[M&A] 한화솔루션, 미국 수소탱크업체 시마론 인수 / [M&A] Hanwhasolutions Acquires U.S. Hydrogen Tank Company Cimarron
[M&A] 한화솔루션, 미국 수소탱크업체 시마론 인수 / [M&A] Hanwhasolutions Acquires U.S. Hydrogen Tank Company Cimarron
  • 윤영주 기자
  • 승인 2020.12.29 18:36
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시마론의 넵튠 타입4 탱크. [사진=한화솔루션 제공]
시마론의 넵튠 타입4 탱크. [사진=한화솔루션 제공]

 

한화솔루션이 미국 수소탱크업체 시마론을 인수한다. 시마론은 미국 항공우주국(NASA) 사내벤처로 시작해 세계 최고 수준의 고압 탱크 분야 기술력을 갖춘 곳이다.


29일 인수합병업계에 따르면 한화솔루션은 지난 28일 시마론의 지분 100%를 인수한다고 밝혔다. 미국 외국인투자심의위원회의 심사 등을 거쳐 내년 4월까지 시마론 인수를 마무리할 계획이다. 정확한 인수대금은 공개하지 않았다. 다만 인수 대금을 포함해 2025년까지 총 1억달러를 투자를 진행한다는 게 한화솔루션의 설명이다.


한화솔루션은 시마론 인수를 통해 기존 수소 자동차용 탱크 외에 수소 운송 튜브 트레일러용 탱크, 충전소용 초고압 탱크, 항공 우주용 탱크 기술을 확보하게 된다.


시마론이 제조하는 넵튠 타입4 탱크는 2000ℓ 초대용량의 복합 소재 탱크로, 동일 용량으로는 세계에서 가장 높은 압력(517바)으로 수소를 저장할 수 있다. 수소 운송용 튜브 트레일러에 넵튠 탱크를 적재하면 수소 1200㎏을 한 번에 운반할 수 있어 운송 비용을 획기적으로 절감할 수 있다. 2010년 일론 머스크가 설립한 상업용 우주선업체인 스페이스X에 프로토타입 고압 탱크를 공급하고 있다.


특히 시마론의 고압 탱크는 우주 항공용 탱크 개발 과정에서 축적한 차별화된 소재와 구조 기술을 적용, 가스를 100% 남김 없이 사용할 수 있다는 점이 특징으로 꼽힌다. 일반적으로 고압 가스 탱크는 남은 가스 용량이 전체 탱크 용량 대비 10% 미만으로 떨어질 경우, 탱크 수축에 따른 파괴 현상이 발생한다.


한화솔루션은 국내에선 태광후지킨을 통해 수소 기반 드론(무인 비행체), 승용차, 상용차 등에 적용되는 탱크를 생산하고, 해외 시장에선 시마론을 통해 대형 수소 운송용 트레일러나 충전소에 들어가는 탱크를 생산해 시장을 공략할 계획이다. 시마론이 보유한 항공 우주용 탱크 기술을 활용해 빠른 성장이 예상되는 도심항공모빌리티(UAM), 항공 우주, 선박용 액화가스탱크 분야까지 시장을 확대해 나선다.


한화솔루션은 “시마론 인수로 탱크 기술을 더욱 고도화해 글로벌 사업 확대를 추진할 것”이라며 “2030년까지 고압 탱크 시장에서 글로벌 1위 기업으로 도약한다는 목표로 수소 생태계의 한 축을 담당하겠다”고 밝혔다.

 

[M&A] Hanwhasolutions Acquires U.S. Hydrogen Tank Company Cimarron

[사진=한화 제공]
[사진=한화 제공]

 

Hanwhasolutions acquires U.S. hydrogen tank company Cimarron. Starting with NASA's in-house venture, Cimarron has the world's best technology in high-pressure tanks.



According to the merger and acquisition industry on the 29th, Hanwhasolutions announced on the 28th that it would acquire a 100 percent stake in Cimarron. It plans to complete the acquisition of Cimarron by April next year after a review by the U.S. Foreign Investment Review Committee. It did not disclose the exact amount of the acquisition. However, Hanwhasolutions explained that it will invest a total of 100 million dollars by 2025, including the acquisition price.



The acquisition of Hanwhasolutions will provide technology for hydrogen transport tube trailers, super-high pressure tanks for charging stations, and aerospace tanks in addition to existing tanks for hydrogen vehicles.



The Neptune Type 4 tank manufactured by Cimarron is a 2,000-liter super-sized multi-material tank that can store hydrogen at the highest pressure (517 bar) in the world with the same capacity. If the Neptune tank is loaded on a hydrogen transport tube trailer, it can transport 1,200 kilograms of hydrogen at once, which can drastically reduce transportation costs. It supplies prototype high-pressure tanks to SpaceX, a commercial spacecraft company founded by Elon Musk in 2010.



In particular, Cimarron's high-pressure tank is characterized by the use of differentiated materials and structural technologies accumulated during the development of space aviation tanks, which can be used without leaving 100 percent of gas. In general, high-pressure gas tanks are destroyed by tank contraction if the remaining gas capacity falls below 10% of the total tank capacity.



Hanwhasolutions plans to target markets by producing tanks that are applied to hydrogen-based drones, passenger cars, and commercial vehicles through Taekwang Fusikin, and by producing large-scale hydrogen transportation trailers or charging stations through simarons. By utilizing Cimarron's aerospace tank technology, the company will expand its market to the urban mobility (UAM), aerospace, and liquefied gas tanks for ships, which are expected to grow rapidly.



Hanwhasolutions said, "With the acquisition of Cimarron, we will further upgrade our tank technology and expand our global business. We will be one of the pillars of hydrogen ecosystem with the goal of becoming the world's top company in the high-pressure tank market by 2030.


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