,000 hydrogen fuel cell systems to the outside world annually.

"With stricter environmental regulations and an increase in overall awareness of eco-friendliness, demand for hydrogen fuel cell systems will expand in various areas of the world," said Kim Se-hoon, executive vice president of Hyundai Motor's fuel cell business division. "We will continue to diversify our business and continue our global hydrogen leadership by expanding sales of hydrogen fuel cell systems."


댓글삭제
삭제한 댓글은 다시 복구할 수 없습니다.
그래도 삭제하시겠습니까?
댓글 0
댓글쓰기
계정을 선택하시면 로그인·계정인증을 통해
댓글을 남기실 수 있습니다.