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[M&A] 호텔신라, 미국 면세업체 쓰리식스티 지분 인수 / [M&A] Hotel Shilla Co. to acquire shares of U.S. duty-free company Three Sixties
[M&A] 호텔신라, 미국 면세업체 쓰리식스티 지분 인수 / [M&A] Hotel Shilla Co. to acquire shares of U.S. duty-free company Three Sixties
  • 윤영주 기자
  • 승인 2019.10.29 12:26
  • 댓글 0
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[사진 = 픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음.
[사진 = 픽사베이 제공] 특정기사와 직접관련없음.

 

신라면세점을 운영하고 있는 호텔신라가 글로벌 면세사업자로 발돋움 하게 됐다.
호텔신라는 최근 쓰리식스티의의 지분 44%를 취득하는 계약을 체결했다고 공시했다. 투자금액은 1억2100만달러(1420억원)이며, 5년 뒤 지분 23%를 추가로 확보할 수 있는 콜옵션 조건을 포함하고 있다.


국내 면세업체가 미국에 진출하는 것은 이번이 처음이다. 신라면세점이 세계 3위 면세점 업체라는 점에서 이번 인수는 호텔신라의 면세사업을 주력 사업으로 적극 활용할 것이란 전망도 나온다.


쓰리식스티는 미국 마이애비에 본사를 둔 면세사업자다. 지난해 글로벌 유통전문지 ‘무디리포트’는 쓰리식스티를 세계 1위 기내 면세사업자로 꼽았다. 지난해 매출액은 약 6억 유로(약 8000억원)에 달한다. 2018년 기준 세계 면세점 순위는 20위에 머무르고 있지만 기내 면세점을 운영하고 있는 특성상 사업 확장성이 뛰어난 것으로 평가된다.


쓰리식시티는 에어캐나다 등 21개 항공사의 기내면세점을 운영하고 있으며 북미와 중남미 공항 12곳, 크루즈 터미널 등 총 41개 면세 매장을 운영중이다.


호텔신라는 2015년 쓰리식스티의 지분 인수를 추진한 바 있다. 그러나 당시 세부 조건에 대한 이견이 좁혀지지 않자 2017년 추가 협상을 중단했다. 호텔신라는 추가 협상 중단 이후에도 지속적인 협의를 통해 최종 인수에 성공한 것으로 알려졌다.


호텔신라가 쓰리식스티 인수를 추진한 것은 면세사업을 확대하기 위한 것이 자리잡고 있다. 호텔신라는 글로벌 면세사업 강화를 위해 2014년 싱가포르 창이공항에 해외 면세점을, 2017년 홍콩 첵랍콕공항 면세점 사업권을 따내는 등 사업 영역을 넓혀 왔다. 최근엔 마카오 공항 면세점, 태국 푸켓 시네면세점, 일본 도쿄 시내 면세점 등까지 사업영역을 확대하고 있다.


호텔신라도 지분 인수의 목적에 대해 "면세사업 글로벌 경쟁력 강화 및 미주 면세사업 진출을 위한 교두보 확보"라고 밝혔다. 사실 호텔신라의 글로벌 면세사업은 미국, 유럽 등 글로벌 주요 국가보다는 아시아권에 집중됐던 것이 사실이다. 스리식스티 인수로 해외 사업 지역을 미국 등 북미, 중미, 남미를 비롯해 유럽까지도 확대할 수 있게 됐다.


M&A업계 한 관계자는 "호텔신라는 글로벌 3위 면세점 사업자인 동시에 국내 최고 기업인 삼성그룹과 밀접한 관계를 맺고 있는 곳"이라며 "이번 인수를 통해 면세사업 및 호텔사업의 글로벌 플레이어로 자리매김 하는 동시에 해외 사업 확장에 따른 시너지 효과도 상당할 것으로 예상된다"고 말했다.

 

[M&A] Hotel Shilla Co. to acquire shares of U.S. duty-free company Three Sixties

 

 

 

Hotel Shilla, which operates Shilla Duty Free, will become a global duty-free operator.
Hotel Shilla said in a regulatory filing that it has recently signed a deal to acquire a 44 percent stake in Tri-Sixisti. The investment amounts to $121 million (142 billion won) and includes call option terms that allow the company to secure an additional 23 percent stake in five years.



It will be the first time for a South Korean duty-free company to make inroads into the U.S. Given that Shilla Duty Free is the world's third-largest duty-free operator, some predict that the acquisition will actively utilize Hotel Shilla's duty-free business as its main business.



Three Sixties is a duty-free operator based in Miami, U.S. Last year, the global distribution magazine "Mudie Report" picked Three Siksti as the world's No. 1 in-flight duty-free operator. Its sales reached about 600 million euros last year. Although the global duty-free shop ranking as of 2018 remains at No. 20, its business is considered highly scalable due to its nature of operating in-flight duty-free shops.



Three-Sik City operates in-flight duty free shops at 21 airlines, including Air Canada, and a total of 41 duty-free shops, including 12 airports in North America and Latin America and cruise terminals.



Hotel Shilla had sought to acquire a stake in Three Siksti in 2015. But it suspended further negotiations in 2017 after differences over detailed terms were not narrowed at the time. Even after the suspension of further negotiations, Hotel Shilla is known to have succeeded in acquiring the company through continued consultations.



Hotel Shilla's push for the acquisition of Three Siksti is aimed at expanding its duty-free business. To strengthen its global duty-free business, Hotel Shilla has been expanding its business scope by winning overseas duty-free shops at Singapore's Changi Airport in 2014 and duty-free shops at Hong Kong's Kuala Lumpur Airport in 2017. Recently, it has expanded its business scope to include duty-free shops at Macau airport, Phuket Cine Duty Free in Thailand, and duty-free shops in Tokyo, Japan.



Regarding the purpose of acquiring stakes in Hotel Shilla, the company said that it will secure a bridgehead to strengthen global competitiveness in the tax-free business and enter the duty-free business in the U.S. It is true that Hotel Shilla's global duty-free business focused on Asia rather than major global countries such as the U.S. and Europe. With the acquisition of Three Sixties, it will be able to expand its overseas business areas to the U.S., North America, Central America, South America and Europe.



"Hotel Shilla is the world's third-largest duty-free operator and also has close ties with Samsung Group, the nation's top company," an M&A industry source said. "The acquisition is expected to establish itself as a global player in duty-free business and hotel business, while also having a significant synergy effect from expansion in overseas business."


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