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[Focus] 현대차, 사상 첫 100조원 매출 달성...영업익 52%↑/ Hyundai Motor to achieve 100 trillion won in sales for the first time last year.52% of operating profit
[Focus] 현대차, 사상 첫 100조원 매출 달성...영업익 52%↑/ Hyundai Motor to achieve 100 trillion won in sales for the first time last year.52% of operating profit
  • 김성수 기자
  • 승인 2020.01.23 09:55
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현대차그룹 정의선 수석부회장.
현대차그룹 정의선 수석부회장.

현대자동차가 지난해 사상 최초로 매출액 100조원을 돌파했다. 영업이익도 52%나 증가하며 크게 상승했다.

현대자동차는 지난 22일 서울 양재동 본사에서 2019년 경영실적 컨퍼런스콜을 개최하고 2019년 연간 기준(1~12월)으로 판매는 442만5528대, 매출액은 105조 7904억원을 달성했다고 밝혔다.

현대차 관계자는 “2019년 연간 영업이익은 3분기 대규모 일회성 비용 발생에도 불구하고 판매 믹스 개선, 인센티브 축소 등 근본적인 체질 개선과 우호적인 환율 여건 등으로 전년대비 52% 증가한 실적을 기록했다”고 전한 뒤, “올해에는 주력 차종의 신차가 출시되고 제네시스 라인업이 한층 강화되는 만큼 수익성 향상에 모든 역량을 집중하겠다”고 설명했다.

2019년 4분기 실적은 ▲판매 119만 5,859대 ▲매출액 27조 8,681억 원(자동차 22조 2,324억 원, 금융 및 기타 5조 6,357억 원) ▲영업이익 1조 2,436억 원 ▲경상이익 1조 2,111억 원 ▲당기순이익 8,512억 원(비지배지분 포함) 이라고 밝혔다.

현대차 관계자는 4분기 실적과 관련해 “주요 시장의 수요 위축과 일부 노후 모델의 판매 부진으로 지난해 4분기 대비 판매가 감소했다”며 “이와 같은 판매 감소에도 불구하고 팰리세이드, 더 뉴 그랜저 등의 신차 판매 호조, SUV 판매 증가에 따른 제품 믹스 개선이 지속되는 가운데 인센티브 축소 및 환율 효과가 더해지며 4분기 수익성은 전년 동기대비 크게 향상됐다”고 설명했다.

이어 “지난 주 출시한 GV80의 성공적인 시장 진입과 함께 아반떼, 투싼 등 주력 차종의 신차 출시를 통해 판매 모멘텀을 지속해나갈 계획”이라며 “당분간 경영환경의 불확실성이 지속될 것으로 예상되지만, 신차 및 SUV 판매 확대, 원가 혁신 강화, 권역별 물량·손익 최적화 전략을 통해 올해 5% 영업이익률을 달성하기 위해 최선을 다할 계획”이라고 덧붙였다.

현대차는 2019년 4분기(10~12월) 글로벌 시장에서 119만 5,859대를 판매했다. 이는 전년 동기와 비교해 2.5% 감소한 수치다.

국내 시장에서는 팰리세이드, 더 뉴 그랜저 등 신차 판매 호조 지속에도 불구하고 GV80 출시를 앞둔 대기수요 발생 및 아반떼 등 일부 차종 노후화로 전년 동기대비 0.4% 줄어든 19만4,407대를 판매했으며, 해외 시장에서는 중국, 인도 시장 수요 위축 장기화로 인한 판매 약세로 전년 동기대비 2.9% 감소한 100만1,452대의 판매 실적을 보였다.

(왼쪽부터) 현대차 국내사업본부장 장재훈 부사장, 현대차 연구개발본부 알버트 비어만 사장, 현대차 이원희 사장, 현대차 디자인담당 루크 동커볼케 부사장, 제네시스사업부 이용우 부사장, 현대차 디자인센터장 이상엽 전무.
(왼쪽부터) 현대차 국내사업본부장 장재훈 부사장, 현대차 연구개발본부 알버트 비어만 사장, 현대차 이원희 사장, 현대차 디자인담당 루크 동커볼케 부사장, 제네시스사업부 이용우 부사장, 현대차 디자인센터장 이상엽 전무.

현대차는 향후 경영환경 전망과 관련해 미·중 무역갈등 장기화와 중동·유럽 등에서 동시다발적으로 발생하는 지정학적 리스크 등이 글로벌 경제에 부정적으로 작용하고 있는 가운데 자동차 산업 또한 정치적 불확실성과 환경 규제 강화 등으로 선진국 판매 부진이 심화되는 등 저성장 기조가 계속될 것으로 예상했다.

한편 기아차의 2019년 연간 판매는 ▲국내에서 전년 대비 2.2% 감소한 52만 205대 ▲해외에서 전년 대비 1.3% 감소한 225만 1,871대 등 ▲글로벌 시장에서 전년 대비 1.4% 감소한 277만 2,076대를 기록했다.

연간 매출액은 ▲고수익 차종의 판매 확대에 따른 믹스 개선 ▲경쟁력 있는 신차 출시 ▲우호적인 환율 효과 등에 힘입어 전년 대비 7.3% 증가한 58조 1,460억원을 기록했다.

2019년 4분기(10~12월) 기아차의 글로벌 판매는 ▲국내에서 전년 대비 5.8% 증가한 14만 4,888대 ▲해외에서 전년 대비 3.1% 감소한 58만 3,408대 등 ▲글로벌 시장에서 전년보다 1.4% 감소한 72만 8,296대를 기록했다.

4분기 매출액은 국내와 미국 등 주요 시장에서의 성공적인 신차 판매, 매출 단가가 높은 SUV 및 친환경차 판매 확대에 우호적인 환율 영향이 더해지며 전년 대비 19.5% 증가한 16조 1,055억원을 달성했다.

무엇보다도 ▲국내에서 셀토스, K7 및 모하비 상품성 개선 모델, 신형 K5 등의 강력한 신차 효과에 따른 판매 믹스 개선 ▲미국 시장의 텔루라이드 판매 호조 ▲인도에서 셀토스의 폭발적 판매 증가가 4분기 수익성을 크게 높였다.

그 결과 4분기 영업이익은 전년 대비 54.6% 증가한 5,905억원, 영업이익률은 0.9%포인트 상승한 3.7%를 기록했다.

[Focus] Hyundai Motor to achieve 100 trillion won in sales for the first time last year.52% of operating profit

현대차그룹 정의선 수석부회장.

Hyundai Motor surpassed 100 trillion won in sales for the first time last year. Operating profit also rose by 52 percent.

Hyundai Motor held a 2019 management performance conference call at its headquarters in Yangjae-dong, Seoul, on Tuesday, and said its sales reached 4,425,528 units and sales of 105.79 trillion won in 2019 on an annual basis.

"In the third quarter, annual operating profit rose 52 percent year-on-year due to fundamental improvements such as improved sales mix and reduced incentives despite massive one-off costs," a Hyundai official said. "We will focus all our capabilities on improving profitability this year as new models of the flagship models are launched and the Genesis lineup is further strengthened."

The fourth-quarter results for 2019 included sales of 1.19 million and sales of 1.19 million and sales of ▲ 27.8681 trillion won (22.2324 trillion won for automobiles, 5.635.7 trillion won for finance and other ▲ operating profit of 1.243 trillion won) and ▲ operating profit of ▲ ordinary profit of ▲ 1.211 billion won (approx.

Regarding the fourth-quarter earnings, a Hyundai official said, "Sales fell compared to the fourth quarter of last year due to weak demand in major markets and sluggish sales of some older models." "Despite the drop in sales, the sales of new cars such as Palisade and The New Grandeur have continued to improve the product mix due to increased sales of SUVs, and the fourth quarter's profitability has improved significantly compared to the same period of the previous year.

"We are planning to continue our sales momentum through the launch of new models such as Avante and Tucson, along with the successful entry of the GV80 that was released last week," he said. "Although uncertainty in the business environment is expected to persist for the time being, we are planning to do our best to achieve 5 percent operating profit rate this year by expanding sales of new cars and SUVs, strengthening cost innovation and optimizing volume and profit and profit by region."

In the fourth quarter of 2019, Hyundai sold 1,195,859 units in the global market. The figure was down 2.5 percent from the same period a year earlier.

Despite the continued strong sales of new cars such as Palisade and The New Grandeur, the Korean market sold 194,407 units, down 0.4 percent from a year earlier due to the outbreak of standby demand ahead of the GV80 launch and the aging of some models such as Avante, while overseas markets saw their sales drop 2.9 percent on-year to 1 million1,452 units due to weak sales due to weak demand in China and India.

Regarding the outlook for the business environment in the future, Hyundai Motor predicted that the low growth trend will continue as the global economy is negatively affected by prolonged trade conflicts between the U.S. and China and geopolitical risks arising from the Middle East and Europe, while the auto industry is also suffering from sluggish sales in advanced countries due to political uncertainties and stricter environmental regulations.

Meanwhile, Kia’s annual sales in 2019 fell 1.4 percent on-year to 2,77,076 units in the _global market, including _ 522,205 units in Korea, down 2.2 percent on-year, and 2.2 percent on-year in overseas markets.

Annual sales rose 7.3 percent year-on-year to 58.14 trillion won, thanks to improved mixes stemming from increased sales of the _high-yield model_ and the release of competitive new cars ▲ and favorable exchange rate effects.

In the fourth quarter of 2019, Kia's global sales fell 1.4 percent on-year to 728,296 units in the _ and global market, including 144,888 units, up 5.8 percent from the previous year, and 583,408 units abroad, down 3.1 percent on-year.

Sales rose 19.5 percent on-year to 16.105 trillion won in the fourth quarter on the back of successful new car sales in major markets, including the United States, plus favorable exchange rate impacts on expanding sales of SUVs and eco-friendly vehicles with high unit costs.

Most of all, ▲Improve sales mix in Korea based on strong new car effects such as Celtos, K7 and Mohave Productivity Improvement Models, and new K5 models, ▲improve sales of Telluride in the U.S. market ▲In India, the explosive sales of Celtos greatly increased profitability in the fourth quarter.

As a result, operating profit rose 54.6 percent on-year to 590.5 billion won in the fourth quarter, while operating profit ratio edged up 0.9 percentage point to 3.7 percent.


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